۰ نفر
۱۹ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷

مهر نوشت: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با توجه به وضعیت ویژه منطقه غرب کشور در خصوص سلامت دام و طیور وضعیت خاکستری مشخص شده است.

مهدی خلج ظهر پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: در سالهای گذشته شاهد وضعیت نامناسب در مرزهای شرق کشور بودیم که با برنامه ریزی درست مشکلات برطرف شد.

وی یادآور شد: ۱۱۰ هزار دام از مرزهای شرقی وارد کشور می شد که با برنامه ریزی مناسب از واردات این دام ها به داخل استانهای کشور جلوگیری می شود و با ایجاد کشتارگاه های صنعتی در حال حاضر سالانه ۱۶ تا ۱۷ هزار تن گوشت و فرآورده های گوشتی از این منطقه وارد کشور می شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: در حال حاضر به دلیل وجود برخی از مشکلات در مرزهای غربی کشور این منطقه به عنوان محدوده خاکستری مشخص شده که باید نظارت و پایش بیشتری از لحاظ سلامت دام و طیور انجام شود.

خلج با اشاره به وضعیت بیماری های دامی در کشور نیز گفت: با توجه به تمامی کمبودهایی که در این مجموعه وجود دارد اما فعالیت ها بسیار مناسب بوده و توانسته ایم امنیت مناسبی را برقرار کنیم.

وی افزود: ۳۴۷ بیماری در طیور، ۲۳ بیماری آبزیان، ۱۱۱ بیماری دام شناسایی شدند و ۱۸۳ بیماری دیگر نیز باید پایش شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در موضوع تب برفکی به دلیل اینکه هرعدد واکس این بیماری رقمی حدود ۵ هزار تومان قیمت دارد تهیه آن برای دامداری های سنتی مشکل است به همین دلیل تمامی دستگاه ها باید در این راستا همکاری لازم را داشته باشند.

خلج تاکید کرد: در حال حاضر خراسان جنوبی، برخی از مناطق شرقی و فارس استانهای پاک کشور معرفی می شوند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۲ میلیون راس دام در کشور وجود دارد، گفت: ۴۶ درصد از خاک کشور توسط این دام ها طی می شود به همین دلیل پایش بیماری ها با مشکل مواجه شد اما با تمامی کمبودها فعالیت های گسترده ای در حال انجام است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت دام، طیور و آبزیان در کشور، گفت: امسال با توجه به تورم ۱۲ درصدی حدود ۱۴۵ هزار میلیارد تومان ثروت دام، طیور و آبزیان کشور است.

خلج در خصوص وضعیت صادرات نیز گفت: بخش خصوصی باید با راه اندازی کشتارگاه های صنعتی مدرن و فرآورده های گوشتی به گونه ای عمل کند که بتوانیم در بازارهای کشورهای دیگر از جمله افغانستان و عراق با دیگر کشورهای جهان رقابت کنیم.
22539

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 524908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 13 =