ایرنا نوشت: معاون سیاسی و اجتماعی فرماندار قصرشیرین گفت: پارسال در مجموع بر اثر 35 مورد انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان 6 نفر کشته و 31 نفر نیز مجروح شدند.

نعمت الله نازپرورده گفت: نیروهای نظامی، کشاورزان، روستائیان، عشایر منطقه و همچنین نیروهای پاکسازی کننده مواد منفجره در مناطق آلوده به مین حادثه دیدگان را شامل می شوند.

او گفت: همچنین پارسال به علت انفجارهای مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی به ماشین آلات کشاورزی و دستگاه های مین روب خسارت مادی وارد شد و چندین راس احشام عشایر منطقه نیز تلف شدند.

او گفت: هم اکنون 2 شرکت مین زدایی وابسته به وزارت دفاع در قالب 12 گروه به استعداد 100 نفر در مناطق آلوده قصرشیرین مشغول بازنگری و پاکسازی اراضی آلوده به مین هستند.

معاون فرماندار قصرشیرین گفت: پس از پایان جنگ تحمیلی و بازگشت مردم به شهر و روستاها همزمان عملیات پاکسازی اراضی آلوده به مین و مواد منفجره نیز از سوی گروه های پاکسازی در این شهرستان مرزی آغاز شده است.

نازپرورده گفت: در این سال ها با تلاش گروه های پاکسازی در مجموع 200 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین در قصرشیرین پاکسازی شده است.

او گفت: در سال 91 عملیات پاکسازی سطحی اراضی آلوده به مین تا عمق 30 سانتی متری در شهرستان مرزی قصرشیرین پایان یافت.

این مقام مسئول با بیان اینکه مین و مواد منفجره عمل نکرده به شکل پراکنده در برخی مناطق قصرشیرین وجود دارد از مردم و ساکنان این شهرستان مرزی خواست به محض مشاهده هرگونه مواد منفجره به نیروهای پاکسازی مرکز مین زدایی اطلاع دهند و از دست زدن، جا به جایی و انتقال این گونه اشیا خودداری کنند.

نازپرورده همچنین از مردم خواست تا از جمع آوری ضایعات جنگی و نگهداری آنها در محل زندگی خود خودداری کنند تا شاهد حوادث ناگوار و مرگبار ناشیم.

با وجود تلاش بی وقفه نیروهای پاکسازی میدان های مین تاکنون صدها نفر از مردم مناطق مرزی استان کرمانشاه به ویژه مرزداران، عشایر و نیروهای گروه های پاکسازی اراضی آلوده به مین در شهرستان قصرشیرین براثر برخورد یا انفجار مین و مهمات به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی شهید، جانباز، مجروح و معلول شده اند.

قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار نفر جمعیت 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد که در هشت سال دفاع مقدس به مدت 2 سال در اشغال نیروهای متجاوز بعثی بود. 

مین جان گوسفندان هم گرفت

معاون فرمانداری شهرستان قصرشیرین از انفجار مین به جا مانده از دوران جنگ تحمیلی در این شهرستان خبر داد.
نعمت‌الله نازپرورده گفت: عصر روز گذشته (نهم فروردین) انفجار مین به جای مانده از دوران دفاع مقدس در منطقه خسروی به سمت پاسگاه قلعه سبزی رخ داد.

وی ادامه داد: در پی این انفجار هفت راس دام متعلق به عشایر منطقه تلف شدند، اما خوشبختانه آسیبی به چوپان این حیوانات نرسید.

این مقام مسئول در شهرستان قصرشیرین گفت: در طول سال گذشته مجموعا 31 مورد انفجار مین به جا مانده از دوران دفاع مقدس داشتیم که این انفجارها 31 مجروح و شش کشته در پی داشت.

نازپرورده گفت: در حال حاضر یک شرکت پاکسازی زیر نظر وزارت دفاع مشغول پاکسازی مناطق آلوده به مین در این شهرستان است.

او گفت: بیش از 20 مورد از این انفجارها مربوط به فعالان شرکت پاکسازی بوده و تعدادی از کارکنان این شرکت کشته و مجروح شده‌اند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 522496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر تبریز اوغلی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    6 0
    به همین راحتی
  • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۰
    2 7
    این خطرات جنایت عراقی ها می باشد و دستپخت اونها