معاون اول قوه قضاییه می گوید به دلیل بازنشسته شدن تعداد زیادی از قضات که بالای 30 سال سابقه کار دارند، رسیدگی به پرونده ها در محاکم با وقت بیشتری صورت می گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعدادی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم به اطاله پرونده ها در محاکم اعتراض کرده اند و گفته اند چرا روند برخی از پرونده ها، ماهها طول می کشد.

این مشکل را با غلامحسین محسنی اژه ای، دادستان سابق کل کشور و معاون اول فعلی دستگاه قضا در میان گذاشتیم. اژه ای معتقد است کمبود قاضی و کارمند اداری در محاکم عامل اصلی اطاله دادرسی هاست.
او در نشست خبری هفته گذشته خود در این باره توضیح داد: یکی از گله مندی های مردم درباره اطاله پرونده هاست. بخشی از این مسئله به کمبود کارمند و قاضی برمی گردد. یک قاضی گاهی وقتها تا 12 پرونده در روز به او ارجاع می شود. آیا ممکن است یک قاضی با دقت با رعایت همه جوانب 10 پرونده را رسیدگی کنند؟ این امکان ندارد. یا باید جان خودش را به خطر بیندازد و شب و روز نداشته باشد یا از کمیت کار کم کند و زمان رسیدگی به پرونده طولانی شود.
اژه ای درباره مشکل عمده قوه قضاییه با کمبود قاضی و پرسنل اداری گفت: در برنامه پنجم توسعه تلاش شد 4هزار قاضی استخدام شود. استخدام در اختیار قوه قضاییه است. در این دوره این اتفاق افتاد ولی تا پایان برنامه ما 4 هزار قاضی را استخدام می کنیم. از هر قاضی یا کارمند قضایی بپرسید جواب می دهد هر قاضی نیاز به 3 کارمند اداری دارد. این 4هزار قاضی استخدامی باید 12هزار کارمند اداری داشته باشند. استخدام این کارمندها به دست ما نیست و دولت باید اجازه بدهد. دولت نهایتا اجازه استخدام 6هزار کارمند را داد.
او با انتقاد از کمبود بودجه دستگاه قضا گفت: با این بودجه امکان جذب 6هزار نفر کارمند اداری نیز وجود ندارد. در دولت نیز طرحی در یکی از کمیسیون های اداری متاسفانه مطرح شده که باعث می شود تعداد کثیری از قضات بازنشسته می شوند. ما نمی توانیم قاضی را به زور سر کار نگه داریم. اگر مصوبه ای که در یکی از کمیسیون های دولت مطرح است، تصویب شود، واویلا می شود و قضات با 30 سال خدمت، حتما خود را بازنشسته می کنند. لذا با استخدام 4هزار قاضی باز هم کمبود داریم. ما اصرار کردیم لااقل به همین تعداد نیز در برنامه ششم استخدام کنیم که فعلا موافقت نشده است.

23231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چشم انتظار عدالت IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    2 0
    با سلام، لطفا" از دادگاه 36 تجديدنظر تهران از وضعيت بلاتكليفي متقاضيان ساخت مسكن نگين غرب مفيد آريا و شفق پس از گذشت 7 سال از پرونده در اختيار قوه قضاييه و عدم احقاق حقوق بالغ بر 6000 نفر پيگيري نمائيد. ما تا كي بايد منتظر بمانيم از ما و فرزندانمان كه گذشت آيا ميتوانيم به نوه هايمان قول احقاق حق بدهيم همچنان اموال متهمين در اختيار قوه قضاييه و عاجز از تصميم و اجراي پروژه اين در حاليست كه روساي دو دوره قوه قضائيه آقايان شاهرودي و آملي لاريجاني همواره دستور و تاكيد بر اجراي مفاد قرارداد و تحويل آپارتمان يا پرداخت معوض براساس قيمت روز داشته اند. آقايان روز قيامت و حسابي هم هست و بلاتكليفي تا كي ؟. با تشكر جمعي از شاكيان پرونده نگين غرب و به اميد اجراي عدالت.
  • پیش خریداران بلاتکلیف نگین غرب RO ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    2 0
    از زمانی که در سال 1380 قرداد پیش خرید اپارتمان از نگین غرب را امضا کردیم تعدادکمی از موهایمان سفید بود ولی پس از 15 سال دربدری و فشار زندگی موهای اکثر پیش خریداران کاملا سفید شده و عده زیادی از انها بدلیل مشکلات پیش امده سکته کرده وبه دیار باقی رفته اند ویا با بیماریها دست و پنجه نرم میکنند.همین چند هفته پیش بود که خانمی دست همسر سکته کرده خود را گرفته بود و در حالی که به سختی راه میرفت و امکان سخن گفتن نداشت به محل پروژه امده بود تا بلکه خبری بگیرد ولی دریغ ازاقدامی و یا خبری و یا اطلاع رسانی توسط دادگاه.مردم تا کی باید اموال توقیف شده متهم را ببینند ولی بلاتکلیف باشند؟