اولین «ترنم آسمانی» نواهای قرآنی در تبریز اجرا می شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری اولین جشنواره ملی آواها و نواهای دینی با عنوان «ترنم آسمانی» در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین از تبریز، علی اکبر صفی پور در گفتگو با خبرنگاران گفت: 178 اثر از 31 استان به دبیرخانه این جشنواره رسیده که از این تعداد 74 اثر در بخش اجرای زنده شامل همخوانی و تواشیح، 83 تولید استودیویی شامل آثار آکاپلا(چند صدایی) و موسیقیایی و 21اثر در بخش ابتهال است.

وي گفت: این جشنواره با موضوع آواها و نواهاي ديني در شش بخش اجراي همخواني قرآن کريم، اجراي ‏تواشيح و اجراي ابتهال برگزار شده و هدف آن تشويق و حمايت از گروه هاي تواشيح، ارتقای سطح مدیحه سرایی و... به منظور توليد آثار متنوع ‏در اين حوزه و ارائه ي آن در شبکه هاي ويدئويي، تلويزيوني و فضاي مجازي است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: استفاده از هنر در حوزه های دینی سفارش شده، هنر می تواند در حوزه هایی که زبان الکن است گویاترین شیوه باشد، در حوزه فرهنگ دینی نیز با استفاده از هنری که زائیده فکر و اعتقادات قرآنی است می توان با طرح و ایده های نو و بدیع اقدامات خوبی انجام داد.

وی یادآور شد: همخوانی 70 نفری «اسما الحسنی» توسط گروه های شرکت کننده برای نخستین بار و یادبود جان باختگان منا مربوط به گروه تواشیح آبادان نیز از دیگر برنامه های این جشنواره است.

صفی پور با اشاره به فعالیت بیش از 20 هزار کانون در کشور و گفت: نزدیک به 1200 باب کانون در استان فعال است که300 مورد آنها امسال آغاز بکار کرده و ضرورت دارد برای اینکه مساجد چون گذشته به عنوان پایگاه فرهنگی فعال با مشارکت مردم مواجه باشند به توسعه این بخش توجه ویژه ای شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه امروز در دور افتاده ترین نقاط استان فقط مهد قرآن و کانونهای فرهنگی و هنری مساجد فعال هستند، افزود: در این حوزه بیش از 2 میلیارد تومان از اعتبارات ملی جذب شده که نسبت به سال قبل بیش از 800 میلیون افزایش داشته است.

* نوروز امسال آگاهی هدیه دهیم

علی اکبر صفی پور در تشریح برنامه های نوروزی این اداره کل گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد به عنوان عضو شورای عالی سفرهای نوروزی تلاش دارد در حوزه های فرهنگی و تاریخی فضایی ایجاد کند تا مراجعین در جریان مسائل مختلف فضاهای موجود قرار گیرند.

وی افزود: در مجموعه مقبره الشعرا تبریز نیز گرچه هنوز فضای عمرانی دارد اما با همکاری شهرداری تبریز و میراث فرهنگی با برقرای نمایشگاههای کتاب و صنایع دستی و استقرار راهنما خدمات شایسته ای در نظر گرفته شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه کتاب نیز اقداماتی گسترده انجام شده که امیدواریم به زمینه ترویج فرهنگ مطالعه موثر باشد، تصریح کرد: با دستور استاندار آذربایجان شرقی به تمام مدیران استانی در راستای کمک به صنعت نشر استان و توسعه فروش کتاب و افزایش روند مطالعه طرحی با عنوان «آگاهی هدیه دهیم» برای تشویق شهروندان به جایگزین کردن کتاب به عنوان هدیه، تدوین و با آماده شدن پوستر به مرحله اجرا رسیده است.

علی اکبر صفی پور خاطرنشان کرد: همچنین به مناسبت زاد روز پروین اعتصامی، در مراسم بزرگداشت این شاعر توانای تبریزی مراسم رونمایی از کتاب «برگزیده اشعار پروین» با بازنویسی یکی از هنرمندان مطرح خوشنویسی استان برگزار خواهد شد.

* در معرفی آثار فرهنگی و هنری در سطح داخلی و بین المللی ضعف داریم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین با اشاره به اهمیت آماده سازی بخشهای مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر برای سال 2018 گفت: نیاز داریم اقداماتی انجام شود که در دو سال آینده با بهترین موقعیت بتوانیم تبریز را به دنیا معرفی کرده و گردشگر جذب کنیم.

علی اکبر صفی پور تصریح کرد: در نتیجه توافق برجام و توسعه امکان ارتباطات بین المللی کشور در زمینه های مختلف توسعه تبریز نیز با آگاهی و بهره گیری از فرصتها می توان خیلی موفق عمل کرد.

وی افزود: در ستاد هماهنگی تبریز 2018 مسئولیت کمیته تبلیغات بین المللی این ستاد به اداره کل فرهنگ و ارشاد واگذار شده بود که درخواست کردیم مسئولیت بخش فرهنگی این ستاد به ما واگذار شود و تا تعیین شدن نتیجه تصمیم گیری تیمی تشکیل دادیم و برنامه هایی تا پایان سال نهایی و به ستاد اعلام خواهد شد.

صفی پور با بیان اینکه در معرفی آثار فرهنگی و هنری در سطح داخلی و بین المللی ضعف داریم، خاطرنشان کرد: سیاستگذاری این ستاد در چند زمینه، برنامه ریزی برای تولید آثار فرهنگی و هنری در استاندارد بین المللی، در حوزه مسائل هنری، تولیدات قابل استفاده برای توریستها، بازدید از اماکن فرهنگی و تهیه برنامه های ویژه برای گردشگران و معرفی فضای متفاوت از تبریز 2018 به دنیا شکل گرفته است.

* برای تقویت بنیاد ادب، فرهنگ و هنر اذربایجان همه باید تلاش کنند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به تاسیس بنیاد ادب، فرهنگ و هنر اذربایجان گفت: تاسیس بنیاد ملی فرصت مغتنمی برای توسعه فرهنگ و هنر و ادب منطقه است که برای تقویت آن همه باید تلاش کنند.

به گفته علی اکبر صفی پور، عباس قدیری قیداری استاد دانشگاه تبریز، عباس خورشیدی فرماندار سابق تبریز و رجب ایزدی استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز به عنوان اعضای هیات مدیره و هوشنگ عطاپور به عنوان بازرس بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان انتخاب شدند و بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان در چهار استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان به طور مستقل و غیردولتی فعالیت خواهند کرد.

صفی پور یادآور شد: برای تاسیس این بنیاد در چهار استان آذری زبان اساسنامه ای تدوین و در هیات رسیدگی به مراکز و موسسه های فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: در تدوین سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی 10 هسته کلیدی وجود دارد که یک هسته آن مربوط به حوزه فرهنگ و هنر است و برای ترویج و توسعه فرهنگ بومی و محلی پیش بینی شده است.

گفتنی است، علی نواداد معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری آذربایجان شرقی و اکبر تقی زاده مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی به عنوان اعضای علی البدل این بنیاد برگزیده شدند.

همچنین محمود رنجبر مدیر ایران شناسی آذربایجان شرقی به عنوان بازرس علی البدل این بنیاد انتخاب شد.

طبق این گزارش، بر اساس انتخاب اعضای هیات امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان جمشید انصاری استاندار استان زنجان به عنوان نایب رییس هیات امنای بنیاد فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان و علی اکبر صفی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی به عنوان دبیر هیات امنای این بنیاد انتخاب شدند.

* استعفا نداده ام

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر شایعه استعفایش، گفت: استعفا نداده ام، اما هر آمدنی رفتنی در پی دارد، کار در تبریز برای من افتخار بزرگی است، اما من کارمند سازمان اسناد و کتابخانه ها و مامور به خدمت در اداره فرهنگ و ارشاد هستم.

وی ادامه داد: ماموریت من این سازمان اسفند خاتمه یافته و سازمان اصرار دارد که به پست قبلی برگردم، در حال حاضر منتظر نتیجه مذاکرات وزارتخانه و سازمان هستیم که تصمیم نهایی مشخص شود.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517406

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =