نوروزگاه، محفلی برای احیای فرهنگ کهن آذربایجان شرقی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، اجرای طرح ملی نوروزگاه را محفلی مناسب برای حفظ و احیای فرهنگ کهن آذربایجان شرقی دانست و از آن به عنوان یک رویداد مهم فرهنگی در استان یاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، فرزین حق پرست گفت: این استان به پشتوانه تاریخ و فرهنگ غنی خود، دارای فرهنگ ها و خرده فرهنگ بسیاری در رابطه با جشن نوروز است و معرفی این آئین ها یکی از اهداف طرح ملی نوروزگاه به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اهتمام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی همواره در راستای حفظ و احیای آئین های فراموش شده یا در حال فراموشی بوده است، بر لزوم بازخوانی سنت های نوروزی تأکید کرد.

حق پرست افزود: یادآوری سنت های نوروزی برای نسل جدید، علاوه بر تقویت فرهنگ بومی استان، مانع از جذب نوجوانان و جوانان به فرهنگ های بیگانه خواهد شد.

وی اجرای نمادین رسوم نوروزی از جمله تکم خوانی، شاهنامه خوانی، موسیقی عاشقی، بازی های سنتی آذربایجان، مراسم مرتبط با چهارشنبه آخر سال و نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک سنتی آذربایجان را از جمله برنامه های در نظر گرفته شده برای طرح نوروزگاه در استان اعلام کرد.

هم چنین علی فلسفی میاب، دبیر رویداد فرهنگی نوروزگاه در آذربایجان شرقی با تشریح جزئیات رویداد نوروزگاه افزود: نوروزگاه در آذربایجان شرقی همزمان با 12 استان دیگر از 25 الی 28 اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی گفت: رویداد فرهنگی نوروزگاه در تبریز در دو بخش ثابت و سیار اجرا خواهد شد و بدین منظور در بخش سیار، پیاده­راه ­های مقصودیه و تربیت برای اجرای نمادین سفیران نوروزی به مدت چهار روز، رأس ساعت 16 برای اجرای نمادین مراسم نوروزخوانی از قبیل تکم گردانی و سایاچی در نظر گرفته شده است.

فلسفی با اعلام اینکه سرای امیر بازار تاریخی تبریز به عنوان مکان ثابت برای اجرای نمادین آئین های نوروزی انتخاب گردیده است، دلیل انتخاب این مکان برای برگزاری رویداد فرهنگی نوروزگاه را، دارا بودن قدمت تاریخی و فرهنگی، ثبت جهانی بودن بازار، قرار گرفتن در بافت تاریخی شهر و پر تردد بودن این مکان عنوان کرد.

وی برگزاری آئین های سنتی آذربایجان به صورت نمادین را شامل مراسم پیشواز عید نوروز از قبیل سبزه رویاندن، خانه تکانی، اجرای مراسم مرتبط با چهارشنبه سوری از جمله آتش افروزی، خانچه بردن، شال انداختن، چهارشنبه ننه و مراسم مرتبط با آب و هم چنین برنامه های مربوط به تحویل سال مانند رسم تهیه آب چهل یاسین، دید و بازدید عید و بازی های مرتبط با نوروز اعلام کرد.

لازم به ذکر است برنامه زمانبندی رویداد فرهنگی نوروزگاه بدین قرار خواهد بود:

25 اسفند: بخش ثابت و بخش سیار از ساعت 16 الی 30/18
26 و 27 اسفند: بخش ثابت در دو نوبت از ساعت 10 الی 12 و 16 الی 30/18 و بخش سیار از ساعت 16 الی 30/18
28 اسفند: بخش ثابت و بخش سیار از ساعت 16 الی 30/18

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 519302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =