دنیای اقتصاد نوشت: اظهارات پراکنده در مورد شیوه قیمت‌گذاری خودروها در سال آینده، یادآور تجربه تلخی است که نتیجه‌ای جز بلاتکلیفی بازار و صنعت خودرو کشور طی دو سال گذشته نداشت.

حال به اعتقاد برخی از کارشناسان این تجربه ظاهرا باز هم در حال تکرار است. شورای رقابت اگر چه تعیین‌کننده قیمت خودرو است، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند حواشی عملکرد این شورا بیشتر از وظیفه‌ای بود که به آن محول شد.انتقادها پیرامون فرمول قیمت‌گذاری و همچنین اظهارات پراکنده و بعضا متناقض اعضای شورای رقابت در مورد قیمت نهایی، بارها بازار را به رکود کشاند و تولید خودروسازان را متاثر کرد. گاهی در پایان جلسات مهم و نهایی این شورا هر یک از اعضا اخبار متناقضی را در مورد تصمیمات اتخاذ شده به رسانه‌ها منتقل می‌کردند اخباری که بازار تشنه شنیدن آن بود.
از سوی دیگر در شرایطی که بازار در انتظار تصمیم نهایی شورا برای قیمت‌گذاری محصولات داخلی بود این شورا با تعویق اعلام قیمت خودروها بر آتش رکود بازار می‌دمید این در حالی است که به‌رغم تعیین فرمول قیمت‌گذاری برخی از عدم‌توافق شورا با خودروسازان بر سر قیمت نهایی خبر می‌دادند.
در هر شکل آنچه مشخص است شورای رقابت طی سه سال فعالیت خود نتوانست سامانی به قیمت‌گذاری خودرو دهد؛ به‌طوری‌که سال گذشته کلا از قیمت‌گذاری خودرو صرف نظر کرد.
حال این شورا تصمیم به حضوری دوباره در عرصه قیمت‌گذاری خودرو در سال جدید دارد این در شرایطی است که اظهارات غیرکارشناسی در مورد قیمت‌گذاری سال آینده بار دیگر زمینه‌ساز شک و تردید مشتریان در خرید خودرو را فراهم کرده است. در این بین به‌نظر می‌رسد که اعضای این شورا پیش از آغاز فعالیت خود بهتر است از هرگونه پیش‌داوری در مورد قیمت‌های سال آینده پرهیز کنند تا بازار طبق روال عادی خود پیش رود.

22539

کد خبر 519368

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    6 0
    نویسنده متن بالا کیست ایشان ظاهرا در ایران زندگی نمی کنند مگر رکود بازار خودرو تقصیر شورای رقابت است از دید مصرف کنندگان این شورا بیشتر مزین به نام شورای رفاقت است بازار کشش این قیمت را ندارد متوجه هستید کشش قیمت خودرو این قیمت ها نیست مونتاژ کاران محترم باید به این جمع بندی رسیده باشند که دولت با پرداخت وام 25 مییلیونی و ترغیب در تعویض تاکسی های فرسوده و ... هر آنچه را در توان داشته جهت کمک به این صنعت 50 ساله نابالغ عقب مانده انجام داده است حال با استدلال عجیب آقایان قیمت را بالا ببرید شاید هیجان درست کنید درد جای دیگر است مصرف کننده پول ندارد و عاقل است شاید بهتر باشد شورا منحل شود تا محلی برای قانونی کردن ظاهری قیمت ها نباشد ولی این راه به ترکستان است
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    3 1
    من نظرم اينه كه شوراي رقابت دنيا و خودروسازان جهان را از تجربيات خودش بي بهره نگذارد
  • سید کامل IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۵
    1 1
    در سال 95 قیمت خودرو صفر در بازار یک میلیون تومان گرانتر خواهد شد . اما مردم بازهم قدرت خریدشان پایین تر می شود و تقاضا کمتر می شود . و دور باطل همچنان در سال 95 باقی می ماند و تولید کننده و مصرف کننده هر دو ضرر خواهند کرد و دلال سود خواهد برد . راه حل این است که تولید کننده دست واسطه و دلال را کوتاه کند تا مردم بتوانند مستقیما خودروی صفر را در 10 روز تحویل بگیرند و دولت برای تنظیم بازار خودرو بنفع مردم فروش ماشین صفر توسط نمایشگاه داران و دلالان را ممنوع کند و دفتر خانه ها از ثبت و انتقال سند ماشین صفر توسط اشخاص عادی و دلال منع شوند . بااین روش قیمت خودرو کاهش پیدا می کند و عرضه و تقاضا بیشتر می شود .

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین