آیا بحران کردی دوباره برای ترکیه سرباز کرده است؟

اتفاقات اخیر در ترکیه عادی نیست. رخدادهایی که شاید ریشه در رفتارهای دولت ترکیه با گروه های کردی داشته باشد.

سید محسن مصطفوی*

 ترکیه در حدود 20 میلیون نفر کرد دارد و 25 درصد جمعیت این کشور را اکراد تشکیل می دهند که دوسوم این جمعیت ساکن، جنوب و جنوب شرقی ترکیه هستند. از 81 استان امروزی ترکیه، 21 استان کرد نشین به شمار می روند. استان هایی که در مناطقی نظیر آغری ، وان ، دیابکر و غیره واقع شده اند.

 سالهاست دولت ترکیه و ترکان جوان تلاش نموده اند که این جمعیت را در داخل جامعه تُرک حل کنند و در این راه جفاهای بسیاری هم در حق گروه های کردی اعمال شده است. وقایعی مانند کشتار درسیم در سال 1938 در تونجلی ، که 70 هزار کرد علوی کشته شدند و یا سرکوب جمهوری کردی آرارات به سال 1930 در آغری  و کشتار مرعش به سال 1978 و در دهه نود نیز بیش از سه هزار روستا در اطراف شهر دیاربکر از سوی دولت ترکیه تخلیه شد که علت اصلی کوچاندن مردم احتمال حمایت آنان از پ.ک.ک عنوان شد. 

در سالهای اخیر و به خصوص از سال 2010 روابط کردهای ترکیه با دولت مرکزی کمی بهبود یافت و بعد 30 سال درگیری، مذاکرات صلحی، بین حزب کارگران کردستان ( پ .ک.ک ) به عنوان اصلی ترین حزب کردی و رهبر زندانی آن عبدالله اوجلان با دولت ترکیه آغاز شد و دولت ترکیه راه تعامل با کردها را در پیش گرفت و علاوه بر موافقت با سیستم آموزشی به زبان کردی، استفاده از زبان کردی در مبارزات انتخاباتی و انتخاب مجدد نامهای کردی را برای مناطق کردنشین را آزاد کرد.  با اینکه در بعضی مواقع و به صورت مقطعی درگیری های به وجود آمد ولی با اینحال احزاب کردی توانستند در انتخابات پارلمانی و شهرداریهای ترکیه شرکت و به پیروزهای نسبتا بزرگی هم دست یابند. احزاب  کردی مانند حزب دموکراتیک خلق ها (HDP ) که در انتخابات غرب ترکیه  و حزب مناطق دموکراتیک یا حزب آشتی و دموکراسی (BDP) که در انتخابات شرق ترکیه شرکت کردند، توانستند چهره هایی نظیر صلاح الدین دمیرتاش، صباحت تونجل، فیگن یوکسک داغ و سری ثریا اوندر را به مجلس ترکیه بفرستند. ولی همه اینها انگار آتشی زیر خاکستر بود و به خصوص بعد از بحران سوریه، زخم کهنه کردستان ترکیه دوباره  سر باز کرد.

کمک های پیدا و پنهان ترکیه به داعش برای چیرگی بر کردهای سوریه که نمونه آن به طور مشخص در قضیه کوبانی دیده شد و ترس از قدرت یافتن کردهای سوریه و حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه و یگان های مدافع خلق YPG آن کشور که  ترکیه به صورت علنی به مخالفت و حتی گلوله باران آنها پرداخت، موجب شد جنوب شرق ترکیه نیز دچار هرج و مرج و جنگ داخلی دولت مرکزی با کردهای ترکیه شود و با شکسته شدن آتش بس در ماه جولای سال گذشته چند صد نفر در این مناطق از دو طرف کشته شدند که تعداد زیادی غیر نظامی هم در بین آنها دیده میشد. این درگیری ها حتی به آنکارا پایتخت ترکیه هم کشید شد و سه انفجار در 6 ماه در پایتخت سیاسی ترکیه که اولی در تظاهرات صلح کردها بود و دومی را گروه کردی بازهای آزادی کردستان رقم زدند و با حمله به اتوبوس نظامیان در این شهر نزدیک به سی نفر از آنان را به قتل رساند و سومین انفجار در اصلی ترین و پرترددترین میدان این شهر، میدان کیزیلای به وقوع پیوست.

داستان کردهای ترکیه به جایی رسید که 15 شهر در جنوب شرقی این کشور اعلام خودگردانی کردند و کار به محاصره این شهرها توسط دولت ترکیه و قطع حتی مواد غذایی مورد نیاز سکنه این شهرها کشیده شد که معروفترین شهر در این ماجرا شهر جیزه بود که تحت شدیدترین اقدامات نظامی قرار گرفت که موجب اعتراض عفو بین الملل و نامه معروف هزار روشنفکر از سراسر دنیا در اعتراض به گسیل ده هزار نفری نیروی نظامی و محاصره کردها توسط دولت مرکزی بود. 

صدور حکم بازداشت برای صلاح الدین دمیرتاش مهمترین چهره دموکراتیک کردها که حتی کاندید انتخابات ریاست جهموری هم شده بود نشان دهنده وضع بغرنجی بود که ترکیه برای خود به وجود آورده بود. 

 این روزها با اقدامات حزب عدالت و توسعه علاوه بر شنیدن صدای منطقه خودمختار کردستان سوریه، صداهایی از سوی تمامی احزاب کردی ترکیه شنیده میشود و آن خود گردانی کردستان ترکیه توسط کردهای این کشور است . 

دولت مرکزی ترکیه به دلیل تمام رفتارهایی که با اقلیت کردهای خود کرده در میان آنها محبوبیت و پشتوانه ای ندارد و در صورت ادامه سرکوب ها و توجه بیشتر جهان به این تبعیض قومیتی، احتمال وقوع منطقه کردستان شمالی خودمختار ترکیه دور از انتظار نیست.

این سوال بزرگی است که این روزها شهروندان ترکیه از خود میپرسند که حزب عدالت و توسعه با آنها چه دارد میکند و سرانجام این همه از هم گسیختگی های ترکیه امروز چه خواهد بود .

 

سه انفجار بزرگ در تنها 6 ماه در پایتخت کشوری که داعیه قدرت منطقه ای دارد نشان روند رو سقوط نظام امنیتی این کشور است و براستی  حزب عدالت و توسعه و اردوغان با خود و ترکیه چه کرده است؟

*پژوهشگر مرکز مطالعات خاورمیانه

4950

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 521580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجیدایران اوغلی اذری زبان IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    12 18
    چند سال پیش که اردوغان از محبوبیت نجم الدین اربکان استفاده کردو توانست به قدرت برسد انصافا با تلاش خوب خودش توانست اقتصاد ترکیه را به اوج رسانده و مردم منطقه تحسینش کرده و بعنوان یک سیاستمدار مسلمان الگو مطرح شده بود ولی متاسفانه در دو سه سال اخیر دچار نوعی غرور کاذب گردید کار بجایی رسید که حتی قدیمی ترین یار خود عبداله گل را هم از خود رنجاند امروز سیاست غلط اردوغان سوریه و ترکیه را با بحران مواجه کرده و اگر سیاستش را حداقل در مورد کردها را اصلاح نکند احتمال دارد به امنیت ملی ایران هم اسیب برساند اردوغان باید بداند که کردها مثل سابق اسلحه سبک ندارند بلکه با متلاشی شدن پادگانها در سوریه کردها مجهز به سلاحهای سنگین و پیشرفته هستند و جنگیدن سخترازقبل شده و این خطر بزرگی برای ترکیه خواهد بود.
  • بی نام A1 ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۷
    16 22
    زمان فروپاشی رژیم مستبد ترکیه فرارسیده، کشوری که سی میلیون کرد دارد و اسمش ترکیه است. اگر تنها و تنها برای همین یک نکنه هم باشد کردها هیچ وقت از پای نخواهند نشست و به تبعیض تن نخواهند داد.
  • سعید A1 ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    24 24
    درسته که نظراتمونو چاپ نمیکنی ولی بزار حرفمو بزنم اقای مثلا کارشناس خاورمیانه , خخخخ ,, اولأ ترکیه ۱۲ میلیون کورددار ,,دوم اینکه دولت ترکیه تحصیل بزبان کوردی را مجازاعلام کرده .. درحالیکه درکشودما به گفته خودمسولان ۳۵ میلیون تورک هستش ,ولی تحصیل بزبان مادری ممنوع میباشد و حتی تبلیغ هم بزبان مادری ممنوع هست .. درضمن حزب ح د پ .دیگر محبوبیتی بین کوردهای ترکیه نداره وهمگی شاهدبودیم که بیشترمناطق کوردنشین ترکیع به اردغان رأی دادند ,, ویادت باشه که پ ک ک /پژاک ,, گروه تروریستی هستند و هزاران نفرازسربازای کشورمان هم درمرزها بدست عناصر این حزب کوردی بشهادت رسیدند .. درعحبم که چه زود یادخاطره شهدای عزیزمان رافراموش کردید ,, ازبازماندگان ان شهدا خجالت بکشید ..مرگبر داعش.پ ک ک
    • بی نام A1 ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
      17 22
      ترکیه 20 تا 25 میلیون کرد دارد که البته اگر یک کشور ازاد میبود، این آمار بسیار بالاتر بود. ضمن تحصیل به زبان کردی تنها با پرداخت پول در ترکیه امکان پذیر است. در ایران هیچ آماری از قومیتها وجود ندارد، و طبق آمار شما جمعیت آذری ایران حتی از فارسها هم بیشتر است که واقعا مضحک است چرا که این آمار شما هر روز 5 میلیون اضافه میشود. ضمنا حزب آقای اردوغان هنوز با وجود حکومت نظامی و محروم کردن کردها از رای دادن در مناطق خاصی، هنوز حزب دوم است و حزب دموکراتیک مردم اول میباشد. نظرت هم چاپ شد اما بیشترش غلط بود.
  • ملکی A1 ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    23 18
    کلا مردمو ..ر فرض کردیدااا ,,, این اراجیف چیه مینویسید ترکیه حامی اصلی مسلمانان جهانه واگر ترکیه نبود .. معلوم نبودکه چه بلایی سر ۳ میلیون پناهنده سوریه میومد ولی ترکیه بااغوش باز وبدون اینکه با نژادوزبان انها فرقی بزارد, انهارا دربهترین ومحهزترین کمپها اسکان داد ,کاریکه خیلی ازکشورهای بظاهرمسلمان انحام ندادند, ترکیه توانسته اولین اقتصاد تظامی وتولیدی خاورمیانع بشه ,, درکل خاستم بگم که مطالبتون چرت بود , وبهاطرهمونه که اکثرمردم ازجاهای دیگه اخبارومیخونند , ,چون تحلیلهای خبری شما .کلا یکجانبه تشریف داره.. خخخخ .. ودراخر , مرگبر فاشیست وراسیسم.. خودانی , یا بچاپ , یا , بیخیال چاپ متنم شو .. اما سعی کن عادل باشی .. مثله بعضی ازخبرگزاریها ... ویادتون باشه که .دروغ وافترا گناه بزرگیه
    • بی نام A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
      21 23
      واقعا جالب است که خود ترکیه و عربستان با حمایت از داعش و النصره باعث آوارگی مردم سوریه شدند و حالا کسی از آنها انتقاد کند یک عده معلوم الحال خونشان به جوش می آید.
  • mehran A1 ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۸
    19 21
    باسلام تحلیل شما عالی و آگاهانه بود. اردوغان شکست خورده چرا که ایران و کردها را انکار میکند. قطعا بازنده خواهد بود.