ایرنا نوشت: «دونالد ترامپ» داوطلب پیشتاز نامزدی جمهوریخواهان در انتخابات سال 2017 آمریکا، روابط واشنگتن را با عربستان زیر سوال برد و بار دیگر هم پیمانان آمریکا را به حمایت ناکافی از ائتلاف نظامی سازمان پیمان شمالی (ناتو) متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این میلیاردر آمریکایی شنبه (دیروز) به وقت محلی در کازار انتخاباتیش در شهر «راسین» ایالت ویسکانسین، گفت چنین هم پیمانانی در ناتو «سهم مناسب خود را  نمی پردازند.»

وی ائتلاف ناتو متشکل از 28 عضو را «منسوخ» خوانده گفت: چنین هم پیمانانی باید برای کاستی های گذشته سهم خود را بپردازند یا از ائتلاف خارج شوند.

ترامپ در هفته های گذشته و با جنجالی شدن روند معرفی نامزدها تا قبل از انتخابات 8 نوامبر (18آبان) بارها از ناتو انتقاد کرده است.
ترامپ در راسین با ابراز نگرانی از روابط آمریکا با کشور غنی از نفت عربستان، این کشور را به نپرداختن سهم خود بخاطر حمایت واشنگتن از این کشور متهم کرد و گفت: ما از عربستان مراقبت کردیم و اکنون کسی نمی تواند آزاری به عربستان برساند، زیرا ما مراقب آنها هستیم. ما اکنون همه چیز را از دست دادیم.

«باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه (پریروز) بار دیگر درباره صلاحیت ترامپ برای رقابت در انتخابات ابراز تردید کرد. این واکنش به دنبال اظهارات ترامپ و احتمال استفاده از سلاح اتمی در اروپا و نیز اشاره وی به نیاز احتمالی ژاپن و کره جنوبی به سلاح هسته ای مطرح شد.

اظهارات ترامپ درباره ناتو همچنین تحرکاتی را در بین حزب جمهوری خواه، که بطور سنتی سیاست خارجی جنگ طلبانه ای را دنبال می کند، برانگیخته است.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مصاحبه با شبکه CBS شعارهای انتخاباتی این نامزد جنجالی را مایه شرمساری عنوان کرده گفت: هر جا که می روم، با هر مقامی که دیدار می کنم، از من می پرسند در آمریکا چه شده است؟ آنها نمی توانند باور کنند.
دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون تاکنون در انتخابات درون حزبی توانسته اند بیشترین آرا را به ترتیب در دو حزب جمهوریخواه و دمکرات آمریکا به دست آورند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 523659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =