۰ نفر
۲۱ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۹

ایرنا نوشت: سوالات زیادی در افکار مصری ها شکل گرفت بعداز آن که « عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و « سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی توافقنامه مرزهای دریائی بین دو کشور را امضا کردند.

روزنامه لبناني الاخبار در اين زمينه نوشت: بيشتر مصري ها ، روح اين توافق را دست كشيدن مصر از جزائر« صناقير و تيران» به نفع سعودي ها مي دانند كه دهه ها تحت حاكميت مصر بود و به ويژه از ده پنجاه به عنوان گذرگاه و يك سيطره راهبردي بوده است.
در جريان سفر 5 روزه شاه سعودي به مصر ، « شريف اسماعيل» نخست وزير مصر و « محمد بن سلمان» جانشين ولي عهد و وزير دفاع سعودي توافقنامه ترسيم مرزهاي بين دو كشور را امضا كردند.

الاخبار نوشت: تاكنون جزئيات اين توافقنامه ترديد آميز و پيچيده فاش نشده اما منابع آگاه مصري و سعودي گفته اند كه شامل تقسيم مناطق گازي و نفتي در درياي سرخ به جزي منطقه نزديك به حلايب و شلاتين مي باشد تا موجب برانگيخته شدن اعتراض سوداني ها نشود به ويژه اين كه رئيس جمهور سودان همواره تاكيد مي كند كه حلايب شهري سوداني است.

اين روزنامه لبناني افزود: تاكنون جزئيات بيشتر توافقنامه هاي بين سعودي و مصر كه در نشست هاي محرمانه « شوراي هماهنگي مصر - سعودي» در شش ماه گذشته در چارچوب تحركات سعودي براي سرمايه گذاري در مصر و حمايت از اقتصاد آن تصويب شده اند، فاش نشده است.
« اين توافقنامه ها بعداز فرمان پادشاه سعودي براي تخصيص 30 ميليارد ريال سعودي به مصر در دستور كار قاهره و رياض قرار گرفتند تا صرف هزينه هاي اجراي طرح هاي اقتصادي در مصر شود و با اين حساب رقمي كه سعودي به مصر از 30 ژوئن سال 2013( زمان سرنگوني دولت محمد مرسي) تاكنون به مصر مي پردازد به حدود 14 ميليارد دلار مي رسد».

الاخبار نوشت: به نظر مي رسد كه مهمترين توافقنامه هاي بين سعودي و مصر كه البته بايد به تصويب پارلمان مصر برسند قبل از اين كه رئيس جمهور مصر دستور اجراي آنها را بدهد، سرنوشت دو جزيره تيران و صنافير است كه از دهه پنجاه تاكنون تحت حاكميت مصر بوده اند.

اين دو جريزه كه نامشان در توافقنامه ننگين « كمپ ديويد» بين مصر و اسرائيل هم آمده است، از مناطق طبيعي در جنوب صحراي سينا هستند كه گردشگران زيادي به آن مي روند و در فصل گردشگري با ايجاد يك خط دريائي گردشگران از شرم الشيخ به اين دو جزيره برده مي شوند.
اما اهميت راهبردي اين دو جزيره اين است كه مي تواند ورودي و خروجي به خليج عقبه باشد و در صورت بسته شدن، فعاليت هاي دريائي در بندر « ايلات» در فلسطين اشغالي متوقف مي شود.
الاخبار نوشت : با وجود انتقادها به دولت السيسي به خاطر درج اطلاعاتي از اين توافقنامه، به نظر مي رسد پارلمان مصر كه به دولت نزديك است، آن را تصويب كند.

« احمد النجار» رئيس هيات مديره موسسه الاهرام گفته است كه « براي حفظ اين دو جزيره مصري ، خون نظاميان مصر در جنگ به زمين ريخته شده است».
اين روزنامه لبناني افزود: سخنراني روز يكشنبه سلمان در مجلس مصر كه در روابط دو كشور كم سابقه است براي جلوگيري از هرگونه اعتراض به توافقنامه مرتبط با جزاير تيران و صنافير صورت مي گيرد تا خطرناك ترين توافقنامه دوران السيسي براي مصر با كمترين اعتراض ها به تصويب برسد.
الاخبار خاطرنشان كرد: سكوت رسمي مصر در حالي كه رسانه هاي سعودي خبر توافقنامه دو جزيره را بزرگنمائي كرده اند، تاكيدي است بر اين كه سعودي ها درصدد هستند تا مصر را تسليم محض حاكميت خود كنند.
درخواست هاي سعودي براي تملك اين دو جزيره از سال 2005 زمان رياست جمهوري حسيني مبارك شروع شد تا تاكنون مذاكرات دو طرف به دون نتيجه بوده است.

** پل ارتباطي بين سعودي و مصر و سرمايه گذاري هاي پادشاه در سينا

اعلام خبر تصميم ملك سلمان در سفر به مصر كه « محمد بن سلمان» جانشين ولي عهد هم او را همراهي مي كند، مبني بر ايجاد پل زميني بين دو كشور و نصب « مدال نيل» بالاترين نشان مصر برسينه سلمان توسط السيسي از عناصر غافلگير كننده اين سفر است.
ناظران معتقدند كه مصر و سعودي تصميم گرفته اند به بهانه ترس از « گسترش نفوذ ايران در منطقه» ، اختلافات را كنار بگذارند و منافع را ترجيح بدهند و به همين دليل درنشست هاي محرمانه طرح هائي را براي اجرا در سوريه ، يمن و حتي ليبي تهيه كرده اند.
ملك سلمان ( ديروز جمعه) در دومين روز از سفر پنج روزه خود به مصر از توافق با مصر براي ايجاد پل بين دو كشور و همپينن امضاي 17 توافق ديگر ابراز خوشحالي كرد.

يك بازرگان سعودي گفته است كه « كمك هاي مالي سعودي به مصر به صورت وام خواهد بود و كمك هاي بلاعوض نيست زيرا سعودي خود در نتيجه كاهش قيمت نفت با بحران مالي مواجه و درآمدهايش كاهش يافته است».

پادشاه سعودي در كنفرانس خبري مشترك با السيسي در باره طرحي بلندپروازانه گفت: پل بين سعودي و مصر، گامي تاريخي است كه ارتباط زميني بين دو قاره آسيا و آفريقا را فراهم مي كند و مبادلات تجاري بين دو قاره افزايش چشمگير و بي سابقه خواهد داشت و گذرگاه اصلي حجاج و گردشگران خواهد بود.

سلمان با اشاره به روياي تشكيل به اصطلاح « ائتلاف نظامي اسلامي تحت رهبري سعودي با مشاركت 39 كشور » و اقدامات ائتلاف تحت رهبري رژيم سعودي عليه ملت مظلوم يمن و ابراز خرسندي از مشاركت فعال مصر در اين ائتلاف ها ، گفت: ما پيام هاي خود را با برگزاري رزمايش « رعد شمال» به جهان داديم.

السيسي هم گفت: از محضر پادشاه اجازه مي خواهم تا نام اين پل ارتباطي را پل ملك سلمان بن عبدالعزيز بگذاريم».
نقل و انتقال زميني بين مصر و سعودي هم اكنون از طريق يك خط دريائي بين بندر نويبع در صحراي سينا و بندر ينبع سعودي و يا از طريق اردن صورت مي گيرد.

« جلال سعيد» وزير ارتباطات و حمل و نقل مصر گفته است كه اقدامات سياسي براي ساخت اين پل زميني بين مصر و سعودي صورت گرفته و دو طرف در صدد شروع اقدامات فني هستند.
روزنامه لبناني السفير هم به نقل از « انور عشقي» مدير مركز مطالعات سياسي و راهبردي در رياض نوشت كه كه اين مركز بررسي هاي ساخت اين پل بزرگ را انجام داده است.
وي افزود: اين پل در دو مرحله ساخته مي شود، در مرحله اول منطقه الشيخ حميد در سعودي به جزيره تيران در خليج عقبه متصل مي شود و در محله دوم كه چند كيلومتر است جزيره تيران به جنوب تفرجگاه شرم الشيخ پيوند مي خورد.

گفته شده است كه طول اين پل بزرگ دريائي 19 كيلومتر است.

عشقي اضافه كرد: هزينه ساخت اين پل بستگي به امكانات آن دارد زيرا فقط براي رفت و آمد خودروها نيست و قرار است يك كابل برق بين دو كشور كشيده شود و يك ريل قطار هم براي آن در نظر گرفته شده و در كنار آن يك خط لوله انتقال گاز و نفت هم ساخته خواهد شد.
منابع خبري گفته اند كه مجموع سرمايه گذاري سعودي ها در صحراي سينا حدود يك و نيم ميليارد دلار مي شود كه يك سرمايه گذاري نادر در اين صحرا كه همواره در معرض حمله هاي گروه داعش مي باشد، خواهد بود.

السفير خاطرنشان كرد كه اين سرمايه گذاري سخاوتمندانه يك و نيم مليارد دلاري سعودي در صحراي سينا حتي خود مصري ها را هم شگفت زده كرده است و به همين دليل تصميم دارند نام دانشگاهي را كه در شهر الطور در جنوب سينا در حال ساخت است به نام سلمان نام گذاري كنند.

اين روزنامه لبناني نوشت: سفر سلمان به مصر در شرايط منطقه، سوال هاي زيادي را به دنبال داشته است به ويژه اين كه همزمان با آن خبر دعوت تركيه از شاه سعودي براي سفر به آنكارا اعلام شد در حالي كه تلاش هاي سعودي براي مصالحه بين اين دو كشور و پايان دشمني هاي آنها نتيجه بخش نبوده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 525250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =