روحانی: در دوره پسابرجام، گسترش و تحکیم روابط با همسایگان در اولویت است

رییس‌ جمهور، روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را راهبردی و صمیمانه خواند و بر توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات دو کشور تأکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز سه‌شنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه ایران و جمهوری آذربایجان با بیان اینکه امروز روابط دو کشور بیش از هر زمان دیگری نزدیک و صمیمانه است و در هیچ زمینه‌ای مانعی برای توسعه همکاری‌ها و روابط وجود ندارد، از گسترش و توسعه همکاری‌ها و روابط دو کشور در بخش‌های مختلف و امضای اسناد همکاری های مشترک، ابراز خرسندی کرد.
رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه امروز با توجه به شرایط منطقه، روابط تهران - باکو ؛ روابطی راهبردی به شمار می‌رود، گفت: خوشبختانه کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان فعالانه در مسیر توسعه این همکاری‌ها تلاش می‌کند و باید با شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها در همه حوزه ها، آنها را در مسیر تقویت همکاری دو کشور به کار گرفت.
روحانی با تاکید بر ضرورت بهره گیری از فضای پسابرجام برای تقویت بیش از پیش همکاریهای مشترک، تصریح کرد: در دوره پسابرجام، گسترش و تحکیم روابط با همسایگان در اولویت است.
رییس‌ جمهور با اشاره به حمایت مستمر جمهوری آذربایجان از مواضع و حقوق هسته ای ملت ایران گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران دفاع از کشورهای همسایه بوده و حفظ تمامیت ارضی و همکاری همسایگان موضوعی حائز اهمیت برای ما است.
روحانی دخالت بیگانگان در امور داخلی کشورها به بهانه‌های مختلف از جمله حقوق بشر را محکوم و مردود دانست و افزود: امروز با استانداردهای دوگانه‌ای از سوی غرب در خصوص موضوع حقوق بشر روبرو هستیم و باید تلاش کنیم در برخورد با مسایل منطقه و حل آنها، با عقلانیت و منطق مشترک برخورد شود.
رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان در عمده مسایل مرتبط با امنیت و ثبات منطقه اشتراک نظر دارند، بر ضرورت توسعه همکاری‌های سه‌جانبه و چند جانبه در منطقه اشاره و آن را موجب تقویت صلح، دوستی، امنیت و ثبات برشمرد.
رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد:‌ از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، خزر، دریای دوستی با همسایگان است و در این زمینه مذاکرات خوبی میان دو کشور برای توسعه همکاری‌های مشترک داشته‌ایم و می‌توانیم با ادامه رایزنی‌ها به توافقات خوبی که به نفع منافع مشترک دو کشور خواهد بود، دست یابیم.
روحانی با اشاره به آمادگی کشورمان برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک با آذربایجان از جمله در مناطق آزاد، گفت: امیدواریم تا پایان سال 2016 بتوانیم راه‌آهن ایران و آذربایجان را از طریق آستارا - آستارا متصل کنیم که مطمئناً نقش تأثیرگذاری در توسعه کریدور شمال و جنوب، ترانزیت در منطقه و روابط میان دو کشور خواهد داشت.
رییس‌ جمهور بر ضرورت گسترش روابط فرهنگی میان ایران و آذربایجان نیز تأکید کرد و افزود: دو کشور خواستار تقویت اسلام رحمانی، برادری و دوستی هستیم و در این مسیر در کنار هم خواهیم بود.
روحانی ادامه داد: اسلام مخالف افراط و خشونت است و کشورهای اسلامی باید هم برای خود و هم برای دیگر کشورها پیام رحمانیت اسلام را داشته باشند.
رییس‌ جمهور با بیان اینکه فرهنگ و تمدن ایران و آذربایجان از یک ریشه نشأت می‌گیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها و تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات با جمهوری آذربایجان قایل نیست.
دکتر روحانی همچنین بر توسعه گردشگری میان دو کشور و تلاش و همکاری مشترک برای حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی خزر و گسترش کشتیرانی و بهره‌برداری از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خزر تأکید کرد.
الهام علی‌اف رییس‌ جمهور آذربایجان نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر به ایران، با بیان اینکه روابط دو کشور با افتخار در حال پیشرفت است، گفت: ایران و آذربایجان در سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی در توسعه مناسبات داشتند و مسوولان دو کشور پیوسته در حال جستجوی راههای تعمیق این روابط در تمامی حوزه ها و سطوح هستند.
رییس‌ جمهور آذربایجان همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دو کشور را در سطح بسیار خوبی برشمرد و گفت: تاریخ و فرهنگ مشترک، پیوندی ناگسستنی میان ایران و جمهوری آذربایجان ایجاد کرده است.
29213

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =