« برگی دیگر از ترکمانچای این ‌بار در پرسپولیس پیدا شد! عجیب‌ترین قرارداد تاریخ فوتبال ایران با قطبی » زنگ خطر به صدا در آمده است. پیرمرد باز احساس خطر کرده . اینگونه است که ناگهان فتح الفتوح ابتدای فصل تبدیل به ترکمانچای می شود!

گزارش افشاگرانه یکی از خبرگزاری ها از متن قرارداد قطبی ، خبری تازه نداشت که این خبرگزاری از آن به ترکمانچایی دیگر یاد کند. این حقیقتی بودکه پیشتر رسانه ای  شده بود. با این وجود و جهت نگارش آن به خوبی نشان می داد هدف از نگارش چنین متنی که خبرش را 3 روز قبل یکی از روزنامه های ورزشی افشا کرده بود به چه دلیل است؛« افشین قطبی عجیب‌ترین قرارداد مربی‌گری در تاریخ فوتبال ایران را با مدیران باشگاه پرسپولیس بسته است.» گزارش اینگونه آغاز می شد و نگارنده در ادامه متن می آورد:« نکته‌ای که در این روزها بیشتر به آن‌ پرداخته می‌شود، موضوع قرارداد مالی قطبی با پرسپولیس است. این موضوع با اعلام مدیران باشگاه پرسپولیس مبنی بر بازگرداندن بخشی از مبالغ گرفته شده از سوی قطبی، قوت بیشتری به خود گرفت. اما در این میان باید به قرارداد شگفت انگیز سرمربی سابق، با پرسپولیس اشاره و برخی از بند‌های آن را بازخوانی کرد تا ببینیم واقعیت ماجرا از چه قرار بوده است. »

مبلغ قرارداد دوساله قطبی، یک میلیون و هشتصد هزار دلار است که هشتصد هزار دلار آن برای سال اول و یک میلیون دلار دیگر برای سال دوم حضورش به عنوان سرمربی در تیم فوتبال پرسپولیس است. این خبر را روزنامه دنیای فوتبال نوشته بود و در همین متن آمده بود که قطبی اگر بخواهد می تواند باقی مبلغ قراردادش را هم از پرسپولیس بگیرد و البته این عین واقعیت است.

این خبرگزاری در به چالش کشیدن قراردادی ننگین تر از ترکمانچای می نویسد:« در یکی از بندهای قرارداد قطبی با پرسپولیس آمده است؛ سرمربی تیم می‌تواند از ابتدای مسابقات تا پایان لیگ هر زمان مشکلات و کمبودهایی به لحاظ امکانات لازم در تیم مشاهده کرد، آنها را رسما به مدیران باشگاه اعلام کند، اما در صورتی که چهارده روز از اعلام سرمربی گذشت و مشکلات برطرف نشد، قطبی می‌تواند استعفا دهد و تمامی مبلغ آن سال را بدون چون و چرا دریافت کند. در بندی دیگر از این قرارداد آمده است؛ هر زمان مدیران باشگاه بخاطر کسب نتایج ضعیف احتمالی تیم پرسپولیس، قصد برکناری قطبی را داشتند، موظف هستند کل مبلغ قرارداد دوساله او یعنی یک میلیون و هشتصد هزار دلار را به سرمربی پرداخت کنند.» و البته آنچه نگارنده از متن قرارداد استخراج کرده همان است که واقعیت دارد. اما آنچه در این گزارش سئوال برانگیز می شود ،  موضع نویسنده مقاله در مقام دانای کل است؛«در حال حاضر مشخص نیست که به چه علتی چنین قراردادی با سرمربی مستعفی پرسپولیس بسته شده است؟! آیا مدیران بیش از اندازه نسبت به توافقات انجام شده بی‌اطلاع بودند؟ آیا افشین قطبی برخلاف تصورات، بسیار انسان زیرکی است؟ آیا این مربی ارزش بستن چنین قراردادی را داشته است؟ آیا "حسین هدایتی" رییس هیات مدیره باشگاه که فاتحانه برای عقد قرارداد با قطبی به دبی رفت و قرارداد را امضا کرد، متوجه بندهای قرارداد نبوده است؟ آیا هدایتی و پرسپولیس، سرشان کلاه رفته است؟ آیا هدایتی که پیش از آمدن به جمع پرسپولیسی‌ها می‌گفت تنها برای خرید این باشگاه آمده وعضویت در هیات مدیره فایده‌ای برایش ندارد توافقات دیگری با قطبی داشته است؟! »

 تنها روخوانی آنچه در بالا آمد به خوبی اثبات می کند این گزارش حسین هدایتی را هدف گرفته است. رئیس هیات مدیره متمول پرسپولیس که از ابتدای فصل با وعده خرید کل سهام باشگاه به این تیم آمد و سرمایه اش را به تیم تزریق کرد.

 او بود که پای مذاکره با قطبی نشست و این قرارداد را امضا کرد. این شروط یکطرفه البته شاید در فوتبال دنیا بی سابقه باشند اما نشان از یک حقیقت دارند. اینکه قطبی از ابتدا هم واهمه داشته از سرانجامی که در ایران پیدا می کند. او سعی کرده از همان ابتدا برای خود راه فرار بگذارد و مثل یک حرفه ای شرایط سختی را برای طرف مقابل گذاشته. مشکل اینجاست که چرا پرسپولیسی ها تن به چنین شرایطی داده اند؟

 مصطفوی که خود را پدر معنوی فوتبال ایران می نامد چرا در مقام مدیرعامل پای چنین برگه ای را امضا کرده است. سازمان ورزش که حالا در پی کشف دلیل امضای چنین قراردادی یکجانبه و هدر رفتن بیت المال است ، از همان شروع مذاکرات با قطبی در ریز کوچکترین اتفاقات پرونده بوده چون نزدیک ترین فرد به محمد علی آبادی یکی از اعضای هیات مدیره پرسپولیس است. او با همین نیت به هیات مدیره آمد تا کوچکترین اتفاقی در این تیم با نظارت مستقیم رئیس سازمان انجام گیرد.

 حال برای دانستن این نکته که چرا آن زمان همه پای این برگه را امضا کرده اند و امروز از بسته شدن ترکمانچای می نالند فقط کافی ست که اتفاقات 5 ماه قبل باری دیگر مرور شود. سازمان ورزش با کنار زدن حبیب کاشانی مدیر تیم قهرمان لیگ ، رودرروی تماشاگران تیم قرار گرفته بود و تنها راه برای خروج از این بن بست راضی کردن افشین قطبی ، محبوب ترین چهره پرسپولیس میان جمعیت هوادار تیم بود. قطبی هم که می دانست طرف مقابل چاره ای غیر از جلب رضایت او ندارد کاملا هوشمندانه شرایطی سخت را برای طرف مقابل گذاشت. او در این بین تخلفی را مرتکب نشد و کاملا حرفه ای عمل کرد و در آن زمان تصمیمی که مدیران پرسپولیس گرفتند ، تصمیمی منطقی به نظر منی رسید . البته آنها فکر روزهای بدشان را نمی کردند.

ولی با رفتن قطبی و برگشتن جو بر علیه مدیران تیم ، مصطفوی و هدایتی که بر سر تقسیم قدرت در کادر مدیریتی از ابتدای فصل با یکدیگر مشکل داشتند حالا هر یک سعی دارند دیگری را مسبب چنین اتفاقی بدانند. این گزارش اما نشان می دهد ، حاصل نشست اعضای هیات مدیره با علی آبادی بر علیه مدیر تیم بوده که او اینگونه به سیم آخر زده است و با افشای بندهای قرارداد و انداختن تقصیرها به گردن هدایتی می خواهد خود را از گوشه رینگ خارج کند.

 در همین گزارش از قول مصطفوی آمده است:« طی هفته جاری مردم را در جریان پی‌گیری‌های مطالبات باشگاه از قطبی قرار می‌دهد. کاملا به امور حقوقی فیفا آشناست و موضوع را از طریق فیفا پی‌گیری خواهم کرد اما در وهله اول سعی می‌کند قضیه را به شکلی مسالمت‌آمیز حل کنم.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mudi IN ۲۰:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۹/۰۸
    18 1
    به نظر من افشین قطبی هیچ اشتباهی نکرد اون مرد خوبی بود و همه کار کرد ولی این مدیر عامل مثلإ محترم همه چیز را خراب کرد من هم جای قطبی بودم می رفتم این از خوصوصیت بد ما ایرانی هاست که نمی تونیم محبوبیت دیگران را ببینیم چون قطبی محبوب بوداز خیلی های سیاست این بود که بره واون رفت تا خیلی ها خیالشون راحت بشه مثل قصه ی هفت کوتوله که می خواست سفید برفی را بکشه که از همه زیبا تر بشه ولی نشد قطبی هم هیچ وقت نمیره تو قلب ما
  • قرمز IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۸۷/۰۹/۰۹
    18 1
    همه می دانند چه کسانی از رفتن قطبی سود بردند: 1- برخی پیشکسوتان پرسپولیس که فقط به منافع خودشان فکر می کنند و کارنامه شان کاملا مشخص است 2- چند نشریه استقلالی که از موفقیت پرسپولیس و قطبی حسابی بهم ریختند و متاسفانه مسیولین پرسپولیس هیچگاه متوجه نشدند اما دلایل رفتن 1- درگیر کردن قطبی با خبرنگاران(توسط همان نشریه های آبی) 2- کشاندن این مربی باشخصیت به کمیته انظباطی و بازی با آبروی وی 3- مسایلی که در خصوص دیکارمو و مارکو بوجود آوردند ( توسط همان نشریه های آستقلالی)
  • kali IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۹/۰۹
    18 1
    قراردادهای پرسپولیس کدومشان اینطوری نیست . یان نیکولفسکی. دو دفاع پانامایی .رافائل .زوبل . پروین . آرش فرزین . خود قطبی ( پارسال ) قطبی امسال . مارکو . دی کارمو . اصلا چرا داخلی ها را هم چک نمیکنید . پارسال نصرتی 450 میلیون بست امسال قطبی گفت 150 بیشتر نمی ارزد ( الحق ایندفعه درست گفت ) و گذاشت رفت النصر را بدبخت کنه .بقیه رو برو تو وبلاگ ورزشی ام
  • محمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۸۷/۰۹/۱۲
    18 1
    یکی از آن نشریات آبی که از شروع فصل جدید با خبر های دروغ و جنجال برانگیز قصد تخریب باشگاه پرسپولیس را داشت و همچنان هم دارد نشریه خبر ورزشی است