۰ نفر
۲۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰

ایرنا نوشت: بیست و دو عضو اتحادیه عرب روز پنجشنبه در نشستی یک دیپلمات کارکشته را برای ریاست این نهاد برگزیدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از قاهره ، احمد ابوالغیط وزیرخارجه سابق مصر تنها نامزد احراز این سمت در اتحادیه عرب بود.
این انتصاب در یک برهه زمانی تعیین کننده در خاورمیانه صورت گرفت که سوریه در پنجمین سال جنگ داخلی مخرب خود قرار داشته و آتش نبرد علیه گروه داعش در چند کشور عرب شعله ور شده است.

ابوالغیط سفیر سابق مصر در سازمان ملل و یک دیپلمات کار کشته دوران حسنی مبارک است و از قبل انتظار می رفت که انتصاب وی با تایید گسترده اعضای اتحادیه روبرو شود. اینکه مصر به عنوان میزبان اتحادیه عرب به طور سنتی نامزد پست ریاست این اتحادیه شود اکنون به یک پروتکل تبدیل شده است.

خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین پس از مشاجراتی که در دقایق آخر در مورد این انتصاب صورت گرفت خبر مربوطه را اعلام کرد و گفت : ابوالغیط از اول ژوئیه به مدت پنج سال به عنوان دبیر کل اتحادیه عرب خدمت خواهد کرد.

دیپلمات ها پیش گرفته بودند که قطر و سودان با انتخاب ابوالغیط مخالفت کرده اند و مصر و عربستان سعودی برای متقاعد ساختن آنها به لابی پرداخته اند. آنها به شرط عدم افشای هویت خود صحبت کردند چرا که مجاز به توجیه خبرنگاران نبودند.
دبیرکل اتحادیه عرب می تواند از طریق کسب حداقل دو سوم اکثریت کشورهای عضو انتخاب شود ولی این گروه ترجیح می دهد این انتخاب به اجماع صورت گیرد.

روسای گذشته اتحادیه عرب را ناسیونالیست های پان عرب نظیر عمرو موسی و نبیل العربی رئیس در حال کناره گیری اتحادیه تشکیل می دادند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 518303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =