روزنامه فرهیختگان در گفت وگو با مسعود کرباسیان رییس کل گمرک نوشت:سامانه جامع، گلوگاه‌های فساد را می‌بندد و زمینه را برای تولید داخلی سهل می‌کند.

موضوع فساد اقتصادی هنوز در کشور جریان دارد و پرونده فسادهای بزرگ در سال‌های اخیرهمچنان باز است اما دولت این بار جدی‌تر از قبل پا به میدان گذاشته و قرار است آن را ریشه‌کن کند. برای همین هم مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران بر راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی تاکید می‌کند و الکترونیکی شدن فرآیند صادرات و واردات را عامل کاهنده فساد می‌داند. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تاکید می‌کند که با راه‌اندازی سامانه جامع گمرکی و با حذف کاغذ بازی‌های مرسوم شرایط برای یک سلامت اقتصادی در حوزه تجارت فراهم می‌شود. این مقام مسئول در عین حال معتقد است که سامانه جامع گلوگاه‌های فساد را می‌بندد و زمینه را برای تولید داخلی آسان می‌کند.گفت وگو با رییس کل گمرک را بخوانید:

امسال با عنوان اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری شده است. بر این اساس فعالیت گمرک در این فضا چه با رویکردی است؟

کافی است چند ثانیه چشمان‌مان را ببندیم و در ذهن‌مان مرور کنیم که اسفند ٩٥ رسیده است. همین رویا‌پردازی ساده، ما را مجاب می‌کند که زمان از آنچه فکر می‌کنیم زودتر سپری می‌شود. شخصا این‌گونه فکر می‌کنم که یکباره اسفند امسال رسیده باشد و ما همچنان مدام بگوییم که سال اقتصاد مقاومتی است. آستین‌های همت را باید بالا زد و به هر اندازه که توان واقعیمان است برای تحقق بخشیدن به آن تلاش کنیم. در همین راستا گمرک فعالیت‌های فصل تازه‌اش را پیش خواهد برد که اصلی‌ترین آن اجرای سامانه جامع گمرکی به بهترین شکل ممکن است. ما باید فضای تجارت را به سمتی ببریم که تجار ما با خیال راحت در مسیری مشخص فعالیت‌های خود را دنبال کنند. سامانه جامع گمرکی خوشبختانه این فضا را تا حدزیادی رقم زده است و با حذف کاغذ بازی‌های مرسوم و ارتباط چهره‌به‌چهره شرایط را برای یک سلامت اقتصادی در حوزه تجارت فراهم می‌کند.

شما از روزی که به‌عنوان رئیس کل گمرک انتخاب شدید به‌طور جدی پیگیر سامانه جامع امور گمرکی هستید. سال گذشته در این زمینه موفق عمل کردید؟

بی‌تردید درخصوص سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی قدم‌های بزرگی برداشته شد. صدور مانیفست هوایی و دریایی، مجوزهای الکترونیکی، پرداخت الکترونیکی، قبض انبار و باسکول الکترونیک، کارشناسی متمرکز، سامانه متمرکز ارزش، کدینگ موبایل، سامانه آنلاین آمار تجارت خارجی، الکترونیکی شدن ترانزیت، بن بیمه الکترونیک و الکترونیکی شدن دیگر فعالیت‌ها از جمله دستاوردهای مهم گمرک در سال گذشته بود.

بنابراین دنبال کردن این سیستم هم تسهیل تجارت خارجی است و هم حمایت از تولید داخلی هم به نحوی اتفاق می‌افتد؟

در حمایت از تولیدکنندگان داخلی تعارف نداریم. وظیفه ملی است. سامانه جامع، گلوگاه‌های فساد را می‌بندد و زمینه را برای تولید داخلی سهل می‌کند. ما به دنبال ایده‌آل‌ترین مسیر با کمترین هزینه برای صادر‌کنندگان‌مان هستیم. خوشبختانه به‌طور کلی فضای تجارت‌مان به این سمت دارد حرکت می‌کند. در سال‌های پیش فرآیند ورود کالا به کشور به‌طور مرسوم ٢٠ روز زمان می‌برد در حال حاضر بعضا بحث سر این است که فرآیند ورود کالا سه روز است یا چهار روز. این نتیجه تلاش‌هایی است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

روند اجرایی سامانه جامع به همین سقف منتهی می‌شود؟

قطعا این‌طور نیست. سیاست‌های جدیدی اعمال می‌شود که براساس آن واحدهای تولیدی به در خروج گمرکات معرفی خواهند شد تا تشریفات گمرکی کالای آنها پس از ترخیص به روش حسابرسیِ پس از ترخیص صورت پذیرد. با اجرایی شدن برجام و انجام مبادلات خارجی از طریق سیستم بانکی، بیشتر معاملات با استفاده از ال‌سی انجام خواهد شد و این اسناد ملاک عمل تشریفات گمرکی خواهند بود. برای تشخیص هویت کالا نیز کدهای اظهاری و اطلاعات مانیفست الکترونیکی مورد تایید گمرک خواهد بود و شرکت‌های بازرسی نیز هویت کالا را به گمرک اعلام خواهند کرد و گمرک براساس مدارک مورد تایید بانک و اسناد ضمیمه شرکت‌های بازرسی نسبت به ترخیص کالاهای مسیر سبز و زرد اقدام خواهد کرد. هیچ جای دنیا در گمرکات چیزی به اسم ارزیاب نداریم و هویت کالاها از سوی شرکت‌های بازرسی تعیین و به گمرک اعلام می‌شود. ما هم قطعا در شرایط جدید اقتصادی با سیستم‌های روز دنیا فعالیت‌های‌مان را دنبال خواهیم کرد.

مثبت شدن تراز تجاری کشور هم می‌تواند عامل دیگری برای بهبودوضعیت تجارت ارزیابی شود؟

قطعا. مثبت شدن تراز تجاری کشور در سال گذشته دستاورد بزرگی است. صادرات غیرنفتی ایران در سال ۱۳۹۴برای نخستین بار از واردات فراتر رفت و کارنامه تجارت خارجی کشورمان با ۹۱۶ میلیون دلار مازاد تجاری بسته شد و ارزش واردات نیز ۲۲و نیم درصد کاهش پیدا کرد.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =