ایرنا نوشت ، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری گفت: این استان با کاهش 30 درصدی بارندگی و ذوب زودهنگام برف در ارتفاعات، چهارمین استان خشک کشور اعلام شد.

مهرداد قطره سامانی افزود: چهارمحال و بختیاری پس از استانهای یزد، خراسان رضوی و جنوبی چهارمین استان خشک کشور در سال جاری شناخته شد.
وی ادامه داد: وضعیت سال آبی 94-95 در چهارمحال و بختیاری در شرایطی آغاز شد که مردم این استان نهمین سال خشکسالی را تجربه کردند و این موضوع در افت آبهای زیرزمینی تاثیر بسزایی داشته است.
قطره سامانی با اشاره به کاهش 30 درصدی بارش ها در سال زراعی جاری، گفت: متوسط بارندگی در استان از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون ( از اول مهر تا 24 اسفند) 308 میلی متر گزارش شده که باید تا پایان سال زراعی به 591 میلی متر برسد.
مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط اقلیمی و افزایش دما در استان این کمبود بارندگی جبران نمی شود.
قطره سامانی از افزایش دو درجه ای دما در سال زراعی جاری خبر داد و افزود: این افزایش دما باعث ذوب زودهنگام برف در ارتفاعات استان شده به گونه ای که هم اکنون میزان برف در ایستگاه کوهرنگ صفر است،در حالی که میانگین ارتفاع برف نسبت به مدت مشابه دوره گذشته 74 سانتی متر بوده است.
گفتنی است ، با توجه به اینکه چهارمحال وبختیاری سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده رود و بخشی از رودخانه دز است، کاهش بارش ها در این استان، استان های اصفهان و خوزستان را به طور مستقیم با چالش در تامین آب مواجه می کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =