روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: نگرانی‌ها از افزایش میزان ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان و کودکان، اکنون وارد مرحله جدی شده است.

روز گذشته، شهیندخت مولاوردی گفت: از وزارت دادگستری درخواست کرده‌ایم گزارشی درباره ازدواج‌های زودهنگام و زیر سن قانونی دختران به معاونت امور زنان و خانواده ارائه دهد که این موضوع به مرجع ملی حقوق کودک برای بررسی و پیگیری ارجاع شده است.

او همچنین بیان کرده: در یکی، دو سال اخیر، آمار نگران‌کننده‌ای از ازدواج دختران پیش از رسیدن به سن قانونی و ثبت آنها به دست ما رسیده است و حتی شاهد ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال نیز بوده‌ایم. در این شرایط از وزارت دادگستری خواسته‌ایم گزارشی درباره ازدواج دختران در زیر سن قانونی به ما ارائه دهد.

ابراز نگرانی مولاوردی در شرایطی است که دیگر نهاد دولتی به‌راحتی مجوز برگزاری ازدواج دسته‌جمعی دانش‌آموزان را می‌دهد. ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان در ایران همواره یکی از چالش‌های نظام سنتی با نظام آموزشی کشور بوده است.

اما دراین‌میان، مسئولان نظام آموزشی کشور نیز به دلیل آگاه‌نبودن از تبعات بالای ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان، خود به این مسئله دامن می‌زنند، به‌طوری‌که در جدید‌ترین مورد، دو هفته قبل مسئولان شهرستان پارسیان در استان هرمزگان، از جشن سراسری ازدواج بیش از 50 دانش‌آموز این شهر خبرداده‌اند. شهرستان پارسیان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان واقع در غرب بندرعباس است و دراین‌رابطه، آذر خسروانی، دبیر کمیته ازدواج امور بانوان شهرستان پارسیان، با ادبیات افتخارآمیزی درباره هدف از برگزاری این جشن گفت: این امر برای اولین‌بار در سطح شهرستان با هدف تسهیل امر ازدواج مطابق با آداب و فرهنگ ایرانی - اسلامی اجرا شد.

آذر خسروانی افزود: این‌گونه اقدامات و جلسات می‌تواند آثار فراوانی در ترویج ازدواج آسان و اسلامی، تحکیم بنیان خانواده و نیز پرهیز از اسراف به‌دنبال داشته باشد. او ادامه داد: تمامی 50 زوجی که امروز در این جشن شرکت داشتند، از مدارس متوسطه دوم شهرستان بوده که به همراه خانواده‌های خود به این جشن دعوت شدند.

دبیر کمیته ازدواج امور بانوان شهرستان ادامه داد: همه ادارات دولتی سطح شهرستان، در اجرای این امر خداپسندانه نقش به‌سزایی داشته و در تهیه هدایا همکاری و مساعدت کردند که جا دارد از همه مسئولین ذی‌ربط صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.

بااین‌حال، هنوز مشخص نیست مجموعه مدیریتی آموزش‌وپرورش چگونه به اعطای مجوزهایی برای برگزاری رسمی این جشن‌ها اقدام می‌کنند؛ مراسم‌هایی که از تمامی ابعاد اجتماعی و روانی می‌تواند چالش‌هایی برای نوجوانان ایجاد کند.

این اتفاق در شرایطی است که تمامی کارشناسان حوزه اجتماعی، ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان را تقبیح می‌کنند. درهمین‌رابطه، پیش‌ازاین فرشید یزدانی، ضمن اشاره به تبعات ازدواج و طلاق برای افراد کمتر از ١٨ سال، واژگان به‌کاررفته برای این پدیده نه‌چندان جدید را برآمده از یک رویکرد سلطه‌‌محور دانست و گفت: «کودک با ازدواج وارد چرخه‌ای می‌شود که از نظر فردی، کودکی و شادی او را از بین می‌برد و این به پیری جسمی، جنسی، روحی و روانی می‌انجامد. از طرفی دیگر، جامعه خود را از افراد توانمند محروم می‌کند و خانواده‌ای که کودک او رشد نیافته است، دچار نقصان کارکردی می‌شود. ازدواج کودکان ناشی از رویکرد سلطه‌‌گرایانه است و با تحکم و تشخیص مصلحتی می‌توان کودکی را به ازدواج واداشت. یادآور می‌‌شوم دلیل این تحکم، فقر اقتصادی و فرهنگی خانواده‌هاست. به باور من، فقر اقتصادی است که فقر فرهنگی را به همراه می‌آورد. آمار هم می‌گوید در جایی که توسعه‌‌یافتگی اقتصادی کمتری رخ داده، ازدواج کودکان بیشتر است. درعین‌حال، ازدواج کودکان استمرار فقر است و مدام فقر را بازتولید می‌کند، ضمن آنکه به تبع ازدواج زودرس، گسترش ابعاد آسیب‌های اجتماعی رخ می‌دهد که ازجمله آن می‌توان به اعتیاد و طلاق کودکان اشاره کرد.»

یزدانی، با اشاره به آمارهای موجود از ازدواج کودکان در ایران گفت: «سال ٩٠-٨٩، آمار ازدواج کودکان را منتشر کردم که از آمار ثبت احوال استخراج و ذخیره کرده بودم‌ اما ثبت احوال این آمار را تکذیب کرد و از آن سال به بعد، آمار ازدواج کودکان از آمار رسمی حذف شد، گرچه طبق آمار رسمی از سال ٨٥ تا شش ماه اول سال ٩٤، ٨٩٠ هزار نفر آنان دختر بودند. از آن سال به بعد، گفتند آمار ازدواج کودکان کم شده، درحالی‌که این آمار افزایش پیدا کرده است.»

درحالی‌که ازدواج با واژه متضاد اما ناگزیر طلاق همراه است، به گفته یزدانی «عمده این طلاق‌ها سهم روستاییان بود که نسبت به جمعیت روستایی، آمار بالایی است.»

همچنین شیرین احمدنیا، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی نیز، درباره تبعات بارداری و زایمان آنهایی که در سنین کودکی یا نوجوانی ازدواج می‌کنند، گفت: «در کشورهای کمترتوسعه‌یافته، افراد قلمرو کودکی را پشت‌سر می‌گذارند و وارد دوران بزرگسالی می‌شوند. در کشورهای درحال‌توسعه یک نفر از هر سه دختر پیش از رسیدن به ١٠سالگی ازدواج می‌کند و با ٧٠٠ میلیون زن در جهان مواجهیم که در کودکی مادر شده‌اند. بنابر آمار اعلام‌شده ازسوی یونیسف، شیوع ازدواج کودکان دختر در کشور نیجر ٧٨ درصد، آفریقای جنوبی ٦٨ درصد و بنگلادش ٦٥ درصد است و به استناد همین آمار، در ایران هم ١٧ درصد دختران پیش از ١٨ سالگی و سه درصد پیش از ١٥ سالگی ازدواج کرده‌اند.»

این اتفاق در شرایطی است که در آمار مربوط به سال 1393 در ایران، بیشترین ازدواج در پسران ۲۰ تا ۲۴ سال و دخترانی از سن ۱۵ تا ۱۹ سال انجام می‌شود و بیشترین ازدواج‌ها، یعنی حدود ۸۵ درصد ازدواج‌ها برای مردان در سنین ۲۰ تا ۳۴سالگی و برای زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹سالگی ثبت شده است. همچنین 86 درصد مردان در سن ۲۰ تا ۳۴سالگی ازدواج می‌کنند و ۸۵ درصد زنان در سنین ۱۵ تا ۲۹سالگی در کشور ازدواج می‌کنند. آمارها و شاخص‌های متعددی، از موفق‌تربودن ازدواج‌های صورت‌گرفته در سنین ۲۰ تا ۲۴سالگی حکایت دارد. براساس آمارهایی که به دست آمده، بهترین ازدواج‌ها در بین سنین ۲۰ تا ۲۴ رخ می‌دهد و با بالارفتن سن ازدواج، تعداد طلاق در زنان از ۶ به ۲۲٫۵ درصد و در مردان از ۵٫۶ به ۳۲ درصد افزایش یافته ‌است. آمار و ارقام همچنین بیانگر این است که، ازدواج زنان و مردان در ایران در گستره سنی ۳۵-۱۲ سال برای زنان و ۴۰-۱۵ سال برای مردان در نوسان است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 515227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    کجای هرمزگان بوده ؟چرا ذکر نشده ؟
    • sunbird A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      168 2
      ....به‌طوری‌که در جدید‌ترین مورد، دو هفته قبل مسئولان شهرستان پارسیان در استان هرمزگان، از جشن سراسری ازدواج بیش از 50 دانش‌آموز این شهر خبرداده‌اند. شهرستان پارسیان یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان واقع در غرب بندرعباس است.......
    • بی نام A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      89 5
      برای انتخابات سن قانونی رو 18 سال کردن تا طرف به بلوغ فکری برای انتخاب یک نماینده برسه چطور برای ازدواج انتخاب به این بزرگی وسرنوشت ساز زندگی سن رو پایین تر در نظر میگیرن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بی نام EU ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      نمیدونم چرا مردم از این موضوع ناراحتن؟؟ کسی که با یکی ازدواج میکنه حتما دوستش داره...البته نه دختر 10 ساله اما ازدواج دختر دبیرستانی مشکلی نیست...به نظرم طلاق و مشکلات زناشویی ربط زیادی به سن نداره...
    • بی نام A1 ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      68 7
      دوست داشتن در سن13سالگی با دوست داشتن در سن 25سالگی زمین تا آسمون فرق داره. توو 13سالگی کافیه یکی بگه دوست دارم آدم مث چی عاشقش میشه. ولی توو25سالگی آدم با پختگی عاشق میشه و این عشق دوام بیشتری هم داره. حالا 25هم نه حداقل20.
    • الهه IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      1 1
      شهر پارسیان در غرب هرمزگان
  • آیس IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    آذر خسروانی افزود: این‌گونه اقدامات و جلسات می‌تواند آثار فراوانی در ترویج ازدواج آسان و اسلامی، تحکیم بنیان خانواده و نیز پرهیز از اسراف به‌دنبال داشته باشد. این خانوم کی هست؟از کجا حمایت میشه؟اصلا بر اساس کدوم تحقیق و مطالعه به این آثار فراوان... رسیده؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      8 41
      اشتباهی مثبت دادم. یکیشو کم کنید. وقتی فردی حرف علمی می زنه و این علم هم از مشاهده و دریافت آمار از همین مردم هست، چرا یه آدم بی سواد مثل تو بیاد سریع بپرسه که این به کجا وصله؟
  • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    تاسف آمیز است
  • ناشناس A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    183 4
    مسئولان نظام آموزشی کشور نیز به دلیل آگاه‌نبودن از تبعات بالای ازدواج زودهنگام دانش‌آموزان، خود به این مسئله دامن می‌زنند، ".....................وای به روزی که بگندد نمک.ببین چه کسایی مسئول آموزش و پرورش کودکان هستند .باید به حال این نظام آموزشی گریه کرد.ما کجا داریم میریم چقدر قرار هست پسروی کنیم به جای پیشرفت.بدبختانه جای هنجار وناهنجار در جامعه ما عوض شده
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    هزار بار تاسف...
  • بی نام RO ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    خدا شفاشون بده کلا عقل شون رو از دست دادند.
  • مجي IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    توي اكثر كشورها ازدواج زير 18 سال بهش ميگن كودك آزاري و جرم هست بعد اينجا با افتخار اعلام ميكنن ...... واقعا جاي تاسف داره
  • بی نام A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    179 8
    بیشتر بخاطر فقر فرهنگیه تا فقر مادی.
  • بی نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    سلام علیکم بااحترام به همه افکارانسانی بایدعرض کنم بهترین مدل وشیوه زندگی درکلام خدا وبندگان مقرب الهی آمده به همین جهت به سفارش بزرگان دینی ازدواج درسنین کم نه تنهاضررنداردبلکه منافعش بسیاربیشترازآن چیزیست که بعضی هانخواسته اندببینند زیراآسیب پذیری ازدواج درسن بالاتربه مراتب بیشتراست زیراجوانی که باداشتن همه نوع وسایل بالغ کننده زودرس قبل ازسن بلوغ به مرحله بلوغ میرسد چگونه بایدنیازش رابرآورده کندالبته ازدواج درسنین پائین باحمایت خانواده هابهترین راه حل میباشد واگربرای عده ای ازدواج 50دانش آموزجای تعجب شده هیچگونه تعجبی ندارد زیرابامشاهده آماراداره ثبت احوال آمارطلاق بسیارپایین ترازجاهای است که ادعای به روزشدن میکنند
    • محمود A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      68 6
      یکی تکلیف این را مشخص کنه ببینیم کدام وریه دختره ؟ پسره؟ خانمه؟ افاهه؟ باباهه؟ مامانه؟
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      172 9
      بابا شمام با این نیازتون... ازدواج زود مسئولیت میاره، یه بچه نمی تونه زیر بار مسئولیت تحمل کنه، اینجاست که آمار دزدی زیاد میشه، آمار اعتیاد زیاد میشه...آمار خیانت میره بالا...زندگی که همش نیاز جنسی نیست آخه...به خدا تفکر و فهم هم خوب چیزیه
    • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      139 8
      عليكم السلام..... خداوندبه شماشفا عنايت فرمايد انشا ا...
    • امین IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      45 7
      ازدواج توی سن پایین فقط باعث بوجود اومدن خیانت میشه چون یکم که سن بالاتر میره تازه به سن جوونی میرسن و مشکلات زندگی هم بی تاثیر نیست در این موضوع دیگه شفا هم کاری نمیکنه برای بعضی از ادما
    • بی نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      39 3
      جناب به متن دقت کن بیشترین طلاق مختص گروهیه که تو سن کم یا سن خیلی زیاد ازدواج کردند شما که توانایی برداشت صحیح از متن صریح رو ندارید بهتره راجع به معضلات جامعه نظر ندید مشاوران و روانشناسانی که در این زمینه تحصیل کردند چه ایرانی چه در سطح جهانی قطعا بهتر از شما جوانب قضیه رو درک میکند و مطالعه دارند همچنین یکی از خبر های همین سایت در رابطه با طلاق بطور رسمی اعلام کردند طلاق در شهرای مذهبی به هیچ عنوان کم نیس چه بسا از حد نرمال جامعه بالاتر است/
    • بی نام A1 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      34 3
      سلام بر شما. دوست عزیز در سن 1415سالگی انسان هنوز به بلوغ کامل نرسیده چه از نظر فکری و عاطفی چه جسمی و چه حتی جنسی. نوجوان هنوز خودش را کامل نمیشناسد چطور میخواهد برای آینده اش تصمیم بگیرد؟ دراین سن هیچکس نمیتواند گواهینامه بگیرد یا حساب بانکی باز کند یا حتی رای دهد آنوقت چطور میتواند برای یک عمر زندگی تصمیم بگیرد؟شما ازدواج را راه حلی برای ارضای نیازجنسی میدانید درحالیکه این غلط است. ازدواج صحبتِ یک شب و دوشب نیست صحبتِ یک عمر است. شما حاضرید برای ارضای نیازجنسی خود با اولین کسی که میبینیدو شاید تحریکتان کرده باشد ازدواج کنید؟ ازدواج یک قرارداد است. کودک یا نوجوان دراین سن نمیتواند قرارداد به این مهمی را امضا کنداگر انتظار دارید که خوشبخت شود
    • همان بینام قبلی A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      22 2
      دوست عزیز در ادامه بگم که همین مسئله جنسی که شما فرمودید، نوجوان هنوز علائق و سلائق جنسی خودش را به درستی نمیشناسد الان تصمیمی میگیرد ولی ده سال بعد میبیند سلیقه ی واقعی اش چیز دیگری است
    • بی نام A1 ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      9 2
      یه کاری کردید که تا اسم نیاز جنسی میاد حالم به هم می خوره. عالم و آدم باید دست به دست هم بدن تا نیاز جنسی اینها ارضا بشه. انگار تو این دنیا مسئله ی مهم تری از نیاز جنسی اینها نیست. مشکل داری برو خودت رو به دکتر نشون بده.
    • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      0 3
      عالی
  • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    167 6
    جشن گرفتن پنجاه تا دختر بچه دبيرستاني رو فرستادن خونه بخت... بعد ميگن چرا آمار خودسوزي و خودكشي و قتل هاي ناموسي تو اين استان ها زياده... خب آخه بي انصافا اينا بچه ان... نميشد تا بيست سالگي شون صبر كنيد؟ ديپلم بگيرن لااقل... چرا اينقدر بي فكر... مسولين كه اينجوري باشن به پدر و مادر و خانواده هاشون چه اميدي هست؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    199 8
    چه طوری دختر نمی تونه زیر هیجده سال رای بده اما می تونه ازدواج کنه؟؟ یعنی ازدواج این قدر بیاهمیت تر از رای دادن یا حتی گواهینامه گرفتنه؟
    • امير RO ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      37 2
      آفرين
    • محمود A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      7 61
      اهمیت ازدواج به سن نیست به بلوغه
    • بی نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      41 7
      18 هم خیلی کمه الان به نظر من سن ازدواج حداقلش باید بالای 22 باشه برا پسرا هم بالای 25 باشه چه خبره ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      0 1
      فرق فوکوله
  • مهدی A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    118 9
    فقط بخاطر مسایل جنسی ازدواج می کنند و بدون هیچ شناختو دوست داشتنیه الزاما هم در اخرش بیشتر با یه بچه طلاق میدن
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    103 8
    باید قانونی تصویب شود، که سن ازدواج بالای هیجده سال باشد.
  • ناشناس IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    90 9
    در دهه 60 و در برنامه پربيننده ديدنيها بارها ازدواج كودكان كم سن و سال بعنوان اتفاق جالب نه ناپسند نشان داده مي شد و چقدر آقاي مقامي براي اينكارشان احساس غرور مي كردند. بچه هايي كه امروز در كودكي ازدواج مي كنند فرزندان همان دهه شصتي هاي نگون بختند.
    • بی نام A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      46 0
      برادر من دلت خوشه. دهه شصتی ها ایقد بدبختن که هنوز ازدواج نکردن که بچه داشته باشند مخصوصا نیمه دومش
    • ساحل RO ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
      3 0
      دهه شصتیها هنوز دارن درس میخونن بدون شغل.ازدواج کجا بود.خخخ
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    26 2
    آخه اینا دو روز دیگه وارد زندگی میشن ، تازه میفهمن ازدواج و مشکلات یعنی چی بعد طلاق میگیرن، آخه بچه 17 ساله چی میفهمه از گردونی ، بیکاری ، اجاره خونه و.......
  • بی نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    16 1
    شهرستان پارسيان بوده
  • بی نام A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    35 1
    من خودم در این مناطق به عنوان مشاور زندگی کرده وبا انها اشنایی کامل دارم,اغلب دختران این مناطق بلوغ زودرس دارن وخودشون تمایل زیادی به ازدواج درسن کم دارن که باعث تعجب خود من هم میشد,سطح تحصیلی اکثر انها پایین است وفقط منتظر شوهر کردن هستند بعضی وقتها خانواده هایشان را مجبور میکنن با ازدواج انها موافقت کند,متاسفانه خانواده هایشان به خاطر مسایلی مانند فرار دختران ترجیح میدهند زودتر ازدواج کنن,صحبتهای هموطنان عزیز بسیار متین ودرست است ولی شماها تا اینجا زندگی نکرده باشید وضعیت فرهنگی انها را نبینید درکش سخت است,من خودم مخالف سرسخت ازدواج زیر هجده سال هستم ولی مسایلی در خانواده ها پیش می امد که دختران دوره راهنمایی خودشون میخواستن ازدواج کنن وکاری هم از دست کسی ساخته نبود
    • بی نام A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
      2 1
      شاید اصلا هدف دختران از ازدواج فرار از فشار خانواده باشه. اصلا چه بسا طلاق هم یکی از آرمان های این دختران باشه. هدفشون از ازدواج زودهنگام بی جهت نیست. فرهنگسازی نیاز به برنامه ریزی ریشه ای داره.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    10 24
    خیر الامور اوسطها نه ازدواج زیرسن 18سالگی خوب است نه بالای26سالگی چرا افراط؟چراتفریط؟ خانواده ها وجوانان اندیشه کنند
  • هاشم A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    5 52
    مرسی. بهترین خبری که امشب میگرفتم. خوشبخت بشن.
  • فرهاد A1 ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    33 2
    تحكيم بنيان خانواده؟؟خداي من
  • بی نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    35 2
    چندتا قانون هست كه واقعاً مملكت بهش نياز اورژانسي داره و از مجلس جديد انتظار ميره زودتر تدوينش كنه: قانون ممنوعيت ازدواج كودكان، قانون حفظ حقوق حيوانات و برخورد با حيوان آزاري، و اين قانون ناعادلانه كه پدر بزنه بچشو بكشه هيچ كاريش نميكنن و واقعاً شگفت انگيزه چنين قانوني پدر ميره شيشه ميكشه توهم ميزنه سر بچه رو ميبره بر اساس قانون كاريش نميتونن بكنن صاف صاف همچين آدمي تو جامعه بعد چند ماه حبس ميتونه بگرده....
  • بی نام A1 ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    52 3
    من تو سن 15 سالگی ازدواج کردم در صورتیکه هیچ چیز از زندگی و مسئولیت پذیری نمیدونستم این شد که با دوتا بچه برگشتم خونه بابام .. خونواده ها باید بدونن تو این دوره همه چی با گذشته فرق داره و زیر 18 سال هنوز کودک محسوب میشه
    • بی نام A1 ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      7 7
      جا داشت مسئولین به شما رسیدگی میکردن
  • بی نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    3 55
    يا مسلمونيم يا نيستيم اگه مسلمونيم كه تكليف معلومه اگرم كه نه قصه ايست عليحده
    • بی نام IE ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
      10 9
      کجای اسلام گفته با بچه ی زیر هجده سال ازدواج کنید؟ کجای سنت نبوی این مسئله دیده شده؟ حتی این همه که در مورد عایشه جنجال به پا می کنند، پیامبر با ایشان در سن حداقل 17 سالگی ازدواج کردند و چه بسا بیشتر. تکلیف خیلی مشخص هست، کسی که هنوز به بلوغ عقلی نرسیده ازدواجش خطاست و آسیب های آن برای جامعه بیشتر از ازدواج نکردنش هست.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    20 5
    بنده خداها. از این سن کم صاحب مادرشوهر و خواهر شوهر شدند. خدا به دادشون برسه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    18 3
    نظر شخصی من اینه که ازدواج زیر23سال برای خانمها و زیر25سال برای آقایون مناسب نیست. دوستان میگن شاید کسی نابغه باشه و زودتر به بلوغ فکری رسیده باشه که دراین صورت هم نهایتا18سالگی رو میشه قبول کرد. ولی ازدواج زیر17سال واقعا واقعا با عقل جور درنمیاد. من تاحالا هیچ آدم 16ساله ای توو عمرم ندیدم که به بلوغ فکری رسیده باشه.
  • .الناز A1 ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    4 1
    عقل انسان تو 25 سالگی تکمیل میشه انسان تو 25 سالکی تفاوت انتخاب درست و غلط رو از هم تشخیص میده تصمیمی که تو 18 میگیری زمین تا اسمون فرق داره با تصمیمی که توی 25 سالگی گرفته میشه خانم هایی که درس خوندن دنبال مرد و هم فکر مناسب خودشون میگردن دنبال نر نمیگردن. البته این نگرش بستگی به خواسته ی و طرز تفکر انسان نسبت به ازدواج داره..اینم تفاوت ازدواج تو سن مناسب با ازدواج تو سن کم هست ازدواج و زندگی با کسی که هم فکرت هم سطحه و بهت ارامش میده خوشحالی به زندگیت میاره ارزوی هر خانم
  • با آرزوی خوشبختی بچه های ایران زمین RO ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    4 1
    سلام این بچه ها خیلی خوب زندگی رو می شناسن. اگر قرار بخاطر خاطر مشکلات خانواده زن وشوهر طلاق بگیرن چه ۱۸ سال چه ۲۵ سال چه ۴۰ سال همه راضی گور قبر قاضی فاجعه اینکه که کارگردان مشهور به دختر ۱۸ ساله تجاوز کرده نه ازدواج زود هنگام اینا فاجعه اینه که بچه های راهنمایی دستشون سیگاره نه ازدواج کردن نه کار دارن فاجعه اینه که ما با نسل سوخته دهه شصتی رو به رو هستیم فاجعه اینه که زنان تربت جام اجازه خواستن زن دوم بشن فاجعه اینه که مردان ما به خاطر خوردن قرص های مختلف زیر سن عقیم هستند فاجعه اینه که ماهواره ها و رسانه های فرهنگی داخلی و خارجی بچه ها رو به خود ارضایی و هم جنس گرایی کشوندن به جای پر کردن صفحت با این افکار برو جا
  • بی نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    10 2
    اصلا خاک بر سر من
  • بی نام CA ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    4 1
    کودک آزاری
  • مسعود IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 5
    اتفاقا به نظر من کار خوبی می کنن . این وظیفه دولته که تورم رو در جامعه انقدر کم کنه که جوونی مثل من که عاشق ازدواج بودم در سن 18 سالگی نتونستم . در 27 سالگی ازدواج کردم و نزدیک بود به منجلاب بیفتم . من تبریک می گم به مسئولان اون شهرستان ، خدا ازتون قبول کنه اجرتون با سیدالشهدا
  • sami IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 4
    ازدواج زمانی زود هنگامه که طرف به9 سال داشته باشه و زمانی کودک ازاری می شه که همین دختر 9 ساله با پسر 30 یا 25 ساله ازدواج کنه به عقیده من ازدواج پسر در سن 25 سالگی و دختر در سن 16 یا 17 سالگی باشه . چرا ؟؟ چون هردو کاملا هر دو می تونن بچه دار بشن ، تحمل بچه رو دارن ، مثلا اگر زن 27 ساله باشه و مرد 35 ساله ، اولا اینا تا بخوان بچه دار بشن 5 سال گذشته یعنی طبیعیه ، دوما اگر هم بچه دار بشن سوما اگه بچه دار شدن و بچه به شن 20 سال رسید غیر از اینه که پدرش پیر شده و مادرش هم تحمل و یا توانایی جوانی خودش رو نداره ؟؟ ما باید اینجا ها رو هم در نظر بگیریم البته زمانه هم مثل گذشته دیگه نیس ، چیزی به نام بچه ما نداریم ، شاید ببینید که طرف 15 سالشه ولی افکارش و طرز بیانش ادم رو متحیر می کنه
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    3 1
    شرم آوره
  • بی نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    6 3
    به نظرمن ازدواج در سن پایین اشتباه محضه,الان اون چیزی که به درد ما دبیرستانی ها میخوره درسه فقط در
  • محمد A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    5 1
    مسئولین محترم : سن ازدواج " زیر سن قانونی " . . . سن ازدواج " بالاتر از سن قانونی ". . . فکر نیمیکنین داره با زندگی چندین هزار نفر بازی میشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟