گردشگران نوروزی به کارگاه های صنایع دستی گیلان دعوت می شوند

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری گیلان بیان کرد: گردشگران نوروزی به کارگاههای فعال صنایع دستی دعوت می شوند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان، سلمان شاه محمدی گفت: 25کارگاه صنایع دستی فعال برای برنامه کارگاه گردی نوروز 95 تعریف و معرفی شده است.
وی بیان کرد: اسامی کارگاههای یادشده برای افزودن به بسته نوروزی در اختیار دفاتر خدمات مسافرتی استان قرار داده شده است.
وی از برپایی 62 بازارچه و ایستگاه صنایع دستی در نوروز 95 خبر داد و گفت: بازارچه ها و ایستگاههای یادشده در قالب بیش از 500 غرفه در همه شهرستانهای استان برپا خواهد شد.
وی اظهار کرد: در نوروز 95 همزمان با برپایی بازارچه ها و ایستگاههای صنایع دستی ،اجرای برنامه های آیینی بویژه در رشت و لاهیجان بعنوان محل برپایی نوروزگاه در گیلان تعریف شده است.
وی ادامه داد: طرح ملی نوروزگاه با هدف معرفی، احیا و حفظ آیین ها، سنت ها و مراسم و برنامه های مرتبط با نوروز در استان های مختلف کشور و کشورهای حوزه نوروز در 12 استان اجرا می شود و شهرستانهای رشت و لاهیجان در گیلان بعنوان محل اجرای طرح نوروز گاه از سوی سازمان مرکزی معرفی شده اند.
شاه محمدی تصریح کرد: بازارچه ها و نمایشگاه های صنایع دستی استان،در شهرستانهای مجری طرح نوروزگاه از بیست و چهارم اسفندماه و بقیه شهرستانها از بیست و هفتم اسفندماه آغاز و تا 15 فروردین ماه سال 95 ادامه خواهد داشت.
وی ، برپایی بازارچه ها و نمایشگاه های یادشده را فرصت مناسبی برای ارایه و معرفی ظرفیت ها و توانمندی های استان در زمینه صنایع دستی و سوغات بیان کرد و افزود: گردشگران نوروزی درسال گذشته با خرید 23 میلیارد و 650 میلیون ریال از هنرمندان و تولیدکنندگان صنایع دستی استان حمایت کردند.
از 90 رشته صنایع دستی گیلان 71 رشته فعال است و تاکنون شش هزار و 298 هنرمند هنرهای سنتی و صنایع دستی استان بیمه شده اند.
رشتی دوزی ، لباس محلی ، چادرشب بافی ، خراطی ، چوب تراشی ، گره چینی ، نازک کاری ، منبت و معرق چوب ، کدوی منقوش ، حصیربافی ، بامبوبافی ، مرواربافی ، سفالگری ، کاشی معرق ، مینای خانه بندی ، چلنگری ، قلمزنی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، شال بافی ، نمد مالی ، جوراب بافی ، عروسک بافی ، قلاب بافی و ...برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 513416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =