۰ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۳

رزمایش نظامی «رعد شمال» در شمال عربستان سعودی که بزرگترین رزمایش در منطقه توصیف شد، روز پنج شنبه با برگزاری مراسمی با حضور شماری از سران کشورهای عربی و اسلامی بیست گانه که در این رزمایش شرکت داشتند، به پایان رسید.


به گزارش خبرگزاري فرانسه از شهرک نظامي ملک خالد عربستان، رسانه هاي عربستان هنگام آغاز اين رزمايش بزرگ در حدود دوهفته پيش با مشارکت نيروهاي زميني و هوايي و دريايي اعلام کرده بودند هدف اين رزمايش، تمرين رويارويي با نيروهاي غيرنظامي و گروه هاي تروريستي است.
مراسم پاياني اين رزمايش در شهرک نظامي ملک خالد در شهر حفرالباطن با حضور سلمان بن عبدالعزيز پادشاه عربستان و شيخ صباح الاحمد الصباح امير کويت و تميم بن حمد آل ثاني امير قطر برگزار شد.
در اين مراسم همچنين عبدالفتاح السيسي رئيس جمهور مصر، عمر حسن البشير رئيس جمهور سودان، و عبدربه منصور هادي رئيس جمهور (مستعفي و فراري) يمن، نواز شريف نخست وزير پاکستان و شيخ محمد بن راشد آل مکتوم نخست وزير امارات و حاکم دبي حضور داشتند.
همچنين شماري از فرماندهان و مقامات سياسي و نظامي چند کشور از جمله ترکيه، مغرب، عمان، بحرين، چاد، سنگال، و مالزي در اين مراسم حضور يافتند.
در مراسم پاياني، هواپيماهاي جنگنده و بالگردهاي هجومي و تانک ها و خودروهاي زرهي، در نبردي فرضي که حدود دو ساعت طول کشيد شرکت کردند.
خبرگزاري عربستان سعودي (واس) اين تمرين ها را بزرگترين تمرين نظامي در جهان از نظر تعداد نيروهاي شرکت کننده و وسعت منطقه مانور (که شامل مناطقي در مرز عراق و کويت نيز مي شد) توصيف کرد.
اين خبرگزاري افزود، رزمايش رعد شمال در ميان افزايش تهديدهاي تروريستي و بي ثباتي سياسي و امنيتي در منطقه برگزار شد و کشورهاي شرکت کننده در آن خواستار حفظ امنيت و ثبات منطقه هستند.
اين رزمايش در ميان نقش منطقه اي فزاينده عربستان برگزار شد که شامل شرکت اين کشور در ائتلاف بين المللي به فرماندهي واشنگتن عليه (گروه تکفيري صهيونيستي) داعش مي شود. عربستان همچنين براي اعزام نيروي زميني در درگيري با جهادي ها در سوريه اعلام آمادگي کرده است. رياض همچنين در ماه دسامبر تشکيل ائتلاف نظامي اسلامي عليه تروريسم را اعلام کرد و از ماه مارس 2015 هدايت ائتلافي عربي را در جنگ با انصار الله يمن برعهده دارد.
اين رزمايش در ميان تشديد تنش بين عربستان و رقيب منطقه اي سرسخت آن يعني ايران برگزار شد. رياض روابط خود را با تهران به دنبال حمله معترضان به اعدام شيخ نمر النمر به سفارت عربستان در تهران، قطع کرد. با اين حال سرتيپ احمد عسيري مشاور وزير دفاع عربستان در کنفرانسي مطبوعاتي که روز دوشنبه در حفر الباطن برگزار شد گفت هدف اين رزمايش مقابله با تهديدات تروريستي است و اين رزمايش، ايران را هدف قرار نداده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۰
    30 0
    در سکوت خبری برگزار شد