مستند «سیاهان جنوب» از مجموعه «سینما حقیقت» که برای اولین بار از تلویزیون روی آنتن می رود، همه چیز درباره سیاهان ایران و جزئیات زندگی آنها از جمله تاثیرشان بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران است.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت سینمای ایران درباره مستند «سیاهان جنوب» توضیح داد: این فيلم درباره حضور سیاهان در ایران، ویژگی های فرهنگی، موسیقی و آداب و رسوم و اعتقادات، ویژگی های اجتماعی، روابط درون گروهی و برون گروهی، ویژگی های اقتصادی، کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، دریانوردی و کار در بخش خدمات آنان است.
وی افزود: سیاهان ایران در گستره جغرافیایی وسیعی از استان خورستان تا خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می کنند. درباره سياهان و سابقه حضور آنها از دیرباز تاكنون، به جز در زمينه موسيقي محلی و برگزاری مراسم آیینی زار، تحقيقات جدی انجام نگرفته است.
این مستندساز تأکید کرد: از سیاهان ایران هیچ گونه آمار دقیقی و یا تقریبی در دست نیست. بیشترشان در جزایر و شهرهای بزرگ و کوچک و یا روستاهای ساحلی پراکنده اند و حتی گروهی از آنها زندگی دامداری و عشایری دارند.
ورهرام درباره دیگر بخشهای مستند «سیاهان جنوب» اظهار کرد: نوع معیشت سیاهان تحت تاثیر بومیان جنوب ایران واقع شده است. اغلب آنها بی هیچ فرقی با دیگر بومیان جنوبی به کارهای مختلف مشغول اند. شغل اغلب سیاهان ایران، ماهیگیری و یا کار در لنج های باربری است. گروهی از آنها شتر دارند و گروهی دیگر کشاورزند و یا در کار خرید و فروشند و یا در کارخانجات و بخش خدمات کار می کنند.
وی یادآور شد: سیاهان با لهجه فارسی مردم جنوب ایران و یا به زبان عربی و گاه ممزوج با لهجه سرزمین مادری و یا به زبان بلوچی صحبت می کنند؛ سیاهان ایران مراسم و آیین های خود را هنوز حفظ کرده اند و بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران تاثیر گذاشته اند.
عوامل اصلی تولید مستند بلند «سیاهان جنوب» عبارتند از طرح، تحقیق، عکاسی، کارگردانی و تهیه کنندگی: فرهاد ورهرام؛ تصویربردار: رضا تیموری؛ صدابردار: احمدرضا طایی؛ تهیه کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی.
«سیاهان جنوب» از مجموعه «سینما حقیقت» شنبه اول اسفند ساعت 21 برای اولین بار از شبکه مستند سیما روی آنتن می رود و یکشنبه  دوم اسفند ساعت 9، دوشنبه سوم اسفند ساعت 23 و چهارشنبه پنجم اسفند ساعت 18:30 بازپخش می شود.
 
۵۸۵۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511699

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۳۰
    1 0
    ممنون از این مستند. ایرانیان سیاهپوست اما خوش قلب . وقتی فارسی صحبت می کنند بسیار جالب است
  • بی نام US ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    قربون، واژه" اما" درست نبود.