۰ نفر
۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۹

ایسنا نوشت: مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر اعلام کرد: در صورتی که شرایط و مقدمات لازم برای وارد‌کردن ایرباس 380 فراهم نشود قرار‌داد خرید این هواپیما با یک هواپیمای دیگر تعویض می‌شود.

فرهاد پرورش در حاشیه فرود نمادین ایرباس 350 در فرودگاه مهرآباد با بیان این مطلب تصریح کرد: در طول روزهای گذشته متاسفانه انتقادات زیادی درباره‌ی چرایی خرید ایرباس 380 مطرح شده است. این در شرایطی است که ایران در طول دوران طولانی تحریم‌ها نتوانست هواپیمای زیادی وارد کند و این موضوع شرایط ناوگان را با دشواری جدی مواجه کرده است.

وی ادامه داد: از این‌رو ایران‌ایر در طول مدت طولانی که برای مطالعه و بررسی هواپیماهای جدید زمان داشته تمام جوانب بازار را در نظر گرفته است و اگر هواپیمایی در سبد خرید ما قرار گرفته قطعا برای آن دلیلی منطقی وجود داشته است.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر با بیان این‌که هنوز قرار‌داد خرید ایرباس 380 قطعی و نهایی نیست، تاکید کرد: ما شرایطی را در این قرار‌داد پیش‌بینی کرده‌ایم که ورود هواپیماهای جدید منوط به شرایط ایران و فراهم آوردن مقدمات لازم باشد. در صورتی که تا سال میلادی مورد نظر این شرایط فراهم نشود ورود 380 متوقف شده و به جای آن هواپیماهایی جایگزین مانند ایرباس 350 وارد می‌شود.

پرورش همچنین درباره‌ی قرار‌داد ایران‌ایر با شرکت ایتالیایی ATR برای ورود هواپیماهای کوچک به کشور نیز گفت: با توجه به این‌که در کشور ما تعداد فرودگاه‌ها بالا بوده و تعداد هواپیماها پایین است، قطعا باید طوری برنامه‌ریزی شود که بتوانیم از فرودگاه‌های کوچک نیز حداکثر استفاده را ببریم از این‌رو طرح خرید هواپیماهای کوچک شرط ATR مطرح شد که می‌تواند برای ما گزینه بسیار خوبی باشد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر ادامه داد: این هواپیماها که مانند قرار‌داد با ایرباس 85 درصد از هزینه خود را از طریق فاینانس تامین می‌کند نیاز چندانی به تجهیزات فرودگاهی نداشته و کاملا مناسب فرودگاه‌های کوچک هستند.ایران ایر روی این هواپیماها برای تجهیز ناوگان خود حساب کرده و طبق توافق صورت گرفته سه فروند از این مدل تا پایان سال جاری میلادی به ایران تحویل خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شرکت بویینگ آمریکا نیز توانایی این را دارد که در بازار هوایی ایران فعال شوند، نیز اظهار کرد: در این شکی وجود ندارد که بویینگ نمی‌تواند بازار ایران را فراموش کند. ایران‌ایر نیز به عنوان شرکتی که از دهه‌ها قبل با هواپیماهای بویینگ کار کرده مشکل و محدودیتی در این زمینه ندارد. در این بین تنها لازم بود محدودیت‌هایی که دولت آمریکا برای این شرکت تعیین کرده برطرف شود که در صورت لغو آنها می‌توان به آغاز مذاکرات فکر کرد.

مدیر عامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در پاسخ به سوالی درباره احتمال افزایش مقاصد سفرهای بین‌المللی هواپیماهای ایران ایران ‌ایر نیز تصریح کرد: قطعا در صورتی که هواپیماهای جدید به کشور برسند ما برنامه‌ریزی برای سفرهای بین‌المللی را گسترش خواهیم داد. هدف ابتدایی ما افزایش تعداد پروازها به مقاصد اروپایی فعلی کشور هستند و اگر شرایط فراهم شود به مقاصد جدید و مسیر‌های طولانی‌تر نیز فکر خواهیم کرد.

روز گذشته در جریان توافق صورت گرفته میان ایرباس و هواپیمایی جمهوری اسلامی یک فروند ایرباس 350 به فرودگاه مهرآباد آمد تا ضمن بررسی‌های دقیق از سوی کارشناسان ایرانی اراده دو طرف برای اجرایی شدن این تفاهم نشان داده شود.

مدیر عامل ایران ایر درباره‌ی شرایط قرار‌داد وارد شدن ایرباس 350 به کشور گفت: ایران مدل ایرباس 1000 - 350 را سفارش داده که هنوز از سوی ایرباس تولید نشده است. این هواپیما جزو مدرن‌ترین هواپیماهای مسافرتی جهان به حساب می‌آید که ایرباس قول داده سالانه 50 فروند از این هواپیما را تولید کند.

در سبد خرید ایران 16 فروند ایرباس 350 قرار دارد که بناست از سال 2021 تحویل آنها به کشور آغاز شود. همچنین در صورتی که شرایط برای وارد شدن ایرباس 380 نیز فراهم نشود امکان جایگزین کردن آن با مدل‌های 350 وجود خواهد داشت.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 512239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    61 92
    شما که نباید برای اونها شرط بگذارید. با مردم رو راست باشید . بگید واسمون خرید اش نون و آب نداشت ترجیح دادیم با پول 380 هواپیما های بیشتری وارد کنیم که بیشتر تو جیب خودمون بره
    • مهیار IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      5 1
      برای آنها شرط نذاشتند، گفتند شرایط ایران مناسب باشه، طول و عرض اکثر باند های پرواز در ایران برای نشست و برخاست این هواپیمای غول پیکر آماده نیست. اما من متعجبم از نظر مخالفان که درک نکردن جابجایی این حجم زیاد از مسافر برای مقاصد دور دست بدون توقف برای سوختگیری چقدر به صرفه تر و اقتصادی خواهد بود، به علاوه که خیلی از کشورای همسایه برای استفاده از این خطوط بین قاره ای ایران رو انتخاب خواهند کرد.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    140 2
    اتفاقا ایران میبایست چندین فروند هواپیمای ای380 داشته باشه تا موجب افزایش سطح کیفیت خطوط هواپیمایی بشود و در تبلیغات بین المللی از آن استفاده بشود تا موجب جذب توریستهای خارجی شود ...
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    ما نون نداریم بخوریم با گفتن حلوا حلوا میخان دهن شیرین کنند........ آخه تو کل مملکت مگه چند نفر سوار هواپیما میشن ؟؟؟؟؟؟ الان مشکل مملکت ما ایرباس 380 یا ایرباس 350 است ؟؟؟؟؟واقعا متاسفم
    • بی نام A1 ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
      63 5
      هواپیماها با پول شرکت های هواپیمایی وارد میشوند. قرار نیست از دولت یک ریال بابت خرید هواپیما هزینه بشه. و نمیشه به شرکت هواپیمایی گفت تو بیا الان گندم وارد کن با پولت نه هواپیما، چون ما گندم کم داریم و شرکت هواپیمایی هم همان هواپیمایی را سفارش میدهد که نیاز واقعی دارد و میتواند با آن درامد زایی کند.
  • بی نام A1 ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    64 2
    معلومه که بنده خدا را تهدید کرده اند منظورم آقازاده هاست
  • بی نام A1 ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    57 1
    اگر خرید این هواپیماها منجر به افزایش ترانزیت و ایجاد شغل شود برای همه نون خواهد داشت
  • سعید A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    4 1
    مگه ما چیمون از کشورهای عربی منطقه کمتره که ایرباس 380 نداشته باشیم. به نظرم علاوه بر خرید 380 باید بوئینگ 777 هم بخریم. یکی از مهمترین مسائل برای جذب توریست داشتن ایرلاین با کیفیت هست.
  • بی نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۲
    2 1
    هنوز قراردادها امضا نشده دبه در اوردید 380 کلاس کار ایرانه حتما باید خریداری شود تا شما حسودان منطقه ای کور باد