هم‌نوایی سیاسیون و نظامیان برای تقویت دستاوردهای موشکی؛ منافع ملی کشور قابل مذاکره نیست

پس از آنکه رزمایش موشکی اقتدار ولایت در اسفند ماه سال گذشته واکنش‌های جهانی را در پی داشت،رهبر معظم انقلاب در دیدار مداحان اهل بیت به تبیین ضرورت تقویت توان دفاعی کشور و غیرقابل مذاکره بودن آن پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین سخنان مقام معظم رهبری درباره تقویت توان دفاعی کشور همزمان با بکارگیری دیپلماسی(اینجا) و همچنین نامه آمریکا و اروپا به بان‌کی‌مون مبنی بر خلاف قطعنامه ۲۲۳۱ بودن آزمایش موشکی ایران (اینجا) با واکنش‌هایی در کشور مواجه شد و در همین رابطه برخی چهره‌های نظامی و سیاسی کشور بر دیپلماسی مذاکره در سایه تقویت نیروی دفاعی کشور تاکید داشتند.

در این خصوص حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه شکی نیست که موشک های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در راستای تحقق "سیاست های بازدارندگی و دفاعی" آماده شده است، گفت: تهدید اصلی در مقابل ما رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

حاجی صادقی با بیان اینکه غربی ها می دانند که با وجود این موشک هاست که اقتدار ما در مذاکرات بالا می رود گفت: برخی ها از نظر عقل معیشتی نیز متوجه نیستند که نتیجه مذاکره از موضع ضعف، پذیرش ذلت است و تنها اگر اقتدار موشکی ما نشان داده شود آن وقت است که می توانیم در مذاکرات با قدرت عمل کنیم.

وی با بیان اینکه موشک های جمهوری اسلامی ایران در حقیقت باید به عنوان "مقدمه مذاکره" قلمداد شود اظهار کرد: در این خصوص نباید به بهانه جویی‌های غرب در خصوص شعارنویسی بر روی موشک های آزمایش شده در رزمایش "اقتدار ولایت" نیروی هوافضای سپاه، اعتنا کرد.

اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی که سابقه نظامی‌گری نیز دارد، از دیگر چهره‌هایی بود که بر لزوم بکارگیری همزمان دیپلماسی و تقویت توان دفاعی کشور تاکید کرد. او با بیان اینکه نگاه کشور در مسائل مختلف یک بُعدی نیست و در موضوعات مختلف مانند مذاکره و تقویت توان دفاعی به صورت چند بُعدی نگاه می‌کنیم گفت که بر همین اساس است که از مذاکره ترسی نداریم ولی اصل مهم برای ما نتیجه مذاکره است که به چه صورت انجام شده و نکته مهم دیگر عمل به نتیجه مذاکره است که آیا طرف مقابل می‌خواهد نتیجه یک‌طرفه باشد؟

نماینده مردم تهران تصریح کرد:اگر مانند مذاکرات هسته‌ای فقط ما به تعهدات خود عمل کنیم، ولی طرف مقابل بدعهدی کند اصلا نیازی به مذاکره نیست اما جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از مذاکره دوری نمی‌کند چرا که ما حرف داریم و مواضع ما دقیق و خدشه‌ناپذیر است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: از همه توان و امکانات موجود در کشور برای تقویت صنایع موشکی و نظامی استفاده خواهیم کرد چرا که دشمنان ایران کسانی هستند که بد عهدی خود را بارها ثابت کرده‌اند و غیرقابل اعتمادند.

همچنین منصور حقیقت‌پور از دیگر اعضای کمیسیون امنیت‌ملی مجلس معتقد است که منافع ملی کشور قابل مذاکره نیست و تا زمانی که تهدیدات نامشروع آمریکا ادامه داشته باشد توان نظامی کشور باید تقویت شود. او از دیپلماسی دفاعی و سیاسی برای نظام به عنوان دو بال اصلی یاد کرد و گفت که اگر یکی از این بال‌ها را قطع یا ناتوان کنیم، نمی‌توانیم حرکت کنیم.(اینجا)

احمد چلداوی عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم‌ و صنعت نیز از دیگر صاحب نظرانی است که ارتقای صنعت موشکی را در راستای تامین امنیت کشور می‌داند و معتقد است که دشمن به خاطر ترس از نیروی دفاعی کشور پای میز مذاکره آمده است. او بخش اعظم قدرت دفاعی کشور را مسئله موشکی می‌داند و می‌گوید که اگر آن را کنار بگذاریم، دشمن نه تنها پای میز مذاکره نمی‌آید بلکه ما را تهدید می‌کند زیرا او دشمن است و به دنبال نابودی ماست.

سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز چندی پیش در گفت و گو با بخش خبری 21 شبکه یک سیما، به تشریح دکترین نظامی کشور مبنی بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه نگاه تجاوزی به هیچ ملتی و کشور نداشته و نخواهد داشت و در دفاع از خود از همه ابزارهای در اختیار بر مبنای منافع ملی خود اقدام خواهد کرد، پرداخت. وزیر دفاع آنچه که به عنوان رزمایش موشکی در ایران برگزار می‌شود را برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای آزمودن میزان آمادگی و توانمندی دفاعی کشور توصیف کرد.

او گفت که آنچه در بحث آزمایش‌های موشکی در مقاطع مختلف انجام می‌شود برای تولید سلاح مناسب در پاسخ به تهدیدات احتمالی است. ما هیچ‌گاه به سمت سلاح‌های نامتعارف در هیچ زمینه‌ای نخواهیم رفت و برای کسب توانمندی‌های دفاعی با هدف پاسخ به هر تهدیدی همواره اقدام می‌کنیم و در این مسیر نیاز به اجازه یا تایید دیگران نداریم.

وزیر دفاع همچنین به مسئولان کشورهای امریکا، انگلیس و فرانسه توصیه کرد که قدری به منافع ملی خودشان نگاه نکنند و کمتر مدافع منافع اسرائیل به عنوان کشوری متجاوز آدم‌کش و غیرمشروع باشند.

سردار دهقان گفت:‌ یقین دارم شورای امنیت و سازمان ملل پاسخی نخواهند داد زیرا اقدامات ما نه نقض برجام و نه بر ضد قطعنامه 2231 است.(اینجا)

27219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523266

برچسب‌ها