کلیدملی نوشت: بررسی اظهارنظرهای 9 نماینده زن مجلس نهم نشان می دهد این 9 نماینده زن هیچ واکنشی به فعالیت سیاسی زنان به هنگام ثبت نام برای انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی و همین طور رد صلاحیت گسترده زنان ثبت نام کننده نداشته اند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد از میان 9 نماینده زن تنها «فاطمه رهبر» و «لاله افتخاری» به طور عمومی درباره بررسی صلاحیت ها و موضوع ردصلاحیت ها اظهارنظر کرده اند.

امسال و برای انتخابات دهمین دوره از مجلس شورای اسلامی تکاپوی زیادی از سوی مردم به ویژه زنان در مرحله نامزدی برای انتخابات صورت گرفت و شاهد آن بودیم که برای نخستین بار در زمان ثبت نام برای مجلس بیش از یک هزار زن با ثبت نام اعلام نامزدی کردند. این تکاپو به میزانی بود که از ١٢ هزار و ١٢٣ نفر ثبت نام کننده یک هزار و 434 نفر زن بودند. گرچه هنوز به طور مشخص اعلام نشده است از میان زنان ثبت نام کننده چه تعداد از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شده اند اما آنچه مشخص است اینکه تعداد اندکی از آنها باقی مانده اند.

این نکته سبب شد تا با نگاهی با اخبار و اظهارنظرها این موضوع را بررسی کنیم که آیا 9 نماینده زن مجلس نهم در برابر این دو رویداد سیاسی کشور یعنی ثبت نام زنان که نسبت به دوره های قبل فزونی یافته و همین طور نسبت به ردصلاحیت زنان واکنشی از خود بروز داده اند.

برای بررسی این موضوع علاوه بر جستجوی عمومی جستجوی تخصصی در خبرگزاری خانه ملت ارگان مجلس شورای اسلامی انجام گرفت و همه اخباری که از 9 نماینده زن خانه ملت در این مدت منتشر شده بود مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از میان 9 نماینده 3 نماینده وب سایت اختصاصی دارند که این وب سایت ها نیز مورد بررسی قرار گرفت.

حال این بررسی نشان داد در میان اخبار خبرگزاری خانه ملت هیچ اظهارنظری درمورد افزایش تعداد ثبت نام خانم ها و همین طور ردصلاحیت گسترده خانم ها از 9 نماینده زن مجلس بروز نیافته و این درحالی است که شنیده ها حاکی از آن است که گویا صلاحیت «مهناز بهمنی» نماینده سراب نیز مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است. ( تا لحظه تنظیم این خبر).

2 رویداد مورد نظر مربوط به آخر آذرماه 1394 تا هفته نخست دیماه امسال بود و موضوع ردصلاحیت ها نیز از اواخر دیماه مطرح بوده است.

در نیمه دوم سال زنان مجلس چه گفتند؟

با این حال جستجو درباره حضور زنان مجلس در میان اخبار و اظهارنظرها از اول مهرماه امسال مورد نظر قرار گرفت. در این مدت «فاطمه رهبر» 16 عنوان خبری را به خود اختصاص داده بود. «فاطمه آلیا» دیگر نماینده زن مجلس نیز 2 عنوان خبری از خبرگزاری خانه ملت را از آن خود کرده بود. اما در میان زنان مجلس «لاله افتخاری» را می توان پرکارترین زن مجلس به ویژه در حوزه قرآن و ایثارگری دانست. او در فاطمه اول مهرماه تا 6 بهمن ماه امسال 23 عنوان خبر از خبرهای خانه ملت را از آن خود کرده است. «حلیمه عالی» با 5 عنوان خبری، «شهلا میرگلوبیات» با 3 عنوان خبری، «نیره اخوان بی طرف» با 2 عنوان خبری و «زهره طبیب زاده نوری» نیز با 3 عنوان خبری سهمی از اخبار و اظهارنظرهای منتشر شده از خانه ملت را به خود اختصاص دادند. همچنین «مهناز بهمنی» نیز 2 عنوان خبری از میان خبرهای منتشر شده از خانه ملت را داشت. «سکینه عمرانی» نماینده سمیرم نیز هیچ اظهارنظری نداشته و در اخبار موضوعی را مطرح نکرده بود.

پرنطق ترین روزهای مجلس برای زنان

در فاصله اول مهرماه تا 7 بهمن ماه امسال از نطق های میان دستور مجلس شورای اسلامی 4 نطق توسط زنان ایراد شده است که از این 4 نطق 2 نطق توسط «نیره اخوان بی طرف» و نطق های دیگر توسط «شهلا میرگلوبیات» و «زهره طبیب زاده نوری» ایراد شده است.

ردیف

نام نماینده 

منبع خبر

اظهارنظر درباره رد صلاحیت ثبت نام کنندگان

1

فاطمه آلیا

-

-

2

نیره اخوان بی طرف

خانه ملت

*نطق: 22 آذر94: امیدوارم که مجلس بعدی با انتخاب افراد اصلح شکل گیرد و در اینجا ازحضور زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند، تشکر ویژه دارم.

3

لاله افتخاری

خانه ملت

*برای نخستین بار کمیته بانوان در جبهه پیروان خط امام(ره) و رهبری با هدف حمایت،‌ هدایت و معرفی زنان نخبه و توانمند در عرصه انتخابات شکل گرفت، اظهار کرد: شناسایی ظرفیت بانوان، به روزرسانی فعالیت آنها در تهران و شهرستان ها به عنوان انتخاب کننده و انتخاب شونده از برنامه ها و اهداف اصلی این کمیته برای طولانی مدت است.

* سهمیه بندی نشان از عدم توانایی رقابت زنان با مردان دارد از این رو ما این مسأله را قبول نداریم و می خواهیم نشان دهیم که زنان توانمند ما توانایی رقابت با مردان را دارند.

 

لاله افتخاری

خبرآنلاین

* تقاضای ما ازشورای نگهبان این است که بر اساس شاخص های فردی و باید و نبایدها درباره افراد قضاوت کنند که البته همیشه هم همینطور بوده است.

4

مهناز بهمنی

-

-

5

فاطمه رهبر

افکارخبر

اگر الان چند نفر از اصلاح طلبان و یا اصولگرایان رد صلاحیت شده اند، نباید مملکت و نظام  را به آتش بکشند  و یا اعتراضات دسته جمعی و حتی به سیاه نمایی کشور روی آورند و همنوا با اپوزیسیون و ضد انقلاب و شبکه های معاند در داخل رقم زده و همه چیز را سیاه جلوه دهند.

6

زهره طبیب زاده نوری

-

-

7

حلیمه عالی 

-

-

8

سکینه عمرانی

-

-

9

شهلا میرگلوبیات

-

-

همه چیز به جز مشارکت سیاسی زنان

بررسی اظهارنظرهای 9 نماینده زن مجلس نهم نشان می دهد آنها درباره مسائلی اظهارنظر کرده اند اما عملا درباره مشارکت سیاسی زنان که در زمان ثبت نام برای انتخابات خبرگان و مجلس دهم شکل و رویی دیگر داشت هیچ اظهارنظری نکرده اند. این در حالی است که در زمان ثبت نام هم رییس جمهور از زنان دعوت کرد تا برای انتخابات مجلس وارد کارزار شوند و هم «شهیندخت مولاوری» معاون او. با این حال حتی زنان مجلس نسبت به این مسائل هم اظهارنظری نکرده اند. برای مثال مهناز بهمنی در این مدت همراه سایر نمایندگان تذکر به رییس جمهور درباره رکود اقتصادی را در کارنامه خود ثبت کرده است و همچنین خواستارتخصیص بودجه مشتقل برای دانشکده علوم پزشکی سراب شده است.

«زهره طبیب زاده نوری» نیز که 28 دیماه امسال یعنی پس از هر دو رویداد افزایش تعداد ثبت نام کننده و افزایش تعداد ردصلاحیت شدگان از میان زنان، ایراد نطق داشته به هیچ روی به موضوع مشارکت سیاسی زنان نپرداخته است.

«فاطمه آلیا» نیز مطابق همه اظهارنظرهایش در دو خبر به موضوع «معلولان» و «بیمه زنان خانه دار» پرداخته است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =