ایسنا نوشت: منابع یمنی می‌گویند القاعده با تسلط کامل بر شهر زنجبار، کنترل مسیر ساحلی جنوب این کشور را به دست گرفته و ساختمان‌های دولتی در استان ابین را در واکنش به کشته شدن جلال بلعیدی، از رهبران ارشد خود منفجر کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، منابع امنیتی می‌گویند القاعده بدون هیچ گونه مقاومتی از سوی نیروهای دولتی که از زنجبار، مرکز استان ابین گریختند، بر مرکز پلیس این شهر جنوبی یمن تسلط یافته و به این ترتیب کنترل مسیر ساحلی مشرف به خلیج عدن را به دست گرفت.

به گفته منابع مذکور، القاعده بر دیگر ساختمان‌های دولتی در زنجبار نیز کنترل یافته و نیروهای این گروه تروریستی به شکل گسترده در شهر جعار در نزدیکی زنجبار نیز مستقر شده‌اند. این در حالیست که آنها حدود یک هفته قبل بر شهر عزان در استان شبوه سیطره یافته بودند.

علاوه بر این سیطره بر دو شهر شقراء و اهوار به القاعده اجازه داده کنترل کامل مسیر ساحلی میان شهر المکلا، مرکز استان حضرموت (پایگاه القاعده در جنوب شرق یمن) و زنجبار در غرب نوار ساحلی جنوب یمن را به دست بگیرد.

تحرکات القاعده یمن بعد از کشته شدن جلال بلعیدی، از رهبران طراز اول این گروه بسیار بیشتر شده است. وی که گفته می‌شود اخیرا با جدایی از القاعده، شاخه داعش در یمن را تشکیل داده بود روز شنبه در حمله پهپادی آمریکا در جنوب یمن از پای درآمد. القاعده یمن توفیق بلعیدی، برادر جلال بلعیدی را به عنوان فرمانده زنجبار انتخاب کرده است.

گرچه گفته می‌شود بلعیدی رهبر داعش یمن بود و با نیروهای خود از القاعده جدا شده بود اما تحرکات اخیر به ویژه کنترل القاعده بر مناطق جنوبی نشان می‌دهد این دو جریان افراط‌گرا دست‌کم به شکل موقت و ظاهری اختلافات را کنار گذاشته‌اند.

از سوی دیگر برخی منابع محلی در شهر زنجبار اعلام کردند که اعضای گروه انصارالشریعه یکی از جریان‌های قدرتمند در داخل القاعده یمن روز شنبه مراکز دولتی شهر زنجبار را منفجر کردند که یکی از آنها ساختمان امنیت مرکزی بود که اعضای القاعده پس از بیرون کردن نیروهای امنیتی آن را منفجر کردند.

همچنین اعضای این گروه ساختمان گارد ساحلی در منطقه اریب در نزدیکی زنجبار را نیز به همین شیوه منفجرکردند. این حملات در پاسخ به کشته شدن جلال بلعیدی انجام شده است.

از سوی دیگر گروهی ناشناس عمار ثابت، یکی از افسران دستگاه امنیت سیاسی شهر الشعب در استان عدن را هنگام خروج از خانه ترور کردند.

استان عدن که از سوی دولت مستعفی یمن به عنوان پایتخت موقت اعلام شده، مدتی است شاهد ترور چهره‌های امنیتی و نظامی است و تاکنون هیچ یک از عاملان این ترورها بازداشت نشده‌اند.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 507527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =