ایران نوشت: بحث برسر سرویس دهی از طریق فیبرنوری میان شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و شرکت مخابرات بالا گرفته است.

دامنه این بحث زمانی گسترش یافت که شرکت‌های FCP (دارندگان پروانه ارتباطات ثابت) اعلام کردند، امکان استفاده از تجهیزات و کابینت‌های شرکت مخابرات ایران برای سرویس دهی اینترنت از طریق فیبرنوری وجود ندارد بنابراین نمی‌توانند به کاربران خود خدمات اینترنتی ارائه دهند چرا که این شرکت به صورت انحصاری از فیبرهای نوری استفاده می‌کند و بهتر است که شرکت مخابرات تجهیزات کابینت‌های خود را به دیگر شرکت‌های FCP واگذار کند.


داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران در‌این‌باره به «ایران» گفت: تنها 2 درصد شبکه مخابرات ایران به فیبر نوری متصل شده است بنابراین فعلاً امکان واگذاری امکانات این بخش به شرکت‌های FCP وجود ندارد. طبق مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) شرکت مخابرات ایران امکانات و تجهیزات خود را در اختیار شرکت‌های FCP قرار می‌دهد ولی باید ابتدا در بخش فیبر نوری توسعه صورت گیرد.


انحصار مشکل اصلی شرکت‌های FCP
«شرکت مخابرات ایران امکانات فیبرنوری خود را در اختیار شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی قرار نمی‌دهد بنابراین کاربران فقط می‌توانند از شرکت مخابرات سرویس اینترنتی دریافت کنند.»


محمد علی یوسفی‌زاده مدیرعامل شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (آسیاتک) با بیان مطلب فوق به «ایران » می‌گوید: برای اینکه شرکت‌های خدماتی اینترنتی بتوانند از شبکه فیبرنوری استفاده کنند باید این شرکت‌ها از سوی مخابرات اجازه داشته باشند تا از کابینت‌هایی که تجهیزات در آن نصب می شود، استفاده کنند و معمولاً شرکت مخابرات استفاده از امکانات فیبرنوری را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار نمی‌دهد و تنها در برخی استان‌ها مانند مازندران، خوزستان و فارس به پیمانکاران و شرکت های FCP واگذار کرده است.

یوسفی‌زاده می‌افزاید: استفاده از فیبرنوری کار بسیار خوبی است که باید روند استفاده از آن در مکان هایی که ساخت و ساز انجام می‌شود، صورت گیرد یا اینکه سیم‌های مسی به فیبرنوری تبدیل شوند ولی نباید موجب شود که با تغییرات بستر و زیرساخت، دیگر شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از میدان حذف شوند. یوسفی‌زاده در ادامه می‌گوید: وقتی طرح های برگردان کابل های مخابراتی انجام و سیم های مسی نیز به فیبر نوری تبدیل می شود شرکت مخابرات به شرکت‌های FCP اعلام می کند که دیگر امکان سرویس دهی وجود ندارد و باید با مشترکان خود تسویه حساب کنید و بعد از آن، این شرکت مخابرات است که اقدام به سرویس‌دهی به مشترکان می‌کند. وی معتقد است برای شکسته شدن انحصار باید برای بهره‌برداری از پروانه های FCP محدودیت هایی که در استفاده از کابینت های فیبرنوری وجود دارد، برداشته شود تا شرکت‌های دیگر ارائه دهنده خدمات اینترنتی نیز بتوانند از این زیرساخت برای ارائه سرویس اینترنت به کاربران خود استفاده کنند.


ایجاد فرمولی برای استفاده از داکت ها
«وقتی زیرساخت از سیم مسی به فیبرنوری تبدیل می‌شود، دیگر ارائه سرویس ADSL برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ممکن نیست چرا که شرکت‌های FCP اجازه استفاده از داخل کابینت های مخابراتی واقع در خیابان‌ها را ندارند و تعاملی از سوی شرکت مخابرات ایران در این باره صورت نگرفته است بنابراین مشترکانی که داخل کافو‌هایی هستند که از مسی به فیبرنوری تبدیل شده‌اند از پوشش ADSL شرکت‌های FCP خارج می‌شوند.» مجید رئیسی مدیر فنی یکی دیگر از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی (پارس آنلاین) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: شرکت‌های FCP اینترنت را با سرویس ADSL به خانه مشترکان خود می‌رسانند بنابراین برای استفاده کاربر از اینترنت باید از مرکز مخابرات تا منزل کاربر، سیم مسی به عنوان زیرساخت وجود داشته باشد در این بین شرکت مخابرات ایران بخشی از مسیر را به فیبرنوری تبدیل کرده است و دلیل این کار را افزایش ظرفیت استفاده از تلفن ثابت عنوان می کند.

رئیسی با بیان این سؤال که چرا شرکت‌های FCP از تکنولوژی ADSL به سمت دیگر تکنولوژی‌ها مانند FTTX (Fiber TO The X که ساختارهای مختلف انتقال سیگنال توسط فیبر نوری است) نمی‌روند می‌افزاید: در پاسخ باید گفت که فیبر نوری نیز در انحصار یکی از شرکت‌ها است و حتی شنیده شده که سازمان رگولاتوری درصدد است که این انحصار را دوباره تمدید کند تا این شرکت کماکان فیبرنوری و تکنولوژی FTTX را هر چند که اجرای آن در کشور بسیار کند پیش می‌رود، در کشور توسعه دهد. رئیسی در ادامه می‌گوید: برداشت ما از پروانه FCP این بود که شرکت های اینترنتی که در حوزه ارائه خدمات پهن باند صرفنظر از اینکه کدام تکنولوژی به‌کار رفته است، از هر تکنولوژی دیگری استفاده کنند و تنها محدود به استفاده از ADSL نباشند. مثلاً شرکت های FCP می توانند FTTX و VDSL (سرعتی چندین برابر ADSL دارد اما محدودیت مسافت در VDSL بیشتر و تقریباً در حدود حداکثر یک کیلومتر است) بیاورند. رئیسی راه حل استفاده از امکانات شرکت مخابرات ایران را ایجاد فرمولی برای استفاده از داکت‌ها (DUCT، شیار یا کانال محل عبور کابل بین هر یک از طبقات یا هر یک از اتاق‌ها در مراکز و ایستگاه‌های مایکرویو را گویند) از سوی سازمان رگولاتوری دانسته و می‌گوید: در مناطقی که کافو آنها فیبر نوری شده است شرکت های دیگر نیز باید بتوانند استفاده کنند یا در کافو‌ها شریک شوند. به این وسیله است که شرکت های FCP می‌توانند از این داکت‌ها که مهم‌ترین بخش زیرساخت است، استفاده کنند.


استفاده از امکانات بی‌سیم
علی توسلی، نایب رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) تهران نیز درباره بحث فیبرنوری معتقد است که شرکت مخابرات ایران امکانات محدودی دارد و استفاده از فیبر نوری و PCM(خط ثابت تلفنی که روی آن اینترنت پرسرعت ارائه نمی شود) جزو محدودیت‌ها است. توسلی به «ایران» می‌گوید: اکنون موضوع انحصار از سوی شرکت مخابرات ایران مطرح نیست چرا که خود شرکت مخابرات ایران نیز نمی‌تواند به وسیله فیبر نوری به کاربران سرویس اینترنتی ارائه دهد.


رئیس کمیسیون اینترنت سازمان نصر تهران می‌افزاید: در منطقه نزدیک به سرویس‌دهی باید در داخل کابینت‌های مخابرات که در خیابان‌ها راه‌اندازی شده است، تجهیزاتی نصب شود و این کار خود به‌خود کار پیچیده‌ای است و شرکت‌های اینترنتی FCP هم هنوز موفق نشده‌اند مجوزی از سوی شرکت مخابرات ایران دریافت کنند تا بتوانند در کابینت‌ها تجهیزات نصب کرده و از طریق شبکه فیبرنوری به کاربران خود اینترنت ارائه دهند. البته مخابرات در خیلی از جاها نمی‌تواند به وسیله فیبرنوری خود سرویس اینترنتی به کاربران ارائه دهد بنابراین بهتر است شرکت مخابرات امکانات را به شرکت‌های خصوصی FCP واگذار کند. وی با بیان اینکه برای شرکت‌های FCP نیز مقرون به صرفه نیست که هر کدام برای خود فیبرنوری راه‌اندازی کنند، می‌گوید: چرا که تجهیزات این فناوری بسیار گران است و مشخص نیست که آیا شرکت مخابرات ایران آن را پشتیبانی می‌کند یا خیر بنابراین بهتر است مخابرات تمام مراحل کار را در اختیار شرکت مربوطه قرار دهد. توسلی می‌افزاید: فعلاً کاربران اگر نمی‌خواهند از خدمات اینترنتی شرکت مخابرات استفاده کنند می‌توانند امکانات بی‌سیم از 4G همراه اول و ایرانسل و WIFI شرکت‌های دیگر استفاده کنند.


اندک بودن امکانات فیبر نوری
«تنها 2 درصد از تلفن های شرکت مخابرات ایران بر‌ بستر فیبر نوری است و این میزان در مقابل تلفن‌هایی که این شرکت دارد عددی محسوب نمی شود که بخواهیم آن را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهیم.» داوود زارعیان سخنگوی شرکت مخابرات ایران با بیان مطلب فوق «ایران» می‌گوید: در کشور 30 میلیون تلفن ثابت وجود دارد که از این تعداد حدود 3 میلیون به روستاها ارائه شده است و 27 میلیون تلفن ثابت در شهرها قرار دارد و از این تعداد، تلفن هایی که به کافو نوری تبدیل شده بسیار اندک است.
زارعیان می‌افزاید: شرکت مخابرات ایران در حال خرید تجهیزات و توسعه فیبرنوری است و هر نوع تجهیزاتی که شرکت مخابرات ایران دارد در چارچوب قوانین سازمان رگولاتوری در اختیار شرکت‌های دیگر قرار می‌دهد ولی وقتی خود شرکت مخابرات ایران در این زمینه امکانات کمی دارد چیزی نمی‌تواند در اختیار شرکت‌ها قرار دهد.

 

 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 517500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =