ایسنا نوشت: ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار پایان فوری بمباران شمال سوریه و ایجاد یک منطقه امن "برای استقرار غیرنظامیان" شدند.

آمریکا از این پیشنهاد حمایت نمی‌کند و تنها خواستار "پایبندی روسیه به قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه" است.

به گزارش پایگاه دویچه‌وله آلمان، اتحادیه اروپا از تمامی طرف‌های درگیر در جنگ داخلی سوریه خواست به بمباران غیرنظامیان در شمال این کشور پایان دهند. این درخواست‌ها در نشست ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح شد.

پیش از طرح این درخواست از سوی اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز بر ایجاد "منطقه‌ای مشخص در سوریه که غیرنظامیان در آن بدانند امنیت دارند" تأکید کرده بود که البته خواستار توافق دولت سوریه با این امر نیز بود.

او گفته بود که این منطقه ‌امن می‌تواند به عنوان مثال منطقه‌ای در مرز ترکیه باشد.

صدراعظم آلمان خواستار توافق ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا، روسیه و دولت سوری بر سر منطقه‌ای در شمال این کشو برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع شده بود. چنین توافقی اما تا کنون حاصل نشده است.

منطقه پرواز ممنوع برای نخستین بار سال ۱۹۹۱ میلادی در عراق بر اساس قطع‌نامه شورای امنیت ایجاد شد. این قطع‌نامه آن زمان با هدف حفاظت بیشتر از کردهای شمال عراق و شیعیان جنوب این کشور برابر حملات ارتش صدام تصویب شد.

آن زمان جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی از دو منطقه پرواز ممنوع در عراق حفاظت می‌کردند. در جریان جنگ یوگسلاوی نیز از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۵ میلادی در بخش‌هایی از خاک این کشور نیز منطقه پروازممنوع وجود داشت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =