عمران شهری یکی از مهمترین خدمات شهرداری در همه شهرهاست که باید با توجه به اهمیت آن با دقت و کیفیت لازم به بهرهبرداری برسد، از این رو این امر به یک اولویت در کلانشهرها تبدیل شده است و مسئولیت سنگینی را برای شهرداران ایجاد خواهد کرد.
شهرداری اصفهان برای تکمیل برخی خطوط مترو در مرکز شهر با یک مشکل اصلی برخورد کرده و آن مواجهه با آثار باستانی در لایههای زیرین زمین است به طوری که بازرسان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به صورت مداوم بر اجرای پروژه و کندهکاریها نظارت دارند و در صورت مشاهد هرگونه برخورد با این آثار، اقدامات نظارتی و بازدارنده لازم را انجام خواهند داد.
علیرضا صلواتی؛ معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان راجع به محدودیتهای ترافیکی و عبور و مرور در سطح شهر اصفهان به دلیل اجرای پروژه مترو اظهار کرد: برای تکمیل پروژه مترو در اصفهان ناگزیر به ایجاد چنین محدودیتهایی هستیم چراکه خط یک قطار شهری باید تا پایان سال 96 به بهرهبرداری کامل برسد و سفره قطار شهری پس از دو دهه از این شهر جمع شود.
وی در ادامه با اشاره به نوع طراحی و سختی اجرای پروژه مترو در شهر اصفهان افزود: در میدان آزادی به جهت وجود خروجیهای چهارگانه در چهار گوشه این میدان، که قرار است چهار دسترسی عابر پیاده ایجاد شود و این دسترسیها از زیر محورهای عبوری است - اجرای چنین محدودیتهایی نقطه اجبار کارگاه قطار شهری است.
*محدودیت عبور و مرور میدان آزادی در نیمه اول سال 95 برطرف خواهد شد
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان تصریح کرد: محدودیت عبور و مرور میدان آزادی در نیمه اول سال 95 برطرف خواهد شد و عملیات عمرانی مجموعه ایستگاه همسطح میدان آزادی تا نیمه دوم سال آینده به اتمام میرسد و امیدواریم با اجرای طرحی پرسرعت در این میدان، کارگاه عملیاتی مترو پس از ده سال از این میدان جمع شود.
وی با بیان اینکه میدانهای انقلاب، امام حسین(ع)، شهدا، احمدآباد، جمهوری اسلامی، آزادی، استقلال و بزرگمهر که جزء میدانهای اصلی شهر اصفهان بوده و هر کدام یادآور پیامهایی هستند، گفت: همه این میادین در زمانی یک بار معنایی به همراه خود داشتهاند که قرار است طراحی جدید میدان آزادی به صورت ویژهای انجام شود.
صلواتی ادامه داد: با توجه به اینکه شمعها و سقف ایستگاه مترو در میدان امام حسین(ع) درگیر محورهای عبوری بوده مشکلات زیادی را از جمله محدود کردن خیابان طالقانی، چهارباغ پایین، چهارباغ عباسی، محور شرقی و محور غربی این میدان ایجاد کرده که پس از عملیات تخریب تا نیمه اول سال آینده به حالت قبل برمیگردد و نازککاری و ایجاد تاسیسات و تجهیزات در زیرزمین انجام میشود.
*با رسیدن خطوط مترو به مرکز شهر جذابیت قطار شهری بیشتر خواهد شد
وی با اشاره به اینکه میدان شهدا نیز پس از اجرای عملیات مترو اکنون به حالت ایدهآل اولیه بازگشته، اضافه کرد: عملیات مترو در این میدان هم در حال حاضر به اتمام رسیده و ادامه عملیات آن به صورت زیرسطحی دنبال میشود؛ همچنین مشکلات ایستگاه متروی چهارراه تختی با سازمان میراث فرهنگی حل شده و تا نیمه اول سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان، شهر اصفهان را یک «شهر موزه» دانست و خاطر نشان کرد: برای اجرای پروژه متر در هرکجای شهر اصفهان ممکن است با آثار تاریخی برخورد شود و این کار به نوعی کمک به سازمان میراث فرهنگی است چراکه این آثار که سالها در زیر خاک مدفون بوده، حالا پس از بازیابی از زیر خاک احیا میشوند.
وی تاکید کرد: ایستگاههای قطار شهری در شهر اصفهان باید به موزههای آثار تاریخی تبدیل شوند به طوری که آثار کشف شده در هر ایستگاه در قالب موزه به نمایش گذاشته شود تا مشخص شود این آثار از دل زمین و در همان محدوده کشف شده است.
صلواتی با بیان اینکه وقتی ایستگاه چهارراه تختی به مجموعه قطار شهری بپیوندد، مسافرگیری مترو افزایش پیدا خواهد کرد، عنوان داشت: هرچه به مرکز شهر نزدیکتر شویم قطعا جذابیت قطار شهری برای شهروندان بیشتر خواهد شد که افزایش ساعات کاری در کنار آن انگیزه شهروندان برای استفاده از قطار شهری را بیشتر خواهد کرد و بنابراین قطار شهری در کاهش ترافیک تاثیرگذار خواهد بود.
شهر اصفهان به عنوان یک کلانشهر در کشور نیازمند یک مدیریت در عمران شهری است که انتخاب پیمانکاران در این حوزه از جمله متغیرهای اصلی جهت اجرایی موفقیتآمیز خواهد بود، اگرچه با وجود گستردگی پروژههای هر شهر مدیریت پیمانکاران را با مشکل مواجه کرده اما سختگیری در اجرای پروژهها رضایتمندی مردم را حاصل میکند.
* آغاز طرح اجرای خط BRT از میدان قدس به میدان جمهوری اسلامی
صلواتی با اشاره به خطوط اتوبوسهای تندرو شهری متذکر شد: 15 خط BRT (اتوبوس تندرو) نیز برای شهر اصفهان طراحی و در شورای اسلامی شهر تایید شده که دریافت مصوبه آن از مراجع ذیصلاح در حال پیگیری است؛ خط شرقی به غربی BRT از پایانه ارغوانیه تا پایانه امام علی(ع) و از پایانه امام علی(ع) تا خیابان صمدیه آغاز شده که قرار است زیرسازی و تجهیزات آن قبل از بهرهبرداری تکمیل شود.
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان بیان کرد: در اجرای طرح خطوط جدید اتوبوسهای BRT قرار است کمتر از موانع فیزیکی بازدارنده و بیشتر از تجهیزات کنترلی و دوربین برای جلوگیری از ورود وسایل نقلیه استفاده کنیم و این در حالی است که قبل از اینکه تجهیزات به بهرهبرداری کامل نرسد این خطوط راهاندازی نخواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به آغاز طرح اجرای خط BRT از میدان قدس به میدان جمهوری اسلامی اظهار داشت: ادامه خط یک BRT تا میدان جمهوری اسلامی امتداد داده میشود و برای سال آینده پیشبینی اجرای خطی از میدان جمهوری اسلامی تا میدان آزادی شده است تا حلقه خطوط BRT در این سه میدان کامل شود؛ در صورت اجرای این طرح شهروندان میتوانند دور شهر اصفهان را ظرف مدت 45 دقیقه با اتوبوس تندرو طی کنند.
*اجرای 15 خط BRT تا سال 1400
صلواتی افزود: خط BRT خیابان شیخبهایی تا چهارراه جهاد و خیابان آتشگاه و خط دیگر آن از میدان استقلال تا میدان جمهوری اسلامی نیز در حال پیگیری است، به طوری که درصددیم تا خطوط BRT از همه نقاط شهر به یکدیگر متصل شوند و تا مهر ماه سال آینده اجرایی شود که این امر سهم حمل و نقل عمومی اصفهان را تا 5 درصد افزایش میدهد.
وی با بیان اینکه 75 درصد از خط یک اتوبوس تندرو با موانع ترافیکی جداسازی شده است، تصریح کرد: به دلیل هدایت و کانالیزه مسافران شهری مجبوریم ایستگاههای BRT را در محدوده ایستگاهها و قبل از تقاطع با مانع جداسازی کنیم تا اتوبوسها در ترافیک قبل از تقاطع دچار تاخیر نشوند.
*پایان عملیات ایستگاه متروی هتلپل قبل از نوروز 95
وی با اشاره به فعالیتهای اجرای مترو در محدوده چهارباغ بالا و هتلپل یادآور شد: عملیات ایستگاه قطار شهری هتلپل تا قبل از نوروز سال 95 به اتمام خواهد رسید و محدودیتهای این خیابان برطرف خواهد شد؛ دسترسی به ایستگاه خیابان شریعتی نیز نیازمند عملیات محدودی است.
صلواتی عملیات ایستگاه قطار شهری چهارراه تختی را تا حدودی تکمیل شده دانست و عنوان کرد: این ایستگاه تا پایان نیمه اول سال آینده به بهرهبرداری کامل خواهد رسید که در این صورت در محور شمالی دیگر محدودیت ترافیکی برای عبور و مرور نخواهیم داشت.
وی در ادامه بیان داشت: عملیات اجرای قطار شهری در میدان انقلاب، ایستگاه عباسآباد و خیابان چهارباغ عباسی تا 18 ماه آینده ادامه خواهد داشت؛ این ایستگاهها از جمله ایستگاههای بحرانی قطار شهری اصفهان هستند چراکه عملیات آن دیرتر از دیگر ایستگاهها آغاز شده ولی در حال حاضر فعالیت در این محدوده به صورت شبانهروزی دنبال میشود و پیشبینی میشود این دو ایستگاه مترو آخرین ایستگاههایی هستند که به بهرهبرداری میرسند.
*خط مترو از پایانه مسافربری صفه به سپاهانشهر روزمینی دنبال خواهد شد
معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه ایستگاههای قطار شهری از میدان آزادی به سمت پایانه مسافربری صفه تکمیل شده است، اظهار کرد: خط مترو از پایانه مسافربری صفه به سمت سپاهانشهر، بهارستان و شهر مجلسی به صورت روزمینی دنبال خواهد شد و هماکنون در حال زیرسازیهای لازم است.
وی ادامه داد: برآوردی سه ساله برای احداث و بهرهبرداری خطوط و ایستگاههای قطار شهری در مسیر جنوب اصفهان در نظر گرفته شده که به دلیل وجود شرایط آسان، سرعت احداث خطوط مترو در این مسیر بالاتر و هزینه آن پایینتر است که این امر کمک به بهرهبرداری زودهنگام آن خواهد کرد.
صلواتی با اشاره به خط مترو از میدان استقلال به سمت شاهینشهر تاکید کرد: قرار است طرحی سه ساله توسط شهرداری شاهینشهر برای احداث خط مترو اجرا شود که امیدواریم این موضوع نیز به زودی به مرحله اجرا برسد؛ در این صورت نزدیک به 60 کیلومتر خط قطار شهری خواهیم داشت که ستون فقرات شهر ما را در بر خواهد گرفت.
نظر شما