ایرنا نوشت: نامزد انتخابات ریاست جمهوری لبنان تاکید کرد که هیچ قول و تضمینی به سعد الحریری نداده و به مقاومت، حزب الله و بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه وفادار است.

 « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده که این روزها نامش به عنوان نامزد مورد حمایت « سعدالحریری» رئیس حزب جریان المستقبل و سعودی ها در انتخابات ریاست جمهوری لبنان بر سر زبان هاست، دریک « گپ رسانه ای» ، تاکید کرد که هیچ قول و تضمینی به سعد الحریری نداده و به مقاومت، حزب الله و بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه وفادار است.

 فرنجیه قبل از سخنرانی شامگاه جمعه «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در دیداری با تعدادی از خبرنگاران لبنانی در« بنشعی» محل اقامتش در شمال لبنان، با تشریح تحولات صورت گرفته از زمان دیدارحدود سه ماه قبل خود با الحریری در پاریس ، تصریح کرد: در هر نشست مجلس لبنان برای انتخاب رئیس جمهوری، چنانچه نمایندگان حزب الله در صحن حاضر نشوند، من هم حاضر نخواهم شد و برعهد خود پایبند خواهم ماند حتی اگر به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شده باشم.

وی در سخنان خود در این دیدار که بیشتر رسانه های لبنانی آن را منتشر کرده اند، گفت: صورتجلسه دیدار من با سعدالحریری در پاریس را « رونی عریجی» وزیر فرهنگ لبنان نوشته و موجود است.
فرنجیه خاطرنشان کرد: سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله قبل از رفتنم به پاریس برای ملاقات با سعدالحریری از آن آگاه بود اما همه با تردید اما به طور جدی موضوع را پیگری می کردیم تا این که گفتم با الحریری دیدار می کنیم تا بیینم و بشنویم چه می گوید و این تصمیم را به اطلاع سید حسن نصرالله رساندم.

رئیس حزب جریان المرده افزود: بعداز دیدار با الحریری به طور مستقیم با برادران در حزب الله تماس گرفتم و آنان را درجریان فضای دیدار و مذاکرات صورت گرفته قرار دادم و تاکید کردم که هیچ قول و تضمینی به الحریری در خصوص هیچ موضوعی نداده ام و هرگونه سخنی خارج از این چارچوب، دقیق و صحیح نیست.

وی با بیان این که « نتیجه دیدار پاریس این بود که سلیمان فرنجیه رئیس جمهور و یک شخص از گروه 14 مارس نخست وزیر باشد»، گفت: سعدالحریری درخواست نداشت که نخست وزیر باشد و خواستار تشکیل دولت وحدت ملی و انتخاب نخست وزیر از گروه 14 مارس شد و هیچ سخن و شرطی باره یک سوم تضمین کننده مطرح نشد.
فرنجیه خاطرنشان کرد:هنگامی که الحریری ازتضمین ها در باره پایداری دولت سئوال کرد، گفتم که من هیچ تضمینی نمی توانم بدهم بلکه تنها تضمین نوع عملکرد و رفتار شما خواهد بود.

رئیس حزب جریان المرده تاکید کرد: به الحریری گفتم که مانعی برای ملاقات با او ندارم اما بدانید بخشی از گروه 8 مارس هستم و هرگز از اصول و همپیمانان خود یعنی حزب الله و بشار الاسد رئیس جمهوری سوریه دست نمی کشم.
وی در پاسخ به این سئوال که چرا الحریری و سعودی ها از تو در انتخابات ریاست جمهوری حمایت کرده اند؟، گفت: الحریری و ریاض به این باور رسیده اند که رئیس جمهور به طور حتم باید از گروه 8 مارس باشد تا بتوان از بن بست خارج شد، اما چرا از من حمایت کرده اند، احتمالا به این نتیجه رسیده اند که با من تفاهم ممکن است.
سلیمان فرنجیه افزود: اگر رئیس جمهور شوم طرفی را کنار نمی زنم و طرفی را بیشتر از وزنش بزرگ نمی کنم و به دشمن و دوستم ، حقش را براساس وزن و جایگاهش می دهم.

 سلاح حزب الله

وی تصریح کرد: در پاسخ به این سئوال سعدالحریری ، آیا می توانم در خصوص سلاح حزب الله تضمینی بدهم، گفتم که آیا تو می توانی حزب الله را خلع سلاح کنی، گفت: نه ، گفتم که آیا من فرنجیه می توانم در حالی که هیچ تصمیم بین المللی و منطقه وجود ندارد، می توانم، گفت: نه، گفتم که پس چه لزومی دارد در باره آن گفت وگو کنیم و من نمی توان هیچ تضمینی در این خصوص بدهم.
فرنجیه افزود: به الحریری گفتم که دست از حمله به سلاح حزب الله بردارید زیرا هیچ فایده ای ندارد و اگر می خواهید با هم همکاری کنیم باید این پرونده را از دستور کار خارج کنید.

شروط سمیر جعجع

سلیمان فرنجیه فاش کرد که قبل از رفتن به پاریس برای ملاقات با الحریری از طریق کمیته مشترک حزب جریان المرده و حزب « نیروهای لبنانی» با مقامات این حزب تماس گرفتم و سئوال کردم که « قبلا حمایت خود از من را اعلام کرده اید، نظرتان که تغییر نکرده است »، تاکید کردند که بر نظر خود باقی هستند.
رئیس حزب المرده گفت: اما نتیجه این شد که از نامزدی ژنرال عون حمایت کردند و این همپیمانی آنها فقط برای ایجاد مانع در مسیر من شکل گرفته است.

وی افزود: حدود دو سال قبل کمیته مشترک به ریاست « یوسف سعاده» از طرف ما و « فادی کرم و طونی الشدیاق» از طرف حزب « نیروهای لبنانی تشکیل شد و نشست های دوره ای داشت و سرانجام سمیر جعجع به اطلاع این کمیته رساند که در مقابل برخی امتیازها از نامزدی من در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می کند.
سلیمان فرنجیه خاطرنشان کرد: سمیر جعجع خواسته بود تا وزارت کشور در اختیار او قرار گیرد، « شامل روکز» داماد ژنرال عون فرمانده ارتش نشود و شرایط برای گفت وگوهای جدی او با حزب الله فراهم شود.

رئیس حزب جریان المرده تصریح کرد: در پاسخ گفتم ، اگر این منصب متعلق به گروه 8 مارس و همپیمانان من باشد که نمی توانم تعهدی بدهم اما می توانم تعهد بدهم کمک کنم، اگر وزیر کشور سهم مسیحیان گروه 14 مارس باشد بنابراین ابتدا باید آنها با درخواست تو موافقت کنند و در خصوص گفت وگوهای با حزب الله اعلام کردم که کمک می کنم اما تصمیم نهائی با حزب الله است.
فرنجیه تاکید کرد: می ترسم این تفاهم به ضرر ژنرال عون تمام شود زیرا باید هزینه آن را چه رئیس جمهور بشود و یا نشود، بپردازد.

ملاقات با ژنرال عون

وی گفت: با ژنرال عون ملاقات کردم و و او در سه کلمه گفت که موفق باشی و خدا به همراهت و من برنامه « ب» ندارم.
فرنجیه افزود: به ژنرال عون گفتم که با تو تا آخر همراه خواهم بود اما اگر آرای لازم را در مجلس برای انتخاب به عنوان رئیس جمهوری نداشتی، از من حمایت می کنید؟، ژنرال عون جواب داد که نه.
رئیس حزب جریان المرده تاکید کرد: حتی اگر من به نفع ژنرال عون عقب نشینی کنم ، فایده ای ندارد مگر این که او بتواند سعدالحریری را قانع کند که به او رای بدهد.

شرط حضور در صحن پارلمان

وی خاطرنشان کرد: در هر حال من در هر جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس جمهور، چنانچه نمایندگان حزب الله حاضر نشوند، حتی اگر به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی شده باشم، شرکت نخواهم کرد.
سلیمان فرنجیه با بیان این که « حتی اگر رئیس جمهور شوم از همپیمانان خود دست نخواهم کشید»، تصریح کرد: شاید بسیاری به زودی از من انتقاد کنند اما من به عهد خود پایبند هستم، اگر نمایندگان حزب الله در صحن مجلس حاضر نشوند، من هم حاضر نخواهم شد.
رئیس حزب جریان المرده گفت: از من که بارها و بارها براساس باورها و اصول خودم از مواضع و اقدامات حزب الله و مقاومت حمایت کرده ام و احدی در این خصوص مرا مجبور نکرده است، چه انتظاری دارید.
وی افزود: اگر حزب الله مصلحت خود را در حمایت از نامزدی ژنرال عون در انتخابات ریاست جمهوری بداند، من هرگز مکدر و ناراحت نمی شوم.

براساس این گزارش، سیدحسن نصرالله در سخنرانی جمعه شب گذشته خود با بیان این که « سلیمان فرنجیه دارای ویژگی های یک رئیس جمهور است و او دوست و برادر و نور چشم ما است» ، گفت که به دلیل التزام اخلاقی و سیاسی از نامزدی ژنرال عون حمایت می کنیم تا زمانی که خودش انصراف نداده باشد.
دبیرکل حزب الله خطاب به حزب جریان المرده گفت که اگر یک سال و نیم قبل به سلیمان فرنجیه این قول را داده بودیم، اکنون بر آن پایبند می بودیم همان طور که بر تعهد خود به ژنرال عون پایبند هستیم.
سلیمان فرنجیه بعداز سخنان دبیرکل حزب الله در یک پیام توئیتری نوشت: سید حسن نصرالله آقای همه ما است».

سخنان سید حسن نصرالله تاثیر بسیار مثبتی داشت

سلیمان فرنجیه در گفت وگو با روزنامه لبنانی السفیر هم با تاکید بر این که سخنان « سید حسن نصرالله » دبیرکل حزب الله تاثیر بسیار مثبتی در میان هوادارنش داشته است، گفت که خود او هم به شدت تحت تاثیر سخنان سید حسن نصرالله قرار گرفته است.
وی با انتقاد به اتهام هائی که بعداز نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری لبنان از سوی برخی محافل سیاسی و رسانه ای گروه 8 مارس به او زده شده است، افزود: سخنان منصفانه سید حسن نصرالله پاسخی به این حمله ها بود که ما را متهم به عقب نشینی از مواضع و سستی در گفت وگو با سعدالحریری کرده اند.

رئیس حزب جریان المرده اضافه کرد: تاکید سید حسن نصرالله براین که حزب الله همپیمانان خود را تحت فشار نمی گذارد، بلکه با آنها رابطه ای بر اساس اعتماد، محبت ، احترام، مشورت و گزینه های اصلی دارد، بسیار تاثیر گذار بوده است.
سلیمان فرنجیه خاطرنشان کرد، « زمانی که سید حسن نصرالله مرا نور چشم خود می خواند»، آیا شایسته نبود من هم او را « آقای همه » توصیف کنم.
وی تاکید کرد: من درک می کنم که چرا سید حسن نصرالله بر التزام خود به حمایت از نامزدی ژنرال عون تاکید می کند و دلایل آن چیست.

رئیس حزب جریان المرده ، ادعای « احمد فتفت» نماینده مجلس و عضو فراکسیون المستقبل درخصوص افشای دیدار او با سعدالحریری در پاریس توسط « وفیق صفا» مسئول ارتباطات و هماهنگی های حزب الله را رد کرد.
سلیمان فرنجیه تصریح کرد: این خبر را یک سازمان امنیتی فاش کرده است.

فرنجیه درعین حال گفت که در زمان حاضر موضوع عقب نشینی او از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح نیست و نمی خواهد این فرصت را از دست بدهد در حالی که ژنرال عون نتواند رئیس جمهور شود.
وی افزود: ژنرال عون در این شرایط شانسی برای انتخاب شدن ندارد مگر این که بتواند دیگران به ویژه سعدالحریری را قانع کند و در این صورت هیچ مانعی در مقابل او برای رفتن به بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) وجود ندارد.
رئیس حزب جریان المرده البته گفته است که « چنانچه من در شرایط کنونی از نامزدی به نفع ژنرال عون انصراف دهم، گروه 14 مارس از ژنرال حمایت نخواهد کرد و به دنبال نامزدی خارج از گروه 8 مارس خواهد رفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 505507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =