ایلنا نوشت: یک کارشناس انرژی درباره بایدها و نبایدهای حذف کارت سوخت توضیح داد.

جواد نوفرستی درباره بایدها و نبایدهای حذف کارت سوخت گفت: درست است که با سقوط قیمت جهانی نفت و به دنبال آن قیمت بنزین در حال حاضر نرخ فروش داخلی بنزین به قیمت فوب خلیج فارس و بالا‌تر از آن رسیده اما قابل پیش بینی نیست که قیمت فعلی نفت تا چه زمانی پایدار خواهند ماند ضمن اینکه در حال حاضر به قیمت فوب خلیج فارس باید هزینه‌های دیگری همچون هزینه حمل، توزیع، مالیات و همچنین عوارض زیست محیطی را هم اضافه کرد. با احتساب این هزینه‌ها می‌توان گفت که قیمت کنونی بنزین در کشور ما هنوز سوبسید دارد.

وی افزود: در زمان سهمیه بندی بنزین، علاوه بر سوبسید حدود ۸۰ درصد روی فروش بنزین، ما با معضل بزرگ قاچاق سوخت هم مواجه بودیم. امروز اگرچه با سقوط قیمت نفت، سوبسید بنزین شاید به نزدیک صفر کاهش یافته و قاچاق هم تا حدودی به کمتر از میزان قاچاق قبل از سهمیه بندی رسیده اما قیمت چند برابری نرخ فروش بنزین در کشورهای همسایه آشکار می‌کند که هنوز هم قاچاق سوخت از کشور ما پرسود است.

نوفرستی با بیان اینکه کارت سوخت می‌تواند در جلوگیری از قاچاق سوخت موثر واقع شود، اظهار داشت: کارت سوخت می‌تواند به مدیریت مصرف سوخت بنزین و اصلاح سبد سوخت خودرو‌ها از طریق افزایش سهم سی. ان. جی کمک کند.

وی با بیان اینکه کارت‌های سوخت برای سال ۹۵ هم حفظ شوند، گفت: نرخ پایه بنزین سهمیه‌ای بدون تغییر یعنی ۱۰۰۰ تومان اما بنزین آزاد بدون هر گونه سوبسید با احتساب هزینه‌های حمل، توزیع، مالیات و عوارض محیط زیست، با نرخی تقریبی ۱۳۰۰ تومان عرضه شود.

این کار‌شناس انرژی خاطرنشان کرد: تا زمانی که روی بنزین و همه حامل‌های انرژی از بیت المال متعلق به یکایک مردم، سوبسید پرداخت می‌شود، خانواده‌ها و افرادی که از حامل‌های انرژی خاصی استفاده نمی‌کنند یا کم استفاده می‌کنند و حداقلی و کمتر از الگوی مصرف دارند، از یارانه پنهان محروم یا از آن به صورت محدود بهره‌مند هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون دهک‌ها و گروه‌هایی که از بنزین و یا سایر حامل‌های انرژی بیشتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند، از بیشترین یارانه پنهان برخوردارند. که اجرایی شدن طرح کارت اعتباری می‌تواند راهکاری برای حل این موضوع باشد.

نوفرستی توضیح داد: بر اساس طرح کایاب (کارت اعتباری یارانه انرژی برابر) همه ایرانیان، نه همه کسانی که خودرو دارند یا ندارند و بنزین استفاده می‌کنند یا نمی‌کنند، از یارانه برابر بهره‌مند می‌شوند و در مورد سایر حامل‌ها هم برای سهمیه برابر از همه حامل‌ها و بر اساس ارزش واقعی یعنی نرخ صادراتی یا وارداتی در کارت انرژی یارانه هر خانواده یارانه شارژ می‌شود.

وی ادامه داد: به این ترتیب اگر سهمیه استفاده شد، مازاد یارانه و اعتبار کارت به عنوان وجه نقد در اختیار خانوار است و اگر بیشتر از سهمیه مصرف کرد هم، به نرخ آزاد بدون سوبسید پرداخت می‌کند.

این کار‌شناس خاطرنشان کرد: کارت سوخت زمانی قابل حذف است که کارت یارانه برابر انرژی جایگزین کارت سوخت شود، هیچ سوبسیدی به بنزین داده نشود و قاچاق سوخت هم نداشته باشیم.
22535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 514623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    به اون کارشناس انرژی بگو بابا بیخال قیمت رو ببرید رو لیتری 52000 تومان شاید به فوب خلیج میکزیک نزدیک بشه
  • منصور اميريان IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    1 0
    سلام. آنچه البته به جايي نرسد فرياد است. از ابتدا نيز كارت سوخت و اين هزينه هنگفت لازم نبود ولي كاسه اي زير نيم كاسه بود و عده اي ميخواستند از اين نمد براي خود كلاهي درست كنند. كافي بود بنزين بصورت تك نرخي عرضه شده و هر دارنده وسيله نقيله كه كارت سوخت به ايشان تعلق مي گرفت شماره حسابي ميداد و مابه التفاون بهاي سوخت به او پذداخت مي شد. آيا كارت سوخت غير از اين كاري انجام داد. اين روش محاسن بسيار ديگري نيز داشت. از جمله اينكه شايد برخي افراد از وجه پرداختي بجاي خريد سوخت استفاده ديگري مي كردند كه خيلي بهتر بود مصرف بنزين كمتر مي شد آلودگي كمتر توليد مي شد ترافيك كمتري ايجاد مي شد و .. و از طرف ديگر اين هزينه به اين سنگيني براي كارت نمي شد تجهيز پمپ ها به سيستم كارت خوان نرم افزارها
  • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    لطفا هر کاری میکنید با برنامه ریزی باشه و یه شبه تصمیم گیری نکنید. الان کسانی که تو کارت سوختشون پول دارنکیف پول تکلیف پولشون چی میشه؟؟