تلاش جبهه پایداری برای نفوذ در شهر اعتدال/ مقابله با لاریجانی هدف اصلی تندروها در قم

«صادق چهرقانی» در گزارشی در رابطه با تحرکات انتخاباتی جبهه پایداری در قم، که امروز در روزنامه ایمان چاپ شده است، نوشت:

تکاپوهای سیاسی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که ۷ اسفندماه سال جاری برگزار می شود، از چندی پیش آغازشده و گروههای مختلف سیاسی کشور، فعالیتهای خود را در این راستا آغاز کرده اند. 

«قم» در کانون توجه
«قم»، به واسطه وجود مراجع عظام تقلید و حوزه علمیه در آن، به عنوان یکی از پایگاه های مهم سیاسی مذهبی کشور محسوب می شود و از این رو، پیروزی در این حوزه انتخابیه، برای همه گروه های سیاسی کشور مهم محسوب می شود؛ اما در این میان تحرکات جبهه پایداری که آیت الله «محمدتقی مصباح یزدی» پدر معنوی این جریان سیاسی محسوب میشود، قابل توجه و تأمل است؛ چه آنکه «مرتضی آقاتهرانی» دبیر کل جبهه پایداری برای رصد دقیق تر اوضاع سیاسی شهر قم و برنامه ریزی ویژه، شخصا این شهر می آید و بعد از سخنرانی در مسجد طفلان مسلم خیابان توحید در منطقه محروم نیروگاه، با دو کاندیدای مورد حمایت جبهه پایداری در قم، یعنی «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده فعلی قم در مجلس و «وحید یامین پور» مجری سابق تلویزیون در برنامه «دیروز، امروز، فردا»، دیدار میکند.
«مرتضی آقاتهرانی» در سخنرانی خود در مسجد «طفلان مسلم» منطقه نیروگاه شهر قم عنوان کرده است که «جبهه پایداری سعی میکند روی نواحی قومیتی قم تمرکز کند.» کاری که دوره قبل انتخابات مجلس، روی «احمد امیرآبادی فراهانی» انجام شد و وی با ۱۲ هزار اختلاف رای، نسبت به نفر چهارم، به عنوان سومین نماینده قم به مجلس راه یافت؛ این کار آن قدر به مذاق جبهه پایداری و یاران آیت الله مصباح یزدی خوش آمده که آنها برای پیروزی در انتخابات مجلس این دوره قم، می خواهند به صورت ویژه روی موضوع، «تمرکز برنواحی قومیتی قم» کار کنند.
«مرتضی آقاتهرانی» که معلم اخلاق دولت محمود احمدی نژاد بود و شخص احمدی نژاد و یاران و همکاران او بارها پای درس اخلاق وی نشستند، اخیرا در مصاحبه ای با یکی از نشریات گفته است که «اگر بنا بر امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی بود، باید هاشمی رفسنجانی را تیکه پاره میکردیم»؛ سخنی که با واکنش های متعددی مواجه شد؛ بسیاری سیاسیون این اظهارات را از شخصی که لباس روحانی به تن کرده مایه تأسف خوانده و در راستای اسلام داعشی دانستند و اضافه کردند که اگر جبهه پایداری واقعا به دنبال امر به معروف و نهی از منکر است، چرا در مقابل فسادهای هزاران میلیارد تومانی رخ داده در زمان دولت محمود احمدی نژاد و بسیاری تخلفات قانونی دیگر آن دولت، سکوت کردند؟
اما اینکه جبهه پایداری، بعد از شکست آشکاری که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ از ملت ایران خوردند و دکتر «حسن روحانی» به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم روی کار آمد، چرا تمرکز ویژه ای روی استان قم و پیروزی در انتخابات مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه دارد، دلایل مختلفی میتواند داشته باشد که شاید یکی از آنها، ناراحتی از رابطه بسیار خوب دولت تدبیر و امید با مراجع تقلید است که همواره در مقابل نظر تندروها و جبهه پایداری بوده است.
برای بررسی دقیق تر علت تمرکز جبهه پایداری در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه استان قم، به سراغ آیت الله «محسن غرویان» استاد خارج فقه حوزه علمیه قم و حجت الاسلام و المسلمین «تقی قرائتی» از اساتید حوزه و رئیس مؤسسه مسجد که برادر کوچکتر استاد «محسن قرائتی» معروف است، به گفت وگو پرداختیم.

خطر تفکر داعشی در متن انقلاب
حجت االسالم و المسلمین «تقی قرائتی» در پاسخ به سؤالاتی در خصوص جبهه پایداری و تندروها سیاسی، به روزنامه ایمان میگوید: «مرحوم امام خمینی (ره) در سخنانی در مورد تندروها کشور و مرجعیت صحبت کرده اند؛ ایشان میفرمایند، من دست مراجع تقلید را میبوسم و من خادم مراجع هستم، کسی حق ندارد نسبت به مراجع کمترین اهانتی کند، چرا که اگر مراجع ما مورد اهانت قرار گیرند هیچ چیز از اسلام و انقلاب ما نمی ماند»؛ شما میبینید که مرحوم امام خمینی(ره) چگونه از مراجع تقلید حمایت می کنند اما اکنون این تندورها سیاسی کارهایی میکنند که هیچ کدام از آنها مورد تأیید مراجع تقلید و علما نیست؛ مثلا یک سری تندروها سیاسی به اسم انقلابی گری، کارهایی مثل حمله به سفارت عربستان را انجام میدهند که هیچ طور نمی شود آن را توجیه کرد؛ حضرت آقا(رهبری) نیز گفتند که این کار، کار بد و اشتباهی بوده است. این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اظهار نظر چندی پیش یکی از بزرگان تندروها سیاسی کشور مبنی بر این که اگر بنا بر امر به معروف و نهی از منکر فیزیکی بود، باید هاشمی رفسنجانی را تیکه پاره می کردیم. گفت: متأسفانه آن کسانی که این کارها را می کنند حتی در درس خواندن عادی شان هم گیر دارند؛ کسی که به نام حوزه می گوید من فلانی را تیکه پاره میکنم، این تفکر داعشی در متن انقلاب است؛ که ما اگر بخواهیم امر به معروف را عملیاتی کنیم، فلانی را تیکه پاره میکنیم؛ از طرفی اینها اگر چه ادعای مبارزه با آمریکا را دارند، اما حقیقت چیز دیگری است؛ اینها خودشان در آمریکا تحصیل کردند؛ یعنی کسی که نان آمریکا را خورده نمیتواند با آمریکا بجنگد.

می خواهند قم را خراب کنند
قرائتی در پاسخ به این سؤال که چرا «قم» برای جبهه پایداری مهم شده و آنها می خواهند نمایندگی مجلس قم از آن آنان باشد؟ گفت: اینها میخواهند «قم» را خراب کنند؛ «قم» شهر علم است؛ شهر مرجعیت است؛ شهر انصاف است؛ و شهر تدین و اعتدال است؛ شهری نیست که هر کسی هرچه می خواست به هر کسی بگوید و مثلا بگوید بنابر امر به معروف تو را تیکه پاره میکنم؛ خود مراجع بزرگوار تقلید و علمای ما، هر فتوایی که میدهند ۳۰ بار، کلمه های شاید، انشاالله، احتماال و... را به کار می برند و بعد آخر آن هم مینویسند احتیاط فراموش نشود؛ حاال کسی میخواهد به اسم حوزه و لباس روحانیت بیاید و هر چه خواست به اسم روحانیت و قم بگوید؟ از طرفی نمیدانیم اینها شاگرد کدام مرجع تقلید هستند؟ کجا درس خواندند؟ با چه اشخاصی درس خواندند؟ اینها سؤالاتی است که قابل تأمل است.

رابطه خوب مراجع تقلید با دولت یازدهم
وی با تصریح بر اینکه ما مقلد مراجع بزرگوار تقلید هستیم، گفت: اجمالا عموم مراجع تقلید با دولت قبلی ارتباطی نداشتند و با دولت فعلی ارتباط دارند و ما هم مرید و مقلد مراجع هستیم؛ یعنی در زمان دولت قبل، اکثریت مراجع تقلید، وزرای دولت را راه نمیداند، خود رئیس جمهور قبلی را تحویل نمی گرفتند و هیچ صحبتی نمیکردند، اما الان در شرایط فعلی می بینیم که مرتب وزرای دولت به دیدار مراجع تقلید می آیند، مشورت می کنند؛ آنها هم حرفی داشته باشند به رئیس جمهور می زنند.

می خواهند افراطی گری را در قم نهادینه کنند
رئیس مؤسسه مسجد در خصوص دلایل تمرکز جبهه پایداری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه استان قم نیز میگوید: می خواهند افراطی گری را در قم نهادینه کنند؛ ولی ما باید محکم باشیم و نصایح مراجع تقلید را به عموم بگیریم و قبول کنیم؛ یعنی ما نه یک مرجع تقلید خاص، بلکه مراجع تقلید را با هم قبول داریم.
قرائتی در خصوص اظهارات دبیرکل جبهه پایداری در خصوص تمرکز روی نواحی قومیتی قم در منطقه نیروگاه این شهر، گفت: این ها مباحث برای زمان انتخابات آن هاست، ولی وقتی رأی گرفتند باهیچ قومی سازگاری ندارند؛ اینها برای اینکه رأی بگیرند، می آیند و حتی دست هم می بوسند و با مردم حرف می زنند؛ باید یادآور شد که یک طلبه واقعی برای تبلیغ دین به روستاها هم می رود، اما باید پرسید اینها سابقه تبلیغ دین در کدام روستا را دارند؟ اینها سابقه تبلیغ دین برای قومیت ها و نشست و برخواست با آنها را ندارند، اما حالا که دیدند در شهر قم، جمعیت زیادی از مهاجرین از روستاها و قومیت های مختلف کشور زندگی میکنند، آمدند دنبال مهاجرین که رأی جمع کنند و این هم یک سیاست دروغ است.

تأکید بر انتخابات آزاد برای شکست تندروها
آیت الله «محسن غرویان» از اساتید خارج فقه حوزه علمیه قم نیز که در گذشته های دور شاگرد آیت الله مصباح یزدی پدر معنوی جبهه پایداری بود اما به دلایلی از آن مجموعه جدا شد، در گفت وگو با روزنامه «ایمان»، گفت: در ابتدا باید گفت که باید در انتخابات، آن زمینه و مقدمات لازم برای شرکت آزاد همه قومیت ها و همه مردم فراهم شود، آن وقت ببینیم که آرای واقعی مردم کدام است و رأی مردم، بیشتر به کدام گروه و حزب و جناح و خط مشی سیاسی بیشتر تعلق میگیرد؛ در حال حاضر حس می شود که باطن مردم و آن رأی واقعی مردم یک چیز است و آنچه که گروه ها و احزاب و تندروها و دلواپسان، در سایت های شان اظهار میکنند چیز دیگر و خلاف آن باطن خواسته های مردم است؛ یعنی گروه های دلواپس افراطی، باطن مردم را منعکس نمی کنند.

مقابله با علی لاریجانی از هدف های اصلی تندروها
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم یکی از دلایل تمرکز جبهه پایداری روی استان قم و انتخابات مجلس شورای اسلامی از این حوزه انتخابیه را ناراحتی از عملکرد «علی لاریجانی» نماینده فعلی مردم قم و رئیس مجلس شورای اسلامی، به ویژه در همراهی وی با دولت دکتر حسن روحانی، از جمله در مسئله توافق هسته ای میداند و میگوید: در قم حساسیت مسئله به خاطر این است که آقای لاریجانی رئیس مجلس است و ایشان از قم کاندیدا شدند؛ مخالفین ایشان و دلواپسان خیلی دنبال سرمایه گذاری هستند که رأی آقای لاریجانی را کم کرده و کاهش دهند؛ در دوره قبل انتخابات مجلس نیز شاهد بودیم این کار را میکردند.
غرویان افزود: مسئله دیگر این است که به هر حال میخواهند از احساسات مذهبی مردم قم سوءاستفاده کنند و حرفهایی را مطرح می کنند که مثلا بگویند مردم قم که در شهر حوزه علمیه زندگی می کنند گرایش به تندروها و دلواپسان دارند. اینها مواردی است که آنها سرمایه گذاری میکنند.

استفاده جبهه پایداری از ابزار عوام فریبی
این عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) در خصوص علت تمرکز جبهه پایداری روی نواحی قومیتی شهر قم در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: آنها با تمرکز روی قومیت ها و با شعارهای عوام فریبانه سعی می کنند که آرای آنها را به سمت خودشان جلب کنند تا مثلا نشان دهند که افراد فلان قوم و قبیله، تمایل به اندیشه های آنان دارند؛ اینها مسائلی است که باید به آن توجه شود.
او اضافه کرد: قم شهر مرجعیت و حوزویان و پایگاه روحانیت است و این ها تمرکزشان روی شهر قم و پیروزی در انتخابات مجلس از این حوزه انتخابیه برای این است که بعدها اعلام کنند، شهر قم که پایگاه انقلاب و پایگاه شهادت و خون و قیام بوده، همفکر ما محسوب میشود، در حالی که ظاهر یک چیز است و باطن مردم قم چیز دیگری است؛ این ها می خواهند احساسات مذهبی را به نفع خودشان مصادره کنند.

تفکر جبهه پایداری در قم ریشه ای ندارد
غرویان با تأکید بر اینکه جبهه پایداری در اصل و ریشه قم جایگاهی ندارد، به ۲۱۰ هزار رأی مردم استان قم به دکتر حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: قطعا اگر همان شرایط آزاد رأی دادن انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲، در انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی وجود داشته باشد و مردم رأی واقعی خودشان را به صندوق ها بریزند، شرایط مشابه سال ۹۲ در شهر قم تکرار خواهد شد؛ البته اگر موانع ایجاد نکنند، دوباره مردم قم همان رأی خودشان را به مشی اعتدالی همراه با دولت نشان خواهند داد و آقای لاریجانی هم رأی اول را می آورند؛ علاوه بر آن، نمایندگان معتدل و همسو با دولت، رأی اکثریت را در شهر قم خواهند آورد.
این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم اضافه کرد: مراجع بزرگوار تقلید با حرکت های افراطی به ویژه در شهر قم، مکررا مخالفت کرده، توبیخ کرده و تشر زدند که نمونه آن موضع گیری شدیدشان در مخالفت با حرکت تندروها در برهم زدن جشن پیروزی انقلاب در ۲۲ بهمن سال ۹۱ و اهانت به رئیس مجلس و همین طور در مسئله مخالفت های افراطیون با مسئله برجام و توافق هسته ای است؛ تعجب میکنم که مسئله برجام و توافق هسته ای که با تأیید مراجع بزرگوار تقلید، رهبر معظم انقلاب و شورای نگهبان به ثمر نشست، اما بازهم میبینیم که افراطیون این موضوع را بهانه ای برای حرف زدن های بی پایه و اساس کرده اند؛ صد در صد حرکتهایی که این ها انجام می دهند برای مشغول کردن ذهن دولت است و همه آنها، نق زدن هایی است که دولت و دولتمردان را از مسیر فعالیت اصلی خودشان باز دارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =