کارشناس روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری استان گفت: قفل چالشتر، نمادی از هنر صنایع دستی در چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

مسلم اسداللهی اظهار داشت: قفل سازی به عنوان یکی از صنایع دستی چهارمحال و بختیاری، پیشینه ای 250 ساله در منطقه چالشتر دارد.

وی تأکید کرد: چالشتر، اواخر دوران صفویه، یکی از قطب های صنعتی آن زمان در تولید ابزار جنگی مانند شمشیر، خنجر، سپر، انواع زوبین و قفل بوده است.

اسدالهی افزود: در گذشته، ده ها استادکار و صنعتگر هنرمند در چالشتر مشغول فعالیت در حرفه قفل سازی بوده اند.

وی تصریح کرد: مرحوم استاد حاج عبداله، استاد خدارحم، استاد نقوی، استادان جواد و آقا ضیاء نوربخش، استاد صنیع، استاد محمدتقی رنجبر و استاد احمد نیکزاد، مهمترین اساتید قفل سازی در چالشتر هستند.

کارشناس روابط عمومی این اداره کل بیان داشت: قفل سازی، آمیزه ای از هنر و صنعت بوده که از سوی صنعتگران چالشتری، در مقیاس های مختلف تولید می شده است.

وی اضافه کرد: تکنیک استفاده از کوره های ابتدایی و آب دادن فلزات سخت، استفاده از ابزار ساده ساخته شده به دست خود صنعتگر، شکل و فرم دادن به فلزات سخت مانند فولاد، حکایت از مهارت و ذوق صنعتگران این خطه داشته و از این رو باعث شده تا چالشتر به عنوان قطب تولید قفل سنتی در ایران و جهان مطرح شود.

اسداللهی عنوان داشت: صنعتگران چالشتر تمامی ابزار مورد استفاده مانند انواع قلم های فولادی، سوهان، گیره، ابزار دست و غیره را خودشان می ساختند.

وی اظهار کرد: انواع قفل دست ساز، انواع چاقو و خنجر، قیچی و دفتین، بوخو (وسیله ای برای بستن دست و پای چارپایان) و غیره از سوی صنعتگران چالشتری تولید می شده است.

کارشناس روابط عمومی این اداره کل ادامه داد:ببه تازگی، زرگترین قفل سنتی جهان نیز به ابعاد چهار متر و 15 سانتیمتر، در دو متر و 80 سانتیمتر، با عرض 90 سانتیمتر حدود 600 کیلوگرم وزن از سوی استاد نریمان خواجعلی، از هنرمندان قفل ساز چالشتر، ساخته شده است.

وی بیان کرد: این قفل در مدت 18 ماه با استفاده از آلیاژهای فولاد، استیل و دیگر فلزات ساخته شد.

اسداللهی یادآور شد: این اداره کل در سال جاری برای ثبت این قفل به عنوان بزرگترین قفل سنتی جهان در کتاب گینس، اقدام می کند.

افزوده می شود، چالشتر در پنج کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری واقع است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =