مصطفی کواکبیان نماینده فراکسیون اقلیت همراهی مجلس با دولت را در طول سالیان گذشته بسیارعجیب می داند زیرا مجلس در بسیاری از موارد دست دولت را باز گذاشته تا خود در مورد برنامه هدفمند سازی یارانه ها تصمیم گیری کند.

 اما با این وجود دولت حاضر نیست برنامه مصوب مجلس را اجرایی کند و به شیوه های مختلف متوسل می شود تا برنامه مصوب مجلس را اجرائی نکند نماینده مردم سمنان طرح هرگونه راهکاری برای تحقق اهداف دولت در مجلس را به معنای عقب نشینی می داند و در گفت و گو با خبرآنلاین می گوید اگر مجلس عقب نشینی کند دیگر هیچ آبرویی برای مجلس باقی نمی ماند.

گفت و گوی خبرآنلاین با مصطفی کواکبیان را در ادامه بخوانید: 

**** 

مقام رهبری در سخنان خود در مشهد بر ضرورت یاری دولت از سوی مجلس تاکید کردند به نظر شما در جریان رسیدگی به بودجه و لایحه هدفمند سازی یارانه ها همراهی لازم با دولت صورت گرفت؟
اگر فرمایش رهبری مد نظر قرار گیرد موضوع به خوبی روشن می شود. رهبری تصریح کردند که باید به دولت کمک کرد به نظر من مجلس در چهار زمینه مهم به دولت کمک کرده و دست دولت را باز گذاشته است:

1) مجلس می توانست بر اساس قانون هدفمند سازی یارانه ها کف این برنامه را در نظر بگیرد و رقم ده هزار میلیارد تومان را به تصویب برساند اما در این میان برای کمک به دولت ،سقف این برنامه را لحاظ کرد تا کمک بیشتری به دولت بکند.

2) مجلس برای کمک به دولت و اینکه چگونه برنامه هدفمند سازی را اجرائی نماید دست دولت را باز گذاشته است بر این اساس، دولت را برای اینکه چگونه عمل کند آزاد است بر این اساس دولت می تواند تعیین کند که به چه میزان به قیمت حاملان انرژی اضافه کند و حتی دولت می تواند با اختیار کامل بر قیمت کالاهای اساسی مانند شکر ،آرد و قند بیافزاید.

3) در بودجه 89 در دهها مورد دست دولت باز است به گونه ای  که برای اولین بار افزایش حقوق کارمندان در اختیار دولت گذاشته شده است  که می تواند اضافه کند یا اضافه نکند در حالیکه مجلس می توانست با صراحت اعلام کند که 20 در صد به حقوق کارمندان اضافه می شود و حتی مبلغی باید برای افزایش تورم ناشی از آزاد سازی قیمت ها باید به حقوق کارمندان اضافه نماید.

4) در بودجه 89 نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان برای اجرای این برنامه داده شده است تا به کار ببندد همچنین 6 هزار میلیارد تومان برای توسعه بنگاه های اقتصادی همچون پتروشیمی، نفت و ... در اختیار دولت قرار داده است بنابراین 10 هزار میلیارد تومان در اختیار دولت است و در هیچ زمینه ای مجلس، دولت را مکلف ننموده است فقط در بخشی مقرر کرده است که دولت باید 100 میلیارد تومان را در اختیار بهزیستی قرار دهد. 

با وجود اینکه شما تاکید می کنید که مجلس همراهی خوبی با دولت داشته است اما آقای احمدی نژاد در سخنانی از نمایندگان مجلس انتقاد کردند و گفتند که نمی توانند هدفمند سازی یارانه ها را اجرائی کنند؟
آقای احمدی نژاد مکلف به اجرای قانون هستند و نمی توانند از اجرای قانون مصوب مجلس سرباز زنند. همچنانکه مقام رهبری در سخنان خود بر این مساله تاکید کردند که دولت باید قانونمند عمل کند و از قانون مصوب مجلس پیروی نماید. 

اما آقای رئیس جمهور به این مساله اشاره کردند که اجرای قانون به این شکل به ضرر مردم است؟
ایشان مکلف به اجرای قانون هستند و تشخیص اینکه قانونی به نفع مردم است یا به سود آنها، در حیطه صلاحیت ایشان نیست و این وظیفه به دوش نمایندگان است که از سوی مردم برای این کار انتخاب شدند به عبارت بهتر اینگونه نیست که یک نفر بتواند از سوی همه مردم نظر بدهد و خود را صاحب اختیار مردم بداند بلکه 290 نفر نمایندگان ملت هستند و آنها به این تشخیص دست یافته اند که باید این قانون اجرائی شود و تصمیم گرفته اند که سقف 20 هزار ملیارد تومان محقق شود بنابراین بحث رئیس قوه مجریه نه وجاهت قانونی دارد نه از جایگاه مردمی برخوردار است. 

فکر می کنید دلیل اینکه ایشان نمی خواهند برنامه را اجرا کنند چیست؟
برای من هم جای سوال است که چرا ایشان از اجرای قانون سرباز می زنند به نظر می رسد که نمی خواهند که این حجم وسیع از عملیات را با 20 هزار ملیارد تومان اجرائی نمایند بنابراین با چنین سخنانی می خواهد دفع الوقت نماید. 

آقای احمدی نژاد در سخنان خود خواستاربرگزاری رفراندوم شدند این مساله هم راهکاری برای اجرائی نکردن برنامه ارزیابی می کنید؟
من این بار هم از اقدام ایشان متعجب شدم زیرا اولین بار من در 10 آبانماه خواستار برگزاری رفراندوم شدم و گفتم که بایستی با توجه به ابعاد گسترده سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی این مساله بایستی رفراندوم برگزار شود اما همان زمان طرفداران دولت این پیشنهاد را جدی نگرفتند و گفتند که این مساله از اهمیت چندانی برخوردار نیست و اگر این مساله را به رای بگذاریم دو سوم نمایندگان به آن رای نخواهند داد هرچند پیشنهاد همه پرسی در حال حاضر  به سه دلیل منطقی نیست. 

چون این برنامه از نظر قانونی به تصویب رسیده است؟
مجلس تمام مراحل قانونی را پشت سر گذاشته است و به تائید شورای نگهبان رسیده و به صورت قانونی ابلاغ شده است حتی اگر رئیس جمهور نخواهد این قانون را امضا و ابلاغ کند بر اساس اصل صریح قانون اساسی پس از 10 روز قابلیت اجرائی پیدا می کند و تمام وزارتخانه ها مکلف هستند که این قانون را پی گیری نمایند واز آن تبعیت کنند. از سوی دیگر آقای احمدی نژاد می داند که اجرای همه پرسی نیازمند رای دو سوم نمایندگان و تائید رهبری است که هیچ کدام از این موارد محقق نشده است چون حداقل بایستی 194 نماینده به آن رای مثبت بدهند و از سوی دیگر سخنان رهبری در مورد ضرورت قانونمداری دولت در برابر این تفکر است. 

پس امکان ندارد که مجلس با اقدام دیگری بخواهد نظرات دولت را تامین کند تا دولت این برنامه را اجرائی نماید؟
اگر مجلس بخواهد از نظرات خود برگردد هیچ آبرویی برای مجلس باقی نمی ماند. معنا ندارد که قانونی که برای آن زحمت کشیده شده است در یک نشست و برخاست تغییر کند بخصوص اینکه بودجه با فشار مضاعف و در سه شیفت کاری مورد بررسی قرار گرفت و حتی در جلسه ای غیر علنی برخلاف آئین نامه داخلی مجلس، رئیس جمهور در مجلس حضور پیدا کرد و دلایل خود را بیان نمود اما با این وجود بودجه و برنامه به تصویب رسد و در حال حاضر نوبت اجرا است گرچه من مخالف کلیات بودجه بودم و در مورد برنامه هدفمند سازی یارانه ها انتقادات جدی به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت ها داشتم اما وقتی مراحل طی شد و بودجه با 151 رای و هدفمند سازی  یارانه ها با 170 رای به تصویب رسید دیگر دلیلی ندارد مجلس از برنامه های مصوب خود که پشتوانه رای بالا دارد عقب نشینی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 50849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۹
    0 0
    به نظر من طرحی با این گستردگی حتما نیاز به رفراندوم داردوباید بپذیریم که قوانین دولت ومجلس همیشه به خیر و صلاح مردم نیست.