برخلاف اظهار نظر عده ای در این روزها، حشمت مهاجرانی معتقد است نباید صعود عراق جنگ زده را با ناکامی بچه های امید مقایسه کرد.

احسان ظهیرالدینی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ روزی که تیم ملی بزرگسالان ایران در جام ملت های آسیا به عراق باخت و حذف شد، منتقدان کروش مصاحبه های متعددی کردند  و گفتند که ایران به یک کشور جنگ زده باخته و این باعث کسر شان فوتبال ایران است. اما حالا همین عراق جنگ زده توانسته به المپیک صعود کند و برخلاف آن ها، تیم امید ایران به موفقیتی دست نیافته و حذف شده است.

همان عراق جنگ زده توانسته قطر را در خاک قطر شکست دهد و به المپیک برود، اما ایران در آخرین مسابقه اش شکستی سنگین را مقابل ژاپن تجربه کرد. مقایسه وضعیت تیم های بزرگسالان و امید ایران و عراق نشان می دهد به همان اندازه که تیم کروش پس از ناکامی در جام ملت های آسیا مستحق انتقاد بود، به همان میزان تیم ملی امید هم به خاطر ناکامی در راه رسیدن به المپیک باید مورد انتقاد قرار بگیرد. در این مورد با حشمت مهاجرانی سرمربی اسبق فوتبال ایران صحبت کرده ایم.

*چرا عراق با وجود ضعف ها و نبود امکانات در شرایط فعلی و به اصطلاح بعضی ها عراق جنگ زده توانست به المپیک راه پیدا کند و بچه های تیم امید ایران ناکام ماندند؟

من به عراق کاری ندارم. ما اول باید به خودمان نگاه کنیم. باید بررسی کنیم ببینیم خودمان چه کردیم! اگر برنامه داشتیم حتما موفق می شدیم. ما کاری نکردیم که حالا توقع داشته باشیم به المپیک هم برویم! حالا یکی مثل کاشانی بیاید و چند ماهه پولی هم از اسپانسرهایش مثل هدایتی بگیرد و یک کارهایی هم بکند. ما ضعف تشکیلاتی داریم. بازیکن ما مدرسه و آکادمی را طی نکرده. منطق استفاده از توپ را نمی داند. وقتی بازیکن از بچگی تربیت شده باشد منطق استفاده از توپ را یاد می گیرد.

یک مثال بزنم. شما اشکان دژاگه را نگاه کنید. هرکجا صاحب توپ بشود رو به دروازه حریف است. فضا شناسی در فوتبال را یادگرفته. منطق استفاده از توپ را بلد است.

*به هر حال ایران در این مسابقات عملکرد خوبی نداشت.

ما از همه نظر خوب بودیم. از نظر بدنی خوب بودیم. از نظر خلاقیت، تاکتیک و از نظر روحی خوب بودیم اما نمی دانستیم چگونه در درگیری ها از توپ استفاده کنیم که این برمی گردد به همان نداشتن برنامه و آموزش آکادمیک.

شما ژاپن را نگاه کنید. سالیان سال است از بچگی بازیکنانش را آموزش می دهد. قطر در سنگال مدرسه فوتبال دارد. در بلژیک تیم دسته دو دارد. پس کار می کنند. کارهایی که هیچ کدام را ما انجام نداده و نمی دهیم.

گناه را به دوش خاکپور نیندازیم. هر مربی می تواند اشتباهاتی داشته باشد. باید منطقی و بدون غرض انتقاد کنیم و راه حل مشکلات را نشان بدهیم. هر مربی جای خاکپور بود همین نتیجه را می گرفتیم.

فاکتورهای مختلفی در فوتبال داریم. همه مهم و کمک کننده هستند و نمی توانیم تنها با یکی از آنها موفق شویم. باید تمام موارد را در تمام بازیکن ها پیاده کنیم. همانطور که گفتم بچه های ما به لحاظ فیزیک، روحیه، تاکتیک و خلاقیت خوب بودند اما مورد پنجم که همان به اصطلاح ما تیم ورک و کارگروهی است باید در همه بازیکن ها تقویت شود. این از مشکلات اساسی است و تا مدرسه و آکادمی فوتبال نباشد و از بچگی این موارد را آموزش ندهیم هیچ موفقیتی نخواهیم داشت.

چرا سال ها پیش با حضور ستاره هایی مثل دایی، عزیزی، باقری، استیلی و ... نتوانستیم به المپیک برویم؟ همه این سال ها می توانستیم به المپیک راه پیدا کنیم اما نتوانستیم چون برنامه ریزی نداشتیم. در تیم ملی هم همین است. به خواسته های مربی تیم ملی هم ترتیب اثر داده نمی شود.

*یعنی عراق این برنامه ها را داشت که به المپیک راه یافت؟

عراق را کاری نداریم. تیم عراق یکی از تیم هایی است که انگیزه داشت. تیمی که می گفت من لیاقت اینکه به المپیک بروم را دارم و توانست با همبستگی، کمبودهایش را جبران کند. این اتفاق برای ما هم افتاده است. ما هم گاهی وقتی نیاز به برد داریم روحیه همبستگی در ما هم بوجود می آید.

*پس انگیزه عراق توانست کمبود های این تیم را جبران کند؟

نمی توانیم بگوییم چون عراق به المپیک راه پیدا کرده ما محکومیم یا اینکه مثل عراق می توانستیم بدون هیچ برنامه و منطقی راه پیدا کنیم و بگوییم مگر عراق مدرسه و آکادمی دارد و ... ؛ حالا یک اتفاقی افتاده و عراق به المپیک رفته. ما نمی توانیم بگوییم چرا عراق رفته و ما نرفتیم. عراق را ملاک قرار ندهیم.

ما باید راه خودمان را درست کنیم. هنر استفاده از توپ باید از مدرسه و آکادمی و از بچگی آموزش داده شود. برویم این ها را درست کنیم. من اعتقاد ندارم که عراق را الگو قرار دهیم.

*می گویید برد عراق اتفاقی بود؟ در جام ملت ها هم اتفاقی بود؟

نه اتفاقی نبود. در جام ملت ها هم اتفاقی نبود. اما اگر بخواهیم خودمان را با عراق مقایسه کنیم باید روی کمبودهایمان سرپوش بگذاریم. حالا همبستگی بوجود آمده و آنها توانسته اند نتیجه بگیرند. الان نباید گناه را به گردن کسی بیندازیم. همانطور که زمان باخت در جام ملت ها هم گناه را گردن کروش نینداختیم. فدراسیون خوب می داند مشکل فوتبال ما از کجاست. ضعف ما تشکیلاتی است. تا آکادمی، تا مدرسه و تا آموزش از سن کم نباشد مشکل ما حل نخواهد شد. اگر ما رفتیم به المپیک نتیجه چهار سال کار بود. بازیکن سلسله مراتب را طی می کرد تا به تیم ملی می رسید.

فکر می کنید چرا ژاپن هر دوره به المپیک می رود؟ بیخود که بازیکن به برزیل نمی فرستند تا دوره ببیند! خود من زمانی که در ژاپن بودم در اردوها می دیدم که چطور از صبح تا غروب روی حرکات بچه ها در مدرسه فوتبال کار می کردند. در اروپا هم اوضاع به همین منوال است.

*چرا زمانی که در جام ملت ها به عراق باختیم انتقادات تندی به کادر فنی تیم ملی شد اما حالا عراق به المپیک راه پیدا می کند و ...

درد فوتبال ما این نیست. کاری نداشته باشید چرا آن موقع به کروش حمله کردند و الان نه. شما فکر می کنید الان به خاکپور حمله کنند خوب است؟ مگر آن موقع کار خوبی کردند!؟ به مربی ها باید فرصت بدهیم. نباید نا امید بشویم. حرف عقلانی و منطقی را بپذیریم. دوباره می گویم تا کار با برنامه ریزی نباشد تا سلسله مراتب در فوتبال رعایت نشود تا آموزش از سن کم و در مدرسه و آکادمی نباشد، هر مربی هم باشد نتیجه ای که باید را نمی گیریم.

43 43

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 504967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • شایان RO ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    25 5
    دمت گرم گل گفتی
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    51 2
    در عراق هنوز مدیران لایق ایرانی روی کار نیستند
  • بی نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    25 13
    چرا تمامش نمی کنید این را مردم عادی هم می فهمند . تیم امید به اختلافاتی که مدیر فنی با تیم بزرگسالان داشت از تمر کز کافی دور شد و از تمام داشته های فوتبال ایران استفاده نکرد بیرون ماندن جهان بخش و ازمون ودیگر بازیکنانی که می توانستند در این تیم باشند ... اقای مایلی کهن اگر زیرک بود بجای حاشیه سازی وانتقاد های بی مورد با کمی دقت و تمر کز کافی این بازیکنان جوان را هدایت می کرد واز این فرصتی که داشت بعد از چهل سال تیم امید به المپیک می رفت و خودش را در فوتبال ایران ثابت می کرد فوتبال ایران برنامه ندارد عراق اگر به المپیک رفت انگیزه داشت نه حاشیه... واما باخت تیم ملی در جام ملتها به عراق در شرایطی به وجود امد که با یک بازیکن کمتر بیش از 70دقیقه را بازی کرد ودر ضربات پنالتی باخت ...
  • محمد A1 ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    24 12
    خوب مستقیم اسم مایلی کهن را می اوردید.و براش روشن می کردید که کیروش تا حالا بااین ساختار مشکل دار ما نتایج مناسبی گرفته.اگه به فرض کیروش نباشد ساختار ما اقای مایلی کهن درست می شود؟شما دعوا هات را باید با کسانی دیگر ترتیب بدی نه با کیروش که فوتبال ما را با همه مشکلات به جام جهانی بردو حداقلش ما تا مدتها اینافتخار حضور برایمان می ماند.ایا این بهتر از حذف شما و حا موندن از قافله تیم های اسیایی نیست وناراحتی برا ی مردم
    • مهران IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      10 26
      کیروش چه نتایج خوبی گرفته ؟؟ تو جام ملت ها تو مرحله یک چهارم نهایی حذف شدیم . قبلا هم با امیر قلعه نوعی و افشین قطبی تو این مرحله حذف شیم . تازه تو دوره قلعه نوعی و قطبی به کره جنوبی باختیم ولی با کیروش به عراق به قول شما عراق جنگ زده باختیم . ولی برنامه نود و آقای کیروشی پور آنچنان وانمود کردن که انگار ما به جای استرالیا قهرمان جام ملت ها شدیم . تازه کیروش سالی 10 میلیارد هم پول می گیره
  • مهران IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    17 46
    این رو به آقای کیروشی پور بگو که بعد از جام ملت ها دائم از کیروش حمایت کرد ولی هفته پیش تو برنامش داشت خاکپور رو نابود می کرد
  • مهران IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    15 42
    امروز ژاپن با برد کره قهرمان شد. پس تیم خاکپور تیم بدی نبود. در جام ملت های آسیا عراقی که ما رو حذف کرد چهارم آسیا شد ولی الان ژاپنی که ما رو حذف کرد قهرمان آسیا شد . نمی دونم الان فردوسی پور این واقعیت رو می گه یا باز هم کورکورانه از کیروش حمایت می کنه.
    • آرش IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
      17 7
      پروفسور ما از قطری که چهارم شد هم باختیم. اومدی ابروش رو درست کنی، زدی چشمش رو هم کور کردی
    • محمد A1 ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      3 3
      آقای مهران : اولأ یه مقدار به امتیازات ونظرات مثبت و منفی در مورد کیروش،مایلی کهن،تیم ملی و.....دراین صفحه و دیگر صفحات درخبر آنلاین و ایسنا و ورزش 3 و......بیندازید و به نظرات اکثریت احترام بگذارید,دومأ میشه لطف کنید وبگید آیا این تدارکاتی که تیم امید داشتدر اختیار داشتن بموقع و بدون مشکل بازیکنان سرباز تیم ملی بزرگسالان هم داشتباز خدا پدر و مادر کره جنوبی بیامرزه که با هزینه خودش اومد تو ایران و تیم ملی تنها با یک بازی تدارکاتی به استرالیا رفت
    • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      4 3
      ما از ژاپن 3 گل خوردیم و 3 تا گل نخوردیم،تازه ژاپن در سطح اسای قهرمان شده نه جهان یعنی تیم های بزرگ جهان نظیر برزیل،الکمان،اريانتین و اسژانیا نبودند ولی تیم کیروش فقط با یک گل به نایب قهرمان جان باخت
    • بی نام A1 ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      3 5
      تیم خاکپور به مایلی کهن باخت.با اون تعویض های عجیب و غریب
  • شایان RO ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    10 8
    چرا از ژاپن که قهمران شد مطلب نمیذاره ولی برای رده بندی عراق میذاره
  • کاوه IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    16 3
    زاپن به این دلیل قهرمان شد که وزیر ورزش و رئیس فدراسیونی چون ما نداشت و عراق به این دلیل به المپیک رفت که مدیر فنی چون ما نداشت
  • بابك IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    7 1
    چرا عراق بدون برنامه ريزي بدون اموزش در مدرسه اكادمي به المپيك راه پيدا ميكند متوجه شدم كاري به عراق نداشته باشيم
  • بی نام SE ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    13 2
    سلام. شما درست میگویید یکی از مشکلات فوتبال ایران آموزش صحیح فوتبال از دوران کودکی هست ولی وقتی مربی تیم ملی خودش از کودکی آموزش صحیح ندیده چطور میتونه بیاد مربی تیم ملی یک کشور بشه . یکی از بزرگترین مشکلات فوتبال ایران موتورگازیها هستند که بخاطر پول یا عشق به این ورزش دست از سره این فوتبال بر نمیدارند و تا آنجا که میتوانند ناخداگاه به این فوتبال ضرر می رسانند .یک مربی که اشتباه آموزش دیده و سنش بالا رفته امکان نداره بتونه افکارش رو تغییر بده و با همان افکار غلط تدریس اش را ادامه میده نمونه بارز آن آقای مایلی و خاکپور و بقیه موتورگازیها. باید موتورگازیها را که دود زیاد میکنند از کار خارج کرد و موتورسیکلت ها را وارد کار کرد یحیی منصوریان مهدوی کیا ویسی و غیره با همکاری مربی های خوب خارجی.
  • بی نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 1
    آقا من موندم. این عراق که نه برنامه داره، نه امکانات داره، نه لیگ درست و حسابی داره و نه امنیت و آرامش روانی هم تیم ملی ما رو میبره و هم میره المپیک. تا کی میخوام بگیم اتفاقه
  • جواد رضائیان A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    4 1
    سلام آقای مهاجرانی. بنده معتقدم که هر زمانی که تیم های ملی می بازن باید نقد فنی کرد. این اشتباهه که نقد فنی درباره شکست نشه و فقط حمایت کورکورانه کنیم. به هر حال باید دلایل شکست هم معلوم شه.
  • بی نام A1 ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    2 1
    فوتبال بازی کردن رو از عراق یاد بگیرید.تیم به این با کلاسی توی آسیا ندیدم
    • فواد A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      2 1
      تازه خوبه به قول ما ایرانی ها کشورشون جنگ زده هم هست
  • بی نام A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    2 0
    باید ببینیم چی کاشتیم که چی می خوایم برداشت کنیم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 0
    عالی آقای مهاجرانی
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 1
    به یک سری از دردها اشاره شده اما همه دردهای فوتبال ما این نیست
  • بی نام A1 ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 0
    مصاحبه خوبی بود
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 3
    چرا نظرات من رو تایید نمی کنید؟
  • محمد A1 ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    1 4
    ارزانتین هم به سختی با یک گل فوق ستاره اش مسی ایران را برد . نایب قهرمان جهان شد.عجب استدلالهای غیر منطقی بعضی از نظر دهندگان دارند.
    • بی نام A1 ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
      2 4
      ما تونستیم جلوی نایب قهرمان جهان اون یازی را کنیم ولی با مربی وطنی از همه تیم ها کلی گل خوردیم حتی از چینی که ضعیف بود ۲ گل خوردیم، به نظرت خوردن ۳ گل از ژاپنی که در غیاب بزرگان فوتبال قهرمان اسا شد،شاهکاره
  • بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    5 1
    متاسفانه تا دفاع از اسم ایرانی میاد منفی و تعصف بار تر اینکه ما به خودمون میگیم ایرانی