ایسنا نوشت: دو تن از وزیران سابق دوران ریاست جمهوری هوگو چاوز که می‌گویند در دهه گذشته از طریق سیستم پیچیده کنترل ارز 300 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی اختلاس شده است، خواستار تحقیقات و پیگیری رد این پول‌ها شدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هکتور ناوارو در دوران حاکمیت هوگو چاوز ریاست پنج وزارتخانه را در دست داشت و از شورای اخلاقیات دولت می‌خواهد تا عملیات‌های مکانیزم کنترل ارز 13 ساله را که به گفته رهبران اپوزیسیون "ماشین فساد" بوده، مورد ارزیابی قرار دهند.

محاسبات ناوارو و خورخه جیوردانی که سابقا وزیر دارایی و یکی از نزدیکترین مشاوران اقتصادی چاوز در 14 سال حاکمیت وی بود، نشان می‌دهد دولت سوسیالیست کاراکاس نمی‌تواند محاسبه کند که حدود یک سوم از یک تریلیون دلاری که در دهه گذشته وارد خزانه‌اش شده، چگونه هزینه شده است.

ناوارو که برای تاسیس حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا تلاش کرد و نهایتا در سال 2014 اخراج شد، می‌گوید: باندی تبهکار تشکیل شده که تنها هدفش نفوذ در منابع مالی است. دزدان هیچ ایدئولوژی‌ ندارند.

وی توضیح بیشتری ارائه نداد که چه کسانی مسوول مفقود شدن و یا اختلاس این درآمد نفتی هنگفت هستند. وزارت دارایی و اطلاعات ونزوئلا هم در این رابطه سکوت کرده‌اند.

سیستم کنترل ارز ونزوئلا، دلار را برای اولویت‌های غذایی و دارویی به 3 / 6 بولیوار می‌فروشد و برای سایر کالاها قیمت 12 تا 200 بولیوار می‌شود. با این حال گزارش وب‌سایت "دلار تودی" نشان می دهد که دلار در بازار سیاه به 1000 بولیوار هم می‌رسد. اختلاف قیمت‌ها در بازار سیاه و نرخ دولتی موجب می‌شود تا کسانی که به دلار ارزان‌تر دسترسی دارند، سود بیشتری کنند.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا به فساد در این سیستم اذعان دارد اما همواره شرکت‌های بخش خصوصی را مقصر عنوان می‌کند. مادورو دوشنبه شب از ایجاد سیستمی تدارکاتی برای آژانس‌های دولتی خبر داد و مدعی شد که این روند به فساد خاتمه می‌دهد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 506361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    19 0
    هان انجا هم بابك زنجانيها دارند
  • مجتبی A1 ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۴
    33 0
    از لحاظ عملکرد هم استاد چاوز مثل رفیق دکترش عمل کرده. به این میگن رفاقت و اتحاد
  • دکتر مهندسی CA ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    17 0
    چه شباهتی ؟ مگه میشه ؟ مگه داریم؟ بذرپاش کجاست ؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۵
    17 0
    دكتر محمود هنرهاش رو به اون سر دنيا هم صادر كرده
  • بی نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۷
    3 0
    این آقا محمود هم بی دلیل تو خط " تهران کاراکاس " کار نمیکرده . طرفم خودی بوده .