هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره گسترش ویروس زیکا

نام زیکا حالا خیلی از کشورها را به ویژه درقاره آمریکا به وحشت می‌اندازد. سازمان بهداشت جهانی هم اکنون هشدار داده که این ویروس جنجالی در حال گسترش در تمام این قاره است.

بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهاني اين ويروس با نبودن واكسن و داروي مقابله آن به سرعت در حال گسترش است و مي‌تواند بسيار سريع كل اين قاره را در بر بگيرد.

به تازگي خطر ویروس زیکا که احتمالا باعث به دنیا آمدن نوزدان ناقص الخلقه می‌شود باعث شد تا دولت‌های السالوادور و کلمبیا از زنان بخواهند که حداقل تا 2 سال دیگر باردار نشوند. ين اقدام دو دولت آمريكاي لاتين به دنبال آن صورت گرفت كه چندین هزار نوزاد با جمجمه کوچکتر از حد طبیعی در اين منطقه به دنيا آمدند.

زیکا در موارد بسیار نادری منجر به مرگ می‌شود اما آنچه باعث نگرانی است این است که ابتلای مادر باردار به این ویروس باعث میکروسفالی (کوچکی جمجمه، دور سر کمتر از ۴۲ سانتی‌متر و تاخیر و اختلال رشد مغزی) می‌شود.

ویروس زیکا که در سال ۱۹۴۷ در جنگل زیکا (Zika) در اوگاندا شناسایی شد، مانند ویروس دنگی، ویروس نیل غربی و تب زرد یک بیماری گرمسیری منتقل‌شونده به‌وسیله پشه ایجاد می‌کنند.

انتشار این ویروس تا سال 2007 به آفریقا و آسیای جنوب شرقی محدود بود و چندان موردتوجه قرار نمی‌گرفت. این ویروس در سال 2007 در میکرونزی از جزایر اقیانوس آرام شیوع پیدا کرد. این ویروس تا سال 2014 فقط در آفریقا، آسیای جنوب شرقی و جزایر اقیانوس آرام شیوع یافته بود. این ویروس در آن سال به جزیره ایستر و شیلی گسترش یافت. ویروس زیکا تا ماه مه 2015 به برزیل راه یافت. در برزیل در سال گذشته بیش از 84000 مورد ابتلا به این ویروس ثبت شد.فقط 20 درصد از کسانی که به این ویروس آلوده می‌شوند، علامت‌دار می‌شوند و شایع‌ترین علائم تب، دانه‌های پوستی،‌ درد مفصل و قرمزی چشم‌ها است.

این بیماری واکسن یا درمان ندارد. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ارتباط زیکا با میکروسفالی هنوز ثابت نشده است اما افزایش موارد میکروسفالی همزمان با شیوع زیکا در کشورهای آمریکای لاتین "تکان‌دهنده" است.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کورش DE ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    2 0
    مطلب خوب بود