۲ پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران و شهر تاریخی یزد به یونسکو ارسال شد، تا مرکز میراث جهانی یونسکو پس از ارزیابی ۲ پرونده پیشنهادی ایران تصمیم نهایی خود را در اجلاس سال ۲۰۱۷ نسبت به جهانی شدن یزد و جنگل های ارسباران اعلام کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ پرونده نامزدی ثبت جهانی منطقه حفاظت شده ارسباران پس از ۲ سال پیگیری کارشناسان و نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها ومراتع به همراه پرونده نامزدی ثبت جهانی شهر یزد روز گذشته (۵بهمن ماه) برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان با اعلام این خبر گفت: پرونده نامزدی ثبت جهانی ارسباران پس از پیگیری سازمان های جنگل ها و مراتع، محیط زیست و میراث فرهنگی، تلاش کارشناسان و حمایت مسئولان ملی، استانی و محلی آماده و با پست بین المللی برای نمایندگی ایران در پاریس ارسال شد.

او گفت: منطقه حفاظت شده ارسباران به عنوان دومین پرونده نامزد در فهرست آثار جهانی ایران پیش از فوریه به نمایندگی ایران در یونسکو تحویل داده شد تا پس از بررسی و ارزیابی در سال ۲۰۱۷ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان همچنین از آماده سازی و ارسال پرونده نامزدی ثبت جهانی یزد به عنوان نخستین پرونده شهر تاریخی و فرهنگی ایران خبر داد و گفت: یزد نخستین شهر تاریخی و فرهنگی ایران است که پرونده آن با کمک و همکاری کارشناسان عالی میراث فرهنگی در تهران و استان یزد و همچنین مسئولان دستگاه های شهری تهیه و تدوین شد.

طالبیان گفت: پرونده شهر تاریخی و فرهنگی یزد از مدت طولانی در جریان بود و این پرونده با همکاری تمامی ارگان ها آماده و برای نمایندگی ایران در یونسکو ارسال شد.

به گفته معاون میراث فرهنگی سازمان، پرونده ثبت جهانی یزد نیزهمچون پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران پیش از فوریه تحویل کمیته میراث جهانی یونسکو شد تا در چرخه بررسی و ثبت جهانی قرار بگیرد.

او گفت: یزد یکی از شهرهای مهم حاشیه کویر در ایران است که خلاقیت و ابداعات فراوانی در طول تاریخ از قرن ۴ هجری تا قرن ۱۴ به مدت بیش از هزار سال در آن مشاهده شده است. بافت تاریخی یزد همچنین نسبت به دیگر شهرهای کشور از سلامت بیشتر و مدیریت نسبی قابل قبولی برخوردار است. بافت خشتی آن نیز وسعت زیادی دارد و بسیاری از ارزش های معماری و شهری خود را تا به امروز حفظ کرده است. همین دلایل موجب شد این شهر به عنوان کاندیدای ثبت جهانی انتخاب شود.

طالبیان در توضیح ارزش های تاریخی و منظر فرهنگی شهر یزد گفت: منظر فرهنگی شهر یزد کمتر تحت تاثیر تاسیسات مدرن قرار گرفت و در نتیجه پس زمینه طبیعی شهر و تمامی مناره ها، مساجد، میادین، محلات، حسینیه ها، تکیه ها، آب انبارها و قنات های این شهر ساختار ایرانی ـ اسلامی خود را حفظ کردند و یزد اکنون به نسبت دیگر شهرها الگوی شهر ایرانی - اسلامی است.

او با اشاره به اینکه با ایجاد قنات یزد شهر یزد در طول تاریخ قابل سکونت شد، گفت: معماران و استادکاران یزدی معماری منحصر به فرد در خانه ها، بازار و فضاهای عمومی برای آسایش ساکنان سرزمین ایجاد کردند و تنوعی از معماری را در طول تاریخ به نمایش گذاشتند.

معاون میراث فرهنگی سازمان همچنین در خصوص همخوانی شهر یزد با محیط زیست و اقلیم آن منطقه گفت: انرژی پایدار و جایگزین در شهر یزد اهمیت بسیار دارد و مصالح به کار رفته در ساخت بناهای این شهر با محیط زیست همگون است و معماران توانسته اند از انرژی باد، خاک و آب به زیبایی در این شهر بهره بگیرند.

طالبیان با تاکید بر اینکه شهر یزد برای آینده ایران و توسعه پایدار اهمیت زیادی دارد، گفت: معماران یزد بر روی زمین، در زیر زمین و حتی بام های این شهر توجه ویژه ای به زیبایی و کاربری بناهای ایجاد شده داشتند.

ارسباران نگین تنوع زیستی ایران

پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران نیز که در تاریخ 29/5/1393 به شماره 204 در فهرست میراث طبیعی کشور ثبت شده بود با مشارکت و همکاری جمعی از برجسته ترین محققان کشور تهیه شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان پیش تر گفته بود: ثبت جهانی پرونده منطقه حفاظت شده ارسباران نه تنها از منظر حفاظتی بسیار اهمیت دارد که این فرصت را فراهم می کند تا جمع زیادی از گردشگران داخلی و خارجی از این منطقه بازدید کنند و این اتفاق منجر به شکوفایی اقتصادی جوامع بومی و محلی و زمینه ای برای ایجاد توسعه پایدار در منطقه شود.

منطقه حفاظت شده ارسباران نگین تنوع زیستی ایران است و یکی از برجسته ترین نقاط تنوع زیستی کشور محسوب می شود. این منطقه با داشتن کمتر از 5 صدم مساحت کشور بیش از 13 درصد پوشش گیاهی ایران را در خود جای داده و بیش از 20 گونه انحصاری از گیاهان، سمندر ایرانی به عنوان یک گونه انحصاری جانوری و یک گونه حشره مختص به این منطقه زیست می کنند.

منطقه حفاظت شده ارسباران همچنین 29 درصد از پستانداران کشور،44 درصد پرندگان ایران، 32 درصد از دوزیستان کشور، 9 درصد آبزیان و 20 درصد خزندگان ایران را در خود جای داده است. منطقه ارسباران در مقیاس جهانی نیز به تنهایی معادل 34 درصد پوشش گیاهی کشور ارمنستان، 25 درصد از پوشش گیاهی کشور آذربایجان، 25 درصد پوشش گیاهی فرانسه، 25 درصد پوشش گیاهی گرجستان، و 17 درصد پوشش گیاهی کشور ایتالیا است.

منطقه حفاظت شده ارسباران به دلیل حضور عشایر ایل شاهسوند که قدمت سکونت چند هزار ساله در این منطقه دارند و تعامل پایدار انسان و طبعیت را ایجاد کرده اند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این منطقه در سال 1977 با پیگیری سازمان محیط زیست به عنوان ذخیره گاه زیست کره در برنامه انسان و کره مسکون یونسکو (MAP) ثبت شد.

گفتنی است، در مرزهای جنوبی منطقه حفاظت شده ارسباران در شهرستان ورزقان نیز بقایای فسیلی اجداد ماموت ها یافت شده است که بیانگر قدمت تاریخچه زمین شناسی در این منطقه از ایران است.

۴۲۲۳۶

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۶
    5 1
    ارسباران چیه؟ اسم اون منطقه قره داغ هستش
  • محمدرضا محمدخانلو IR ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۴
    0 0
    با سلام عکسی که برای این خبر ازش استفاده کردین، عکس بنده هست که بدون قید نام عکاس به کار بردینش. این عکس به همراه یه عکس دیگه اولین بار در سایت انجمن عکاسی بسیج هنرمندان که عکس من در اختیارشون بود منتشر شده بود که متاسفانه فکر میکنم از اونجا به بقیه ی سایتها راه پیدا کردهخوشبختانه اون سایت اسم بنده رو زیر عکسها قید کردن امروز لینک اولین سایت منتشر کننده: http://www.shokoohehamase.ir/post160.aspx با توجه به اینکه فایل اصلی عکس نزد بنده محفوظ است، ممنون میشم در صورت تمایل به ادامه ی استفاده از عکس، با بنده مکاتبه نمایید و در ضمن اسم بنده رو به عنوان عکاس عکس قید نمایید. منتظر پاسخ شما هستم. با تقدیم احترام، محمدرضا محمدخانلو