افشاگری جنجالی بلاتر درباره تقلب قطری ها

رئیس مستعفی فیفا فاش کرد که فرانسه نقشی مهمی در اعطای میزبانی جام جهانی به قطر داشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ سپ بلاتر که همچنان درگیر پرونده فساد است. او فعلا از حضور در فوتبال محروم است. به زودی دادگاه درباره بلاتر و اتهاماتش رای نهایی را صادر می کند. بلاتر اما پیش از این اتفاق در گفت و گویی جنجالی با شبکه BFMTV سوئیس، دست به افشاگری بزرگی زد. او اعلام کرد سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه نقش مهمی در گرفتن میزبانی از آمریکا و اعطای آن به کشور قطر داشت. بلاتر در بخشی از این حرف ها که اتفاق در تمام رسانه های دنیا از جمله نشریات معتبر آمریکایی بازتاب فراوانی داشت، گفت: «ابتدا درباره اعطای میزبانی به روسیه باید بگویم که این یک فکر اقتصادی بود. می خواستیم میزبانی 2018 را به اروپا بدهیم و روسیه بیشترین رای را به خود اختصاص داد. درباره میزبانی 2022 هم باید بگویم که ابتدا قرار بود که این میزبانی را به آمریکایی شمالی بدهیم و ایالات متحده آمریکا تنها کشوری بود که درخواست میزبانی داده بود و رای همه ما هم این کشور بود اما طولی نکشید که همه حساب ها به هم ریخت. نیکولاس سارکوزی، رییس‌جمهور سابق فرانسه اصرار داشت که به جای آمریکا کشور قطر را به عنوان میزبان انتخاب کنیم و در نهایت هم این تصمیم عملی شد. اگر میزبانی را به آمریکا می دادیم این همه مشکلات به وجود نیامد.»
او درباره چگونگی اعمال نفوذ سارکوزی توضیح داد: «در ماجرای اعطای میزبانی به قطر فساد وجود نداشت بلکه فشارهای سیاسی باعث این اتفاق شد. هیچوقت قطر حتی پیشنهاد رشوه هم به من نداد اما یک روز میشل پلاتینی به من زنگ زد و گفت که سارکوزی قاطعانه از او خواسته است تا به نفع قطر رای دهد. این در حالی بود که رای پلاتینی با آمریکا بود. میشل به من گفت که می‌تواند به درخواست رییس‌جمهور پاسخ منفی یا آری دهد اما اگر با او مخالفت کند دچار مشکلات زیادی در فرانسه می‌شود. به هر حال این اتفاق ۱۰ روز قبل از رای‌گیری نهایی صورت گرفت. بعد از آن ما ۴ رای دیگر آمریکا را هم از دست دادیم.»
پیش‌تر رسانه‌های انگلیسی و حتی فرانسوی از روابط گسترده تجاری و مالی قطر و فرانسه در ماجرای اعطای میزبانی جام‌جهانی به قطر پرده برداشته بودند. به اعتقاد آنها سرمایه‌گذاری عظیم قطری‌ها در اقتصاد و حتی فوتبال فرانسه(باشگاه پاریسن‌ژرمن) دلیلی بوده که مقامات سیاسی این کشور به نفع میزبانی قطر رای داده‌اند. با توضیحات بلاتر شائبه دخالت سیاسی آمریکا در ماجرای فساد فیفا برای انتقام از اعطای میزبانی به روسیه و قطر هم پیش از پیش رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. ظاهرا آمریکایی‌ها که تا یک هفته قبل از رای گیری اعطای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ از انتخاب شدن خود مطمئن بوده‌اند با انتخاب روسیه و قطر شوکه می‌شوند و به صرافت می‌افتند تا واکنش درخوری به مقامات فیفا نشان دهند.
بلاتر در این مصاحبه البته درباره اتهامات خودش و پلاتینی هم حرف‌های زده است: «من بعد از ماجرای ورود FBI هیچوقت با پلاتینی دیدار و یا گفت‌وگوی تلفنی نداشتم. به جز روزی که به دفتر پلیس سوییس فراخوانده شدیم. آنجا من از میشل پرسیدم می‌دانی از ما چه می‌خواهند؟ او گفت نه و بعد مقامات ما را از هم جدا کردند. آنجا فهمیدم که مقامات از ما هیچ‌چیزی ندارند. نه مدرکی نه تلفنی. هیچی.» جالب اینجاست پیرمرد سوییسی به عاقبت پرونده‌اش خوش‌بین است: «من مطمئن هستم که در این دنیا عدالت وجود دارد. من هیچکار غیرقانونی‌ای انجام نداد. نه آدم کشتم و نه بانک زدم. هیچوقت از هیچ‌جا پولی را برای خودم برنداشتم. حتی هیچوقت باعث آزار و اذیت دوست‌دختران سابقم هم نشدم. همه آنها در حال حاضر از من دفاع می‌کنند.»


252 43

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 511923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    189 6
    قطر فرانسه رو خریده، فرانسه هم جام جهانی رو برای قطر خریده. روابطه مالی فرانسه و قطر کاملا تایید کننده این فرضیه است.