دعوای میان شهاب‌الدین طاهری و فرج‌الله سلحشور درمورد فیلمنامه سریال «یوسف پیامبر» به صدور حکم دادگاه منجر شد.

به گزارش ایلنا، سال 1387 شهاب‌الدین طاهری (نویسنده کتاب ــ فیلمنامه دوجلدی یوسف صدیق) شکایتی را علیه فرج‌الله سلحشور (نویسنده و کارگردان مجموعه تلویزیونی یوسف پیامبر) به دادگاه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت تهران ارائه کرد و مدعی شد که سلحشور ایده ساخت سریال یوسف پیامبر از روی کتاب دو جلدی وی بدست آورده است. 

ریاست دادگاه پس از بررسی موضوع در تاریخ 24/5/88 هیئت سه‌ نفره‌ای را به ریاست عباس بابویهی به همراه دو نفر مشاور تعیین کرد.

شهاب‌الدین طاهری مدعی این شکایت، ضمن دراختیار گذاشتن حکم نهایی دادگاه درباره فرج‌الله سلحشور با اعلام این جمله که براساس آیه 135 سوره نساء برای حفظ حریم عدالت و حفظ آبروی حکومت اسلامی نباید حق را تحریف یا از آن اعراض کرد و خدا به آنچه می‌کنیم از همه آگاه‌تر است و حق همیشه پیروز است، گفت: «رئیس دادگاه پس از بررسی موضوع؛ هیئت کارشناسی را به سرپرستی عباس بابویهی تعیین کرد و این هیات نیز از تاریخ 14/7/88 الی 25/12/88 به مدت 170 روز مسئله بررسی و نظر کارشناسی خود را به دادگاه اعلام کردند.»

طاهری ادامه داد: «دادگاه پس از بررسی نظر هیات کارشناسی؛ رای خود را به شرح ذیل اعلام کرده است:

اول: باتوجه به قدمت سه سال و نیم ایده، چارچوب داستانی و قصه فیلمنامه اعلامی از طرف شاکی در مهرماه 1377 بر ایده چارچوب داستانی و قصه فیلمنامه مشتکی‌عنه نامبرده فرج‌الله سحلشور به میزان 15 درصد از آثار تهیه و ارائه شده شاکی استفاده غیرمجاز کرده که ارزش مادی این بخش از استفاده غیرمجاز معادل یک سوم از قیمت قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه متهم با صدا و سیما است.

دوم: مشتکی‌عنه (فرج‌الله سلحشور) از تاریخ 5/9/79 لغایت پایان سال 82 به میزان 20 درصد از نسخه فیلمنامه دستی و چاپ و ارائه شده به صدا و سیما را که از طریق رئیس وقت صدا و سیما و اشخاص دیگر سازمان دراختیار وی قرار گرفته است را پس از انعقاد و انجام قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه سریال مورد استفاده غیرمجاز قرار داده و ارزش مادی آن معادل بیست درصد از قیمت قرارداد تحقیق و نگارش فیلمنامه منعقده بین متشکی عنه و صدا و سیما در موضوع ساخت سریال است.

سوم: متهم به میزان بیست درصد در ساخت تصویری، صوتی و بیانی سریال یوسف پیامبر از سال 83 به بعداز متن دو جلد کتاب فیلمنامه شاکی استفاده غیرمجاز نموده است به طوری که ساختار با شکل و محتوای فیلمنامه مکتوب شاکی با فیلم ساخته شده هر دو در یک جهت از اهداف زیبایی شناسانه سازمان یافته‌اند و سیستمی مشترک از نشانه‌ها و تعبیرات را تشکیل داده و دربردارند تا حدی که باوجود برخی منابع تحقیقی متمایز، مجموعه نمایشی حضرت یوسف از صور گوناگون به مفهوم اقتباس از کتاب فیلمنامه منتشر شده توسط شاکی بسیار نزدیک شده است، چنان‌که سریال در استفاده از برخی ایده‌های مشترک با متن فیلم‌نامه شاکی از پیکره کلی آن استفاده برده است و مراحل چهارگانه کنش شامل( پیدایش، بیان ظهور و ایجاد) در تولید اثر نمایشی مذکور از داستان حضرت یوسف (ع) به صورت محسوس و ناغافل براساس فیلمنامه کتاب شاکی هدایت و به ثمر رسیده است و میزان تقصیر متهم در استفاده از کتاب مذکور به میزان حداقل بیست درصد بوده که سهم مشارکت شاکی در تولید سریال ساخته شده مشتکی‌عنه به این میزان قابل تعیین و ارزیابی است و با عنایت به سایر قرائن و امارات موجود در پرونده به نظر دادگاه اعتراض شاکی وارد تشخیص و سرقت هنری و استفاده غیرمجاز و غیرقانونی از اثر شاکی به شرح مذکور توسط متهم صورت گرفته است. لذا ضمن نقص قراره منع تعقیب صادره و جلب به دادرسی، پرونده جهت انجام اقدامات قانونی به دادسرا اعاده می‌شود و رای صادره قطعی است.»

فرج الله سلحشور نیز که خود درجریان حکم این دادگاه است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اعلام اینکه حکم صادر شده را قبول ندارد، اظهار داشت درباره این حکم فرجام خواهی می‌کند و منتظر رای داداگاه تجدیدنظر است.

سلحشور در پاسخ به این سوال که آیا با گفتگو امکان حل این مشکل و بسته شدن این پرونده وجود دارد یا خیر، گفت: «دیگر نمی‌توان با گفتگو؛ مصالحه کرد زیرا در این پرونده؛ صحبت از آبروی من به میان آمده است و باید آن را به سرانجام رساند.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 52316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    8 1
    اینم از آقای پر مدعا که به همه کارگردانهای دنیا گیر میداد و خودشو نابغه قرن میدونست،نگو خودش یه پا کپی رایت کن بوده و حاضر نشده محض رضای خدا بابت میلیاردها تومان پولی که بابت اون سریال آبکی گرفته فکر کنه
  • محمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    2 0
    متاسفم
  • رادين IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    7 1
    اينم يه شاهكار ديگه در عرصه فرهنگي و يه نمره منفي ديگه در كارنامه صداوسيما
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    1 7
    اولا سریال آبکی نبوده چراکه در چندین کشور اسلامی و غیر اسلامی مورد اقبال بینندگان بوده در ضمن دادگاهها را همه میشناسیم خدا کند کارتان به یکی از آنها نیافتد
  • سیامک IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    1 11
    به نام حضرت دوست که هرچه داریم از اوست . با این تفاصیر باید نعوذو بلا زبانم لال منتظر شکایت خداوند متعال هم باشیم چون جناب سلحشور از کتاب های آسمانی خداوندمتعال هم استفاده کرده اند امید وارم جناب شهاب‌الدین طاهری به این مسائل نگاه بهتری داشته باشند. خداوند متعال همه ما رو به راه درست هدایت نمایند .
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    2 7
    پس با این حساب نعوذبالله خدا هم باید از آقای شهاب الدین طاهری شکایت کنه که رمانشون رو از روی داستان قران نوشته اند!!! راستی چرا ایشون تازه یادشون افتاده؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    7 2
    در کل واقعا فیلم ضعیفی بود
  • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    5 1
    نقض کپی رایت در ایران اپیدمیک هست و همه از روی دست همدیگه کپی می کنند. مشکل فرهنگی است. ژنتیک است آقایان!
  • مجید IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    6 1
    گرهی را که می شد با دست باز کرد سلحشور تصمیم گرفت با دندان بازکند و در این میان با توهم اینکه حامیان پرقدرتش می توانند از او حمایت کنند به این دام گرفتار آمد.حالا هم در مقابل حکم قطعی دنبال تجدید نظر است!
  • بدون نام GB ۱۸:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    2 0
    در چندین کشور اسلامی و غیر اسلامی مورد اقبال بینندگان بوده ... نرگسی چه ربطی به شقایق داره ما هم سریال های آبکی کره ای رو می بینیم و کلی حال می کنیم این یعنی موفق بوده در کره؟؟؟ خاور میانه ای یعنی تعصب کورکورانه ولو اینکه عشق سلحشور باشه
  • هدی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    6 0
    خدایا شکرت راسته که میگن چوب خدا صدا نداره وقتی از پول بیت المال میلیارد میلیارد بالا بکشی و یه سریالی آبکی و... بسازی باید هم اینطور خجل و شرمنده بشی خدایا چقدر تو بزرگی
  • پری IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    4 0
    پس از مدتها یه خبر خوب مرسی خبر آنلاین
  • بدون نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۵
    6 0
    ای جان حال کردم
  • دوست IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
    4 0
    کسانی که میگویند خداوند متعال همه ما رو به راه درست هدایت نمایند یا دادگاهها را همه میشناسیم خدا کند کارتان به یکی از آنها نیافتد/بهتر است بدانید چه کسانی پشت این آقای سارق بودند اما خودشان خوب میدانند که چه خبر است و برای این آقا هیچ کاری نتوانستند انجام بدهند/کتاب فیلم نامه در سال 80 چاپ شده.بجای قضاوت بیخود بروید ببینید اصل ماجرا چیست؟؟؟اینم از آقای سلحشور مثلا مسلمان
  • ali US ۱۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
    4 0
    دلم خنک شد .
  • بدون نام CZ ۱۶:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۶
    5 0
    ظاهرا دزدي و تقلب به همه جا كشيده شده است حتي در ساخت فيلم زندگي يك پبامبر واقعا به كجا مي رويم ؟
  • بابک IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۱/۱۷
    5 0
    اصلا اصل سریال تحریف قرآن بود آخن آتون 300 سال بعد از حضرت یوسف زندگی می کرده و تو این سریال که متاسفانه آقای ضرغامی خیلی از تمجید کرده احسن القصص قرآن بشدت تحریف شده.
  • بدون نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۱/۲۰
    3 1
    خدا جوابشو داد
  • پیمان IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۳/۰۷
    0 2
    والآ آدم نمیدونه چی باید بگه!آخه چطور همچین چیزی ممکنه؟؟؟ مگه میشه سریال به اون قشنگی نصف بیشترش دروغ باشه؟؟؟
  • مهاجر IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۳/۱۲
    2 0
    کسی که به حرف بزرگان دین گوش نکنه و تو سریالش اسرائلیات رو داخل کنه و دینشناسان را کنار بزنه عاقبتش همین میشه . ان شاء الله عاقبت به خیر بشیم
  • مسلمان IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
    0 2
    با این شدت و حدت نمیشه قضاوت کرد ،مخصوصا در اینترنت با این این همه دوز و کلک!
  • مهسا BO ۱۳:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۵
    1 6
    خیلی خوشحال شدم که خبرتون دروغ بود با یه سرچ تو نت متوجه میشید که خود سلحشور گفته ایت حکم نهایی نبوده و مدرک دارم که سرقت ادبی نکردم
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۹
    6 0
    از بحث پول که بگذریم سلحشور کسی بود که میگفت میرباقری فقط موفقیتش تو نشون دادن قطامه و اگه قطامو ازش بگیرند فیلمش هیچ چیز دیگه ای نداره!!! حالا قطام کدوم بیشتره؟!!!
  • عدالت IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۱/۲۳
    0 5
    بابا هنوز که خبری نشده همتون داد و فریاد راه انداختین.