چکامه‌های روشنایی با طرح جلدى از آیدین آغداشلو منتشر شد

علی اتحاد هنرمند هنرهای دیداری، اجرایی و نویسنده و کارگردان تئاتر، این روزها نمایشنامه‌ی تازه‌اش را روانه‌ی بازار کتاب کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«چکامه‌های روشنایی» عنوان نمایشنامه‌ی اتحاد است که انتشارات اختران آن را منتشر کرده است. در شرح پشت جلد کتاب آمده است: «چکامه‌های روشنایی» تخیلی از زیست مانی نقاش است. بستری که به نویسنده اجازه داده است به بهانه‌ی بازسازی مسیر کلی زیست این شخصیت تاریخی خاورمیانه، اندکی از دغدغه‌های فردی‌اش را بیان کند. این چنین است که داستان‌های گوناگون به هم می‌آمیزند. این چنین است که مانی در ناکجاآبادی تصویر می‌شود که در آن نقش و نقاشی نیست. این چنین است که مانی، همچون ارداویراف به آسمان‌ها می‌رود، از شهر‌های خیالی عبور می‌کند به جستجوی نقاش!
چكامه هاى روشنايى با نقاشى روى جلدى از آيدين آغداشلو منتشر شده
و پیش از اجرای صحنه روانه‌ی بازار شده است و علی اتحاد در این باره چنین توضیح می‌دهد: اگر چه ترجیح می‌دادم این نمایشنامه همزمان انتشارش روی صحنه باشد اما عواملی دست به دست هم دادند تا چنین رخدادی میسر نشود. حالا که زیست متنی این نمایشنامه بر اجرای صحنه‌ی آن مقدم شد شاید کارگردانی دیگر - کسی به جز خودم - تصمیم بگیرد این متن را روی صحنه ببرد. حتما از شنیدن چنین پیشنهادی شاد خواهم شد و نهایت‌ همکاری‌ام را برای به نحو احسن اجرا شدن کار خواهم کرد.
اتحاد درباره‌ی متن نمایشنامه چنین می‌گوید: چکامه‌های روشنایی در جزییات به منابع تاریخی زیست مانی نقاش پایبند است اما در کلیت سرتاسر تخیلی است. در این نمایشنامه روزگاری را تصور کرده ام که در آن «نقاش و نقاشی» وجود خارجی ندارد. در این بستر است که سروشی آسمانی با مانی سخن می‌گوید و به او دستور می‌دهد برای یافتن جانِ نقاشی باید به جهان دیگر سفر کند و باز گردد. کل پیکره‌ی «چکامه‌های روشنایی» قصه‌ی سفر آن جهانی مانی است برای یافتن نقاشی!


نمایشنامه‌ی علی اتحاد که این روزها به همت انتشارات اختران راهی بازار شده است شامل سه موخره‌ تحلیلی در بخش انتهایی کتاب است که خاستگاه‌ها و مقاصد این نمایشنامه را تحلیل می‌کنند. نخستین موخره با عنوان «ما کجای تاریخ ایستاده‌ایم» به قلم دکتر حمیدرضا شعیری نگاشته شده است. دکتر شعیری، نشانه‌شناس، معناشناس، کارگردان تئاتر و منتقد ادبی و هنری ایرانی و دانشیار گروه زبان فرانسه دانشگاه تربیت مدرس است. وی در تحلیل کوتاه‌اش دست به بررسی معناشناختی «چکامه‌های روشنایی» زده است. دومین موخره با عنوان «میوه‌ی درختی که به ریشه‌هایش فکر می‌کند» به قلم یغما گلرویی - ترانه سرا، نویسنده و مترجم- نوشته شده است. گرویی در موخره‌اش بر «چکامه‌های روشنایی» تلاش کرده است با بررسی پیشینه‌ی علی اتحاد به عنوان هنرمند تجسمی، عناصر اثر او و همینطور انتخاب شخصیت نخست‌ نمایشنامه یعنی «مانی نقاش» را تحلیل کند. سومین متن که طولانی‌ترین آن‌هاست با عنوان «زیستن با دیگری» به قلم مسعود شهریاری - شاعر، منتقد ادبیات و مدیر هنری رهافیلم- نوشته شده است. شهریاری در موخره‌ی بیست و شش صفحه‌ای اش یک به یک عناصر تاریخی، اسطوره‌ای و نشانه‌شناختی «چکامه‌های روشنایی» را رمزگشایی و تحلیل کرده است و به طور کلی این متن را در بستر دوره‌ی کاری علی اتحاد هم مورد واکاوی قرار داده است.
مراسم رونمايى از اين كتاب، روز سه شنبه، سيزدهم بهمن ماه، ساعت شش تا هشت عصر در بوكلند پالاديوم برگزار خواهد شد.

58245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 503900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =