استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: میزان خسارت ناشی از زلزله بخش ناغان در شهرستان کیار، تا دو روز دیگر برآورد و اعلام می شود

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین ، قاسم سليماني دشتكي در نخستين شوراي فوق العاده هماهنگي مديريت بحران چهارمحال و بختياري اظهار داشت: در زلزله اخير بخش ناغان، ميزان آمادگي دستگاه هاي اجرايي و خدمات رسان عضو مديريت بحران استان مطلوب بوده است.

وي تأكيد كرد: رفع نقاط حادثه خيز، ارتقاي وضعيت جاده ها و خريد تجهيزات و ماشين آلات راهسازي و راهداري از ابتداي دولت يازدهم تاكنون، نقش مهمي در آمادگي اعضاي ستاد مديريت بحران چهارمحال و بختياري در زلزله اخير داشته است.

سليماني دشتكي افزود: مسئولان ملي، شامل اسحاق جهانگيري، معاون اول رئيس جمهور، محمدباقر نوبخت، رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، عبدالرضا رحماني فضلي، وزير كشور و اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور بلافاصله آمادگي خود را براي كمك به زلزله ديدگان و خسارت هاي ناشي از زلزله بخش ناغان اعلام كرده اند.

وي تصريح كرد: به همين منظور بايستي سريعتر ميزان خسارت هاي ناشي از اين زلزله و مشكلات مربوطه طبقه بندي و به مراجع ملي اعلام شود.

رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران چهارمحال و بختياري بيان داشت: البته به هر واحد مسكوني خسارت ديده، ۲۰۰ ميليون ريال تسهيلات ارزان قيمت قرض الحسنه بلند مدت پرداخت مي شود.

وي اضافه كرد: به همين منظور، خسارت ديدگان بايستي به دستگاه هاي اجرايي متولي مانند بنياد مسكن انقلاب اسلامي مراجعه كنند.

سليماني دشتكي برنامه ريزي براي پيشگيري از بروز خسارت در هنگام وقايع و سوانح طبيعي را ضروري دانست و عنوان داشت: براي رسيدن به اين هدف، بايد رعايت اصول مهندسي در استحكام سازي ساختمان هاي اداري، كارگاهي و مسكوني مورد توجه جدي قرار گيرد.

وي اظهار كرد: با توجه به اين كه زلزله اخير در عمق كمي زخ داده، بايستي مركز زلزله نگاري كشور نسبت به انجام نحقيق علمي در اين مورد اقدام كند.

استاندار چهارمحال و بختياري ادامه داد: ساختمان بخشداري ناغان با يك سال سابقه ساخت، كه در اين زلزله دچار خسارت شده و ديوار هاي آن ترك خورده اند، بايد از نظر فني مورد بررسي قرار گرفته و با مقصر اصلي آن برخورد جدي شود.

وي همچنين به رانش روستاي دره شيخ عالي شهرستان كوهرنگ در ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ اشاره و بيان كرد: در اين حادثه نيز ۱۲ منزل از مجموع ۳۳ خانوار ساكن در اين روستا دچار خسارت شده اند.

سليماني دشتكي يادآور شد: اين خانوارها اكنون در چادر، به صورت اضطراري اسكان پيدا كردند.

وي عنوان كرد: با توجه به قرارگيري بسياري روستاهاي چهارمحال و بختياري در مناطق خطرناك، شوراي هماهنگي مديريت بحران استان بايد در كوتاه ترين زمان ممكن، نسبت به برنامه ريزي براي جابجايي ساكنان آن اقدام كند.

رئيس شوراي هماهنگي مديريت بحران چهارمحال و بختياري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به بارندگي هاي اخير در استان گفت: ميزان خسارت ناشي از اين بارندگي ها نيز بايد برآورد و به دستگاه هاي ملي متولي مانند وزارن نيرو، وزارت جهاد كشاورزي، ستاد مديريت بحران و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اعلام شود.

وي تأكيد كرد: به منظور جلوگيري از خسارات ناشي از بارندگي در چهارمحال و بختياري، بايستي نسبت به اجراي طرح هاي آبخيزداري و آبخوان داري اقدام شود.

سليماني دشتكي افزود: با توجه به خشكسالي ناشي از كمبود بارش در سال هاي اخير، مديريت استفاده از منابع آب و طرح هاي انتقال آب ضرورت دارد.

افزوده مي شود، زلزله اي به بزرگي پنج درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر)، ساعت ۱۱ و ۴۵ دقيقه روز پنجشنبه، ۱۲ فروردين ۱۳۹۵، بخش ناغان از توابع شهرستان كيار در چهارمحال و بختياري را لرزاند.

اين زلزله كه بخش هايي از شهرستان هاي شهركرد، بروجن، اردل و لردگان را هم لرازند، خسارت جاني نداشت و فقط به ساختمان هاي اداري، كارگاهي، مسكوني و برخي اماكن عمومي مانند مساجد خسارت وارد كرد.

 

کد خبر 523440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =