ایرنا نوشت ، مدیرکل هواشناسی چهارمحال و بختیاری از تداوم روند کاهشی بارش های این استان نسبت به دوره آماری سال قبل خبرداد.

مهرداد قطره سامانی،  در نخستین شورای فوق العاده هماهنگی مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال زراعی جاری میزان بارش استان از اول مهر 94 تا 14 فروردین 95، 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته کاهش نشان می دهد.
قطره سامانی افزود: میانگین بارندگی چهارمحال و بختیاری تا 14 فروردین سال گذشته 509 میلیمتر بوده که امسال به 396 میلیمتر رسیده است.
وی بیان داشت: اکنون بروجن با 50 درصد کاهش بارش در سال زراعی جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، بحرانی ترین وضعیت بارش را در استان دارد.
قطره سامانی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به علت کاهش شدید بارش ها، جایگاه ششم خشکسالی را در کشور پس از استان های یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان و سیستان و بلوچستان داراست.
وی ادامه داد: دمای هوای چهارمحال و بختیاری در 14 روز گذشته نسبت به دوره مشابه سال قبل یک و یک دهم درجه و نسبت به میانگین بلندمدت چهار دهم درجه افزایش دارد.
کاهش بارش، بروز پدیده خشکسالی و پایین رفت سطح آب های زیرزمینی، چهارمحال و بختیاری را در سال های اخیر، با مشکل کم آبی مواجه کرده است.
استان چهارمحال وبختیاری سرچشمه دو رودخانه کارون و زاینده رود و سرچشمه بخشی از رودخانه دز است و کاهش نزولات جوی در این استان، استان های اصفهان و خوزستان را دچار تنش آبی می کند.
بیش از هشت سال است که میزان نزولات جوی استان چهارمحال وبختیاری روندی کاهشی یافته و این استان را با چالش خشکسالی مواجه کرده است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =