سفیر ایران در مسکو در دیدار با دانشجویان دانشگاه سن‌پترزبورگ از مذاکرات تهران و مسکو برای ساخت کانال آبی میان خزر و خلیج فارس خبر داد.

مهدی سنایی ضمن تاکید بر این که هرگونه کانال آبی میان خزر و خلیج فارس باید از ایران بگذرد به خبرگزاری تاس گفت: بله دو طرف در این باره در حال مذاکره هستند.

دریاچه خزر بزرگ‌ترین دریاچه جهان بوده که خط ساحلی آن به 7 هزار کیلومتر میرسد و توسط کشورهای روسیه، ایران، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان محاصره شده است.

بنابر گفته سرگئی لاوروف، روسیه، ایران و آذربایجان توافق کرده‌اند که مذاکرات کریدور شمال به جنوب را تسریع کند که بنابرآن بخش غربی دریاچه خزر از طریق آذربایجان به ایران متصل می‌شود.

خط شمال به جنوب در صورت ساخته شدن قرار است به طور قابل توجهی زمان انتقال کالا از هند به آسیای میانه و روسیه را کاهش دهد.

هم اکنون زمان رسیدن کالا از هند به مسکو حدود چهل روز است که در صورت ساخت راه شمال به جنوب این زمان به 14 روز کاهش خواهد یافت.

 

 

4242

کد خبر 525142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    زشته برای شما یکم شفافتر خبر بزنید الان اینجا از سه تا واژه خط و کانال و کریدور استفاده شده و پر از ابهامه کدومش آبیه کدومش جاده س؟
  • بی نام RO ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    بخش غربی دریاچه خزر از طریق آذربایجان به ایران متصل میشود؟ پس بخشی از کانال در خاک جمهوری آذربایجان خواهد بود؟ و اگه اینطور باشه کانال به خلیج فارس متصل میشه نه دریای عمان که از یک سری جنبه ها هوشمندانه تره
  • بی نام RO ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    باید یه فکر اساسی برای شهرای ساحلی خزر بکنن مثلا رشت ارتفاعش از سطح آبهای آزاد منفی پنج متره که اگه بخواد اتصال مستقیم باشه سطح دریای خزر 27 متر بالا میاد ولی اگه شبیه کانال پاناما حالت آسانسوری باشه داستانش فرق میکنه
  • بی نام A1 ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 1
    اقای ظریف لطفا سفیر ما در روسیه عوض کنید ایشون عاشق روسیه است تا ایران روزی این اقا به عنوان سفیر انتخاب شد توی روسیه جشن گرفته بودن
  • امید A1 ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    اگه بشه خیلی عالی میشه.
  • آرمین A1 ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    1 0
    ایران به هیچ وجه نباید اجازه ساخت این کانال را بدهد. این کار به معنی تخریبی عظیم در طبیعت ایران و منفعت مالی بیشتر برای روسیه خواهد بود. اما هزینه بلند مدت آین کار برای ایران بسیار گزاف است. این دست اندازیها در طبیعت حتی نباید به ذهن خطور کند چه رسد به مذاکره. ایران حیاط خلوت روسیه نیست.
  • حسین A1 ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    1 0
    عزیزان ایران رو به قسمت شرقی و غربی جدا کردن میدونید چه فاجعه ی امنیتی ای هست؟؟
  • ناشناس IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    یعنی کشتی از کانال عبور کند؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    مبارکه برای این که روسیه رو به ابهای ازاد متصل کنیم روسیه چه امتیازی رو به ما میده ...همون یازده درصدی رو که الان قولشو داده ....اونوقت اسم ایران چی میشه ایران باختری و ایران خاوری .... بعد ایرانی ها رو چی صدا می زنن.. اسکلا یا گلابی ها ...
  • ايران نوين A1 ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    2 0
    ايران بطور يكجانبه ميتواند از خليج فارس تا نزديكي خز كانال بزنه و در فاصله چند كيلو متري خز اسكله بزنه تا تمام امتياز كانال براي ايران باشه اين چند كليو متر هم كالا ها تخليه و مجددا در خزر بارگيري بشه تا امتيازي از لحاظ حق مالكيت به هيچ طرف خارجي نديم
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    0 0
    دمشون گرم اگه اجرایی بشه خیلی عالی میشه کویر مرکزی ایران تبدیل به بهشت میشه
  • بی نام GB ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    آیا این پروژه امنیت ایران را به خطر نمی اندازد؟