ایسنا نوشت: اکبر نصراللهی مدرس ارتباطات، به تعطیلی آیتم «صرفا جهت اطلاع» از بخش خبری 20 و 30 واکنش نشان داده و این اتفاق را دیرهنگام اما شایسته خوانده است.

نصراللهی در مطلبی که نسخه‌ای از آن را در اختیار بخش رسانه ایسنا قرار داده، آورده است:

«سرانجام بعد از انتقادها و توصیه‌های فراوان، نوزدهم فروردین ماه بخش خبری 20.30 اعلام کرد که بسته «صرفا جهت اطلاع» چند هفته پخش نمی‌شود و قرار است بعد از بررسی در آن تغییر داده شود.

این بسته چند سال قبل در دوره ریاست مهندس ضرغامی و زمان مسؤولیت دکتر رحمانی(معاونت سیاسی) با چند ویژگی خوب (در شرایط انسداد رسانه‌ای و غیبت فضای مجازی، فراگیر نشدن استفاده از ماهواره‌ها، پایین بودن سواد رسانه‌ای مردم و غلبه انتخاب و تنظیم و اجرای خبرها به شکل کلیشه‌ای و سنتی)، شروع بکار کرد؛ در ابتدا به دلایل مذکور از جمله محدودیت دسترسی مردم به خبرها و حاشیه‌ها، خبرهایی خاص یک هفته گذشته با تنظیم، ادبیات و اجرای متفاوت و رعایت نسبی انصاف و تعادل و اصول اخلاقی به ویژه در خبرهای سیاسی به صورت تجمیعی، پنجشنبه‌ها پخش می‌شد و توانست مخاطبان زیادی را جذب کند.»

این مدرس ارتباطات در ادامه راه‌اندازی این بسته خبری در آن شرایط و با آن ویژگی‌ها را از اقدامات هوشمندانه و حرفه‌ای رسانه ملی برای تنوع بخشی و استفاده از ظرفیت "نرم خبرها" دانسته و در عین حال نوشته است:

«اما مصادیق چندساله نشان می‌دهد استفاده از لحن و ادبیات مغایر با رویکرد خبررسانی، تمرکز بیش از حد بر سوژه‌های جناحی و استفاده افراطی از مؤلفه‌های طنزآمیز و توجه ناکافی به اخلاق اسلامی و حرفه‌ای، صرفا جهت اطلاع را از کارکرد و اثرگذاری اولیه خود دور ساخته است. در واقع مزیت نسبی این بسته، خبری بودن، "انتقادی بودن و اجرای متفاوت و رعایت انصاف و تعادل و کمک به مسؤولان برای دیدن برخی مشکلات از دریچه تلویزیون و تلاش برای حل آن" بود اما در سال‌های اخیر نه مطالب آن "جدید و ویژه" بود و نه اینکه مسؤولان حس می‌کردند این بسته با طرح انتقاد و ارائه راهکار، کمک‌کننده آنان است. همان طور که می‌دانیم حاشیه‌هایی پخش می‌شدند که پس از طرح در فضای مجازی با ادبیات اغلب توهین آمیز، کوچه و بازاری و بالا به پایین پخش می‌شد. این ادبیات ( محاوره‌ای و گفتاری و اجرای متفاوت) برای انتشار خبرها یکی از تکنیک‌های جذب و حفظ مخاطب در تلویزیون است که بعد از آغاز به کار بخش خبری 20.30 و بسته صرفا جهت اطلاع، بی قائده و قارچ‌گونه در سایر بخش‌های خبری معاونت سیاسی (خبر فعلی) با عناوینی مثل "بالاتر از خبر"، "حساس نشو" و"خارج از گود" رشد و توسعه یافته است. تبعات استفاده از چنین تکنیک‌هایی ‌تمایز قائل نشدن بین خبر به مثابه عرصه‌ای جدی با سایر انواع نقد و مطالبه‌گری و نیز طنز و لودگی است که نمونه‌های آن را به همراه توجه ناکافی به عینیت خبر (بازی در خبر)، استفاده افراطی از موسیقی و دیالوگ‌های فیلم و سریال ادبیات خارج از چارچوب‌های اخلاقی و حتی در برخی از موارد تحکم مجری، فراوان دیده و شنیده‌ایم. با تعطیلی صرفا جهت اطلاع، این نگاه غیرحرفه‌ای و دور از شأن رسانه ملی در سایر بسته‌های مشابه معاونت خبر تعطیل نشد و همین فردا شب می‌توانیم نمونه افراطی‌تر آن را در خارج از گود شاهد باشیم دارد. توصیه می‌کنم خارج از تعصب‌های بخشی، علاوه بر صرفا جهت اطلاع، بسته‌های مشابه موجود بازبینی و تصمیم درست در مورد آن ها گرفته شود.

نصراللهی در این مطلب که در کانالش هم منتشر کرده، آورده است:

«ارائه خبرها و سوژه‌های مختلف با «قالب،‌ لحن و اجرای متفاوت» از ویژگی برخی بسته‌های خبری ازجمله «صرفاً جهت اطلاع» بود و الان هم بخش های دیگر این ویژگی را دارند، اما رعایت اصول اخلاقی لازمه این‌ بسته‌ها نیز هست؛ بدیهی است تا زمانی که رویکرد این بسته‌های متفاوت با در نظر گرفتن اصول اخلاقی و حفظ حرمت اشخاص حقیقی و حقوقی و رعایت شأن رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های طنز و توزیع متوازن‌ و منصفانه بین سوژه ها و شخصیت‌های احزاب و قوا ی مختلف باشد، اعتمادزا، مخاطب افزا و موثر خواهند بود . ضمن اینکه باور دارم جای برخی از این بسته ها با این مختصات در "داخل بخش های خبری" نیست و باید برای پخش آن در خارج از بسته های خبری، "جایابی و سیاستگذاری" کرد.

علی ایحال تصمیم به توقف آن را دیرهنگام اما مثبت می‌دانم اگر چه هنوز معلوم نیست چه چیزی قرار است جایگزین آن شود.»

۵۷۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    خدا رو شکر
    • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      کلا هر چیزی که شما رو نقد کنه بد و هر کی ازتون تعریف کنه خوبه. خیلی جالبه شما هم که شدین مثل این خبرگزاری های ضعیف و مغرض که مدعی اصولگرایی اند.
    • امیر تبریز اوغلی IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      5 9
      انقدر گند دولت تحقیر و دراورد که بایدم شکر کنید...
    • بی نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      3 11
      از موقعی که نجف زاده از صرفا جهت اطلاع رفت این برنامه خیلی ضعیف شد... حیف
    • بدون نام ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      8 2
      اين صرفا اون قسمتهاييش رو كه من ديده بودم فقط به ايرادهاي رقيب خود مي پرداخت، و چنان خود گويي و خود خندي مي كردند كه گويا در كشور همين دولت و اطرافيانش مسيول هستند، اينجور برنامه كه عدالت رو رعايت نكند عاقبتي بهتر از اين نصيبش نخواهد شد، خدا رو شكر،
  • رضا A1 ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    صرفا جهت اطلاع ک جای خودشما بفرمایید که آیا نحوه خبرخوانی مجری ها در اخبارها، بالاخص ۲۰:۳۰ ، با هدف فقط اطلاع رسانی انجام میشود؟؟؟؟ در دنیای کنونی به دلیل گردش فوق سریع اطلاعات و تنوع راههای دستیابی به اخبار، هیچ رسانه حرفه ای اقدام به پخش خبر دروغ نمیکند، اما نحوه گزینش اخبار و نحوه بیان خبر است که هدف رسانه را به مخاطب القا میکند، که این دو مورد در خبرهای صدا و سیما بصورت آشکار دیده میشود
    • بدون نام ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      8 2
      بله لحنشان تحقير اميز است، صد درصد موافقم، گويا اعتقاد ندارند كه شنونده خود بايد درباره خبر قضاوت كند.
  • امیر IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    دستگاه تزریق ناامیدی و یاس به جامعه. نه این که کل جامعه تلویزیون ببینند اما همون عده قلیلی که میبینند دچار ناامیدی میشن و روی اطرافیان خود هم اثر میگذارند و ناامیدی تبدیل میشه به یک اپیدمی. البته این دستگاه در دوره پاکدستی خیلی متفاوت عمل میکرد و به صورت دیگه ای همین اثر رو روی جامعه میگذاشت. در اون دوران تلویزیون هیچ وقت درباره قیمت کالاها گزارش تهیه نمیکرد، هیچ وقت به وضعیت بازنشستگان نمیپرداخت، تحریم ها هم که کاملا بی اثر بود و چیزی که ابدا اهمیت نداشت تحریم سویفت بود و هرگز در مورد نحوه مذاکره و نتایج مذاکرات برنامه کارشناسی با حضور منتقدان تدارک نمیدید. در اون دوران تمام هم و غم صدا و سیما پوشش مشکلات اقتصادی یونان و ایتالیا بود.
  • بی نام A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    کلا برای رسیدن به حقیقت هر چیز، باید منابع متنوع و متعدد را بررسی کرد و بعد تحلیل و قضاوت نمود.
  • بی نام NL ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    8سال سیاه سکوت کرده بودن این 2 ساله از زمین و اسمان ایراد میگرفتند
    • بی نام IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      5 6
      اتفاقا قبل این دوسال تیغ انتقادشون تیز تر بود
    • بی نام A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
      2 5
      خدایی شما اون ۸ سال هم بیننده تلویزیون ایران نبودی و این ۳ سال هم نیستی. کلا یه عده تو این کشور فک میکنن هر چی اونا تو ذهنشونه صحیحه و غیر از اون غلط. خدایی کجای دنیا همه یک کشور از همه چی راضین؟ مگه دوران آقای خاتمی همه چی عالی بود که احمدی نژاد خوب مطلق باشه.؟
  • امیر A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    3 2
    اولش که دلاوری شروعش کرد خوب بود تا یواش یواش رسید به نجف زاده بازم خوب بود اما متاسفانه الان به یه عده رسیده بود که از یه بخش خبری جذاب و خوب تبدیل شده بود به یه بخش خبری صد در صد ضد دولتی و دلواپس او اوایل حرف دل مردمو میزد الان دیگه حرف دل گزارشگرشو میزد فقط
  • بی نام A1 ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    3 0
    تلوزنوني كه بر خلاف مردم حركت مي كنه همون ديده نشده بهتره اگر مي تونيد كلش رو تعطيل كنيد چون فقط پول هدر دادنه
  • بی نام IR ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    1 2
    آخی کامران نجف زاده از نون بری افتاد
  • زنده باد مخالف من IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    2 2
    بالاخره دیکتاتورها باید ثابت کنند که حتی تحمل یه برنامه 5 دقیقه ای تلویزیون رو هم ندارند دیگه زنده باد مخالف من
  • بی نام A1 ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    3 0
    نترسین گفته با تغیراتی برمیگرده. مطمئن باشین با یه لحن تند و تیزتر و طلبکارانه تر و البته اجراهای فانتزی و جوون پسند برمیگردن
  • داریوش A1 ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    2 0
    " صرفا جهت اطلاع" که جای خود داشت کل صداو سیما جناحی و فقط از یک جناح خاص حمایت میکنه و جالبه دایما شعارمیدن باید جلو هجوم بسمت ماهواره گرفته بشه در حالیکه بیشترین دلیلش همین صدا و سیما و برنامه های خاصش هست
  • ناشناس ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۰
    2 5
    مانندخبرانلاین که کاملاجناحی عمل میکندوفقط نظرات این یکیهارانشرمیدهد
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲
    2 0
    صرفا جهت افترا تموم شد؟