۰ نفر
۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۳:۲۵

اقتصادنیوز نوشت: اسحاق جهانگیری چندی پیش به منتقدان قراردادهای نفتی هشدار داده بود که اگر به فعالیت های مخرب خود ادامه دهند دولت دیگر سکوت نخواهد کرد و در برابر تخریب های آنان دست به اقدامات لازم می زند.



در این میان معاون اول رئیس جمهور در نخستین گام خود رستم قاسمی را که گفته می شود نقش مستقیمی در جلوگیری از اجرای قرادادهای جدید نفتی داشته و مسبب لغو کنفرانس لندن نیز شده است را از کار برکنار کرد تا دیگر هم قطار او نیز که یک چهره سپاهیست، را به عنوان مشاور خود در عراق منصوب کند.

همچنین خبرها از استعفای سیدمهدی حسینی از ریاست کمیته بازنگری قراردادهای نفتی حکایت دارد. از سویی دیگر سمینار رونمایی از قراردادهای نفتی لغو شده تا بدین صورت اجرای این قراردادها در نخستین گام در نطفه خفه شود.

به نظر می رسد با سنگ اندازی بر اجرای قراردادهای جدید نفتی و صدور احکام متهمان کرسنت، اختلافات پساتحریمی در صنعت نفت به اوج خود رسیده است و در این میان باید منتظر ماند و دید که واکنش بعدی دولت پس از برکناری قاسمی خواهد بود.

اما انتخاب حسن پلارک نیز در نوع خود جالب است. این فرمانده سپاه قدس که اصالتا کرمانی است در دولت دهم به عنوان رئیس ایمیدرو برگزیده شد، اعلام کرد که آمده تا در بخش معدن کشور شهید شود. او تا زمانی که ریاست ایمیدرو را بر عهده داشت به مقام شهدت نایل نیامد و به ستاد عتبات عالیات رفت و در آنجا مشغول به کار شد. حال از سوی جهانگیری به عنوان مشاور در امور عراق منصوب شده است.

آنگونه که پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر داده در حکم معاون اول رییس جمهور به پلارک، با اشاره به اولویت روابط اقتصادی ایران و عراق، بر تلاش برای رفع موانع، پیگیری توافق ها و تفاهم ها و نیز اتکا بر سیاست های ابلاغی اقتصادمقاومتی برای پیشبرد برون گرایی اقتصاد با هدف توسعه صادرات غیر نفتی تاکید شده است.

به نظر می رسد همان تفکری که در دولت اصلاحات اجازه حضور سرمایه گذاران خارجی را نداد و سبب شد تا قراردادهایی نظیر ال90، ترک سل و فرودگاه امام خمینی اجرایی نشود، در دوران پساتحریم دوباره جان گرفته و در غیاب مدیران جسور یکه تاز میدان اقتصاد ایران شده است.

 

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • استاد IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    تمام افرادی که در دوران احمدی نژاد سمت و پستی داشتند باید به طور کامل حذف شوند ، خذف سنگ اندازان در تمام کشورهای دنیا مرسوم است.
    • بی نام IR ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      21 91
      آخه این چه تفکری است. نصف این آدمها زمان هاشمی و خاتمی هم پست داشتند. خود احمدی نژاد هم استاندار هاشمی بود.
  • بی نام A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    قرارداد های جدید خیانت به کشوره،بی خود از این قراردادها دفاع نکنین که شما هم تو این خیانت شریک میشین
    • بی نام FI ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      خیانت به کسانی که هشت سال با پول این مردم برای خودشون ثروت اندوزی کردن و ملتو به زمین سیاه نشوندن
    • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      87 4
      لطفا دقیقا محل ایراد را بدون کلی گویی ذکر کنید
    • حسین IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      45 5
      سلام.هر جا که گیر میکنید با کلی گویی و سنگ اندازی همه رو غیر از خودتون میخواید از محل بیرون کنید..
    • بی نام EU ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      31 3
      پاک یادت نره....
  • بی نام A1 ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    خدا از این بی عقلها که فقط بدنبال منافع خود هستند و سنگ اندازی میکنند نگذرد 8 سال در دولت احمدی نژاد خراب کاری کردند حالا هم ول کن نیستند . انسانهای کله گنده و کله پوک.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    به نظر می رسد همان تفکری که در دولت اصلاحات اجازه حضور سرمایه گذاران خارجی را نداد و سبب شد تا قراردادهایی نظیر ال90، ترک سل و فرودگاه امام خمینی اجرایی نشود، در دوران پساتحریم دوباره جان گرفته و در غیاب مدیران جسور یکه تاز میدان اقتصاد ایران شده است. قراردادهای نقتی از نوع 1919 می بندید اونوقت ملی شدن صننعت نفت رو جشن می گیرید. واقعا که
  • بی نام A1 ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    90 3
    دولت باید جسارت داشته مثل ژنرال السیسی که بعد از گرفتن قدرت در مصر سریعا پروژه های بزرگیو استارت زد.دولت آقای روحانی و مخصوصا وزیر نفت باید عجله کنن.داره دیر میشه.باید پروژه زیر ساخت و پروژه های نفتی و گازی با حداکثر قدرت و سرعت شروع کرد.بدون باج دادن به یه عده باجخوار.
    • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      2 27
      یه چیزایی در بررسی تاریخ ما تبدیل به بدیهیات شده که ما واقعیتش را نمیدونیم آیا قرارداد 1919 با توجه به شرایط زمان و مکان واقعن بد بود؟
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    104 5
    بهتون قول میدم همه این کسانی که دارند اینجا از قرارداد جدید نفتی انتقاد می کنند، با تنها قراردادی که سر و کار داشتند قرارداد اجاره خونه بوده لطفاً بدون علم و اطلاع انتقاد نکنیم
  • رضا GB ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    54 3
    بيشتر صنعت نفت كشور از مديران نابخرد غير نفتي آسيب ديد وزرات نفت مثل ديگر وزرات خانه نمي باشد و كار آنها در شرايط سخت و طاقت فرساي گرماي جنوب مي باشد.
  • بی نام US ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    70 2
    اولا که 1 در ازای نو کردن سیستم پالایشگاهی هیچی نیست و سودش هزاران برابر هست برای ایران ثانیا این که اینجور قراردادها جلو تحریمهای مجدد می گیره ثالثا این که آیا رانت و اختلاس و کثافتکاریهای 8 ساله راه دیگری برای دولت گذاشته
  • م A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    4 71
    این قراردادها همه به سود خارجی هاست
    • بی نام US ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
      46 4
      شما قراردادها خوندین؟ کارشناس حقوق بین الملل و بازرگانی خارجی هستید؟؟
  • امید خراسانی IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    7 2
    اصلا کسانی که درمورد قراردادهای جدید اظهار نظر و خیاینت خیانت میکنند یک بار خوانده اند یا فهمیده اند که این قراردادها چیست؟ کلا قراردادهای نفتی در دنیا سه دسته است : یا مالکیت مخزن واگذار میشود یامخزن نفت برای مدت معلومی به سرمایه گذار واگذار و اجاره داده میشود یااز درامد فروش نفت به سرمایه گذار پرداخت میشود. جالب است که قراردادهای ipc جدید از دسته سوم است و نه تنها واگذاری مالکیت و خیانت و وطن فروشی مطرح نیست بلکه فقط به سرمایه گذار اطمینان داده میشود که از فروش نفت که توسط ایران انجام خواهد شد بجای 5 سال در مدت 25 سال نفت به توی سرمایه گذار فروخته خواهد شد
  • شهر وند ایرانی A1 ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    7 7
    عجبیب است که امریکا دوشهر بزرگ ژاپن با خاک یکسان کرد و ولی ملت ژاپن شب وروز کار کردنند تا کشورشان ابا دشد وروی در یا فرودگا ه ساختن اما ما قلب راکترمان که قلب اقدار واقتصاد کشور است بیرون اوردنند وجایش بتون پر کردنند ما انرا پشرفت می دانیم در صورتیکه دشمن با صراحت اعلام می دارد ما ایران 25 سال عقب راندیم خوب اگر بداست باید ان کسی نداشته باشد که متجاوز است واز ان استفاده مرگبار کرده ما که رهبران فتوا داده استفاده نظامی حرام است سئوال اینجاست ما برای مصارف صنعت می خواستیم که نیاز ان 25 در صد باید روی 25 در صد غنی سازی متوقف می کردندچرا 4 در صد باشد چرا قراداد نفتی ما ا ایند ه کشور را تضمین نکندکه نفت110دلار به23 دلار برسد ان زمان که می گفتند احمدی نژاد خشن است اقای روحانی که خشن نیست