۰ نفر
۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۴

زهرا مشتاق

اتفاقی که میان لیلا حاتمی و چند خبرنگار دیگر رخ داد برای من بی اندازه تلخ و تحقیر آمیز بود . تلخ تر از این بابت که چند باری که با لیلا حاتمی برخورد داشتم جز متانت و فروتنی ، رفتار دیگری از او ندیده بودم و این اتفاق برایم شوک آور بود.

برای همین بیشتر از صد بار با خودم فکر کردم شاید یک خبرنگار کم تجربه و سوال هایی نا به جا او را تا این اندازه عصبی کرده است . اما بعد از شنیدن فایل صوتی ، تعجبم بازهم بیشتر شد . سوال ها خیلی معمولی است . اما پرسش هایی نیست که به مصاحبه شونده اجازه چنین رفتاری بدهد .

تجربه این سال ها نشان داده است اگر فردی در هر سمت و جایگاهی تمایلی به مصاحبه نداشته باشد ، هیچ قانونی برای اجبار او به گفت و گو وجود ندارد . در خصوص هنرمندان حوزه های مختلف نیز این آشنایی برای خبرنگاران وجود دارد و می دانند چه کسی اهل گفت و گو هست یا نیست . یا با کدام نشریه گفت و گو می کند و با کجاها نه .

برای همین است که این رفتار بیشتر آزارم می دهد . خانم حاتمی و اصولن هر ستاره دیگری ممکن نیست به اجبار مقابل دوربین یا ضبط صوت روزنامه نگاران قرار بگیرند . نه کارگردان و نه تهیه کننده و نه هیچ کس دیگر نمی تواند آن ها را در یک منگنه اخلاقی قرار دهند .

پس منشا این اتفاق از کجاست ؟ وقتی فردی حاضر به گفت و گو می شود ، ملاک همان موقع است ، نه فرایند طی شده پیش از آن . درست مثل پاسخی که خود خانم حاتمی می دهند ؛ من از قبلش خبر ندارم . من از موقعی خبر دارم که فیلم نامه را می دهند و می گویند این نقش را بازی می کنی ؟

اگر معیار این باشد ، پس تمایل یا عدم تمایل ایشان به گفت و گو ، به مصاحبه کننده هم مربوط نیست . ایشان روی صندلی و مقابل خبرنگاران نشسته اند . پس معنی اش آمادگی مشارکت در فرایند مصاحبه است .

اما ما موجودات زنده ای هستیم . و از کنش و واکنش یک دیگر متاثر می شویم . هم چنان که این اتفاق ، قدر مسلم برای هر دوسوی مصاحبه سخت و تاسف بار بوده است . اما برای لیلا حاتمی بیشتر . چون به هر حال تقریبن در تمام جوامع ، افراد شناخته شده ، برای دیگر اقشار تبدیل به یک الگوی رفتاری می شوند . و رفتارهایی از این جنس ، بازتاب هایی منفی برای وجهه آن ها ایجاد می کند . برای همین است که نزدیک شدن به ستارگان اغلب همراه با یک سونامی است . چون در ذهن جمعی آدم های یک اجتماع از آن ها یک فانتزی ساخته شده است . یک ویترین که بر اساس حرفه و منش بیرونی آن ها ساخته شده ؛ که متاسفانه آن حقیقت ساختگی ، با واقعیت آن فرد تطبیقی ندارد . از همین روست که تک تک ما باید یاد بگیریم که بین هنر هنرمندان و خود واقعی آن ها فاصله بگذاریم . چون آن ها هم مثل ما یک انسان معمولی هستند با شغل های خاص . قرار نیست فلان کارگردان مشهور حسود نباشد . یا فلان بازیگر استار چشم و هم چشمی نکند .

این یک پیشنهاد جدی است : فاصله گذاری . بین آدم ها و حرفه شان فاصله بگذارید تا از دیدن چیزی که حتا تصورش را هم نمی کنید ، دچار ضربه ای عمیق نشوید . ناصر محمد خانی فوتبالیست فوق العاده ای بود . اما در زندگی شخص دچار مسائلی بود که زندگی شخصی و حرفه ای اش را با هم نابود کرد . فلان هنرپیشه ، زمانی درجه یک ترین بازیگر ایران بود . اما اعتیاد زندگی شخصی و حرفه ای اش را نابود کرد . یا .... منظور تاکید بر فاصله گزاری است . قرار نیست یک فرد مشهور در همه خصوصیات اخلاقی و زندگی شخصی اش نیز نامبر وان باشد . او هم یک انسان است . مثل همه ما . بی حوصله می شود . بداخلاق و بد دهان می شود . دلش می خواهد حریم خصوصی داشته باشد . یا حتا شلخته و ژولی پولی تا سر کوچه برود از بقالی چیزی بخرد و برگردد . همه ما نیازمند حریم هستیم . برای من آن اتفاق فقط یک جور معنا می شود . خانم حاتمی را دچار رودربایستی کرده اند . کارگردان یا هر کس دیگر ، نمی دانم . یا از چیزی قبل تر ، عصبی بوده اند . من به شخصه درک می کنم و به حریم ایشان احترام می گذارم . اما این احترام می بایست دو سویه باشد . وقتی شخص خبرنگار ، با درک شرایط نامناسب ،  به او پیشنهاد توقف مصاحبه را می دهد ؛ و ایشان هنوز ادامه می دهد ؛ پس دیگر حق چنان برخورد توهین آمیزی را ندارد .

شاید این اتفاق برای تک تک ما درس خوبی باشد . برای دقت در کار و آدم هایی که با آن ها سر وکار داریم . قرار نیست دوستان روزنامه نگار به هر قیمتی ، کسی را وادار به مصاحبه کنند . حتا اگر آن شخص رئیس جمهور مملکت باشد .

برای انجام یک مصاحبه می بایست شان و منزلت هر دو سوی مصاحبه کننده و مصاحبه شونده حفظ شود . قرار نیست ناز کسی را خرید و یا با منت کشی و خواهش و التماس کسی را وادار به گفت و گو و یا حتا دادن یک خبر ساده کرد .

تقاضایی مطرح می شود . یا آن شخص می پذیرد یا خیر . یا پاسخش مثبت است یا منفی . این حق را نیز برای او به عنوان مصاحبه شونده محفوظ بداریم که با هر نشریه ای که مایل باشد ، گفت و گو کند . شاید کسی فقط مجله فیلم را در حد و اندازه خود بداند . اشکالی ندارد . باید برای انتخاب آدم ها احترام گذاشت . ولی وقتی همان آدم دعوت یک خبرنگار را که نماینده یک نشریه خاص محسوب می شود ، می پذیرد ؛ پس دیگر می بایست رفتاری انسانی و حرفه ای از خود بروز دهد .

برای همین است که هربار که این ماجرا را مرور می کنم به تلخی از خود می پرسم چرا آن خانم خبرنگار برای حفظ شخصیت خویش جلسه را ترک نکرد و چرا در بی تدبیری تمام اجازه داد رفتار توهین آمیز خانم حاتمی ادامه داشته باشد . چرا که ماجرای رخ داده تنها معطوف به او نیست و این توهینی بزرگ به تمام روزنامه نگاران این مملکت بوده است .  

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 2
    يادداشت خوب و محترمانه اى بود . بدون هيچ گونه توهينى ، مسأله مورد تحليل قرار گرفته است .
  • بی نام A1 ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۸
    1 1
    این گونه نگاه به کرامت انسان ها جان ها را نشاط وطراوت اجتماعی میبخشد صد افرین به این قلم که توی دستان نویسند های شریف هویت اصیل ایرانی را با خود دارد سرزمین بی اخلاق شده ایران در این گونه نگاه می تواند به اینده امید داشته باشد .جانباز نخاعی در عملیات ازاد سازی خرمشهر در سال 61. بهمن تاج دولتی. در ان روزگار 19 سال داشتم.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    2 0
    به نظر من اگر خانم حاتمی هم توضیحی راجع به این اتفاق می دادند ، بد نبود . نمی شود و نباید یک طرفه قضاوت کرد .