ایسنا نوشت: ارمنستان رسما به رژیم صهیونیستی به دلیل مسلح کردن ارتش آذربایجان به پهپادها و تسلیحات متعدد اعتراض کرد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه لبنانی السفیر، اعتراض رسمی ارمنستان به رژیم صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که منابع گزارش دادند یک پهپاد انتحاری ساخت اسرائیل بر فراز یک اتوبوس در منطقه قره‌باغ منفجر شد که به کشته شدن هفت نیروی ارمنی در این منطقه انجامید.

اخیرا درگیری‌های شدیدی میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ رخ داد که در جریان آن ده‌ها تن کشته و زخمی شدند.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی از واکنش نشان دادن به اخبار مربوط به این پهپاد یا اتخاذ موضعی درباره درگیری‌های قره باغ خودداری کرده است.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که ارمنستان هفته گذشته اعتراض شدید خود را به رژیم صهیونیستی به دلیل حمله پهپاد ساخت اسرائیل به ارمنی‌ها اعلام کرد.

به نوشته این روزنامه، ارمنستان به اقدام رژیم صهیونیستی که آذربایجان را به سلاح مجهز کرده است، اعتراض کرد.

چند روز پیش فایل ویدیویی منتشر شد که در آن یک پهپاد از نوع هاروب دیده می‌شد که از صنایع هوایی رژیم صهیونیستی است. این پهپاد یک پهپاد انتحاری محسوب می‌شود که مواد منفجره را با خود حمل و به سمت هدف حرکت می‌کند و بر فراز آن منفجر می‌شود.

سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفته بود که یک پهپاد بر فراز یک اتوبوس منفجر شده بود که به کشته شدن هفت ارمنی منجر شد.

شرکت صنایع هوایی رژیم صهیونیستی سال 2012 قرارداد کلانی به ارزش 1.6 میلیارد دلار را با آذربایجان امضا کرد که شامل فروش پهپاد به این کشور است.

هفته گذشته ارمان مالکونیان، سفیر ارمنستان در مصر که به عنوان سفیر این کشور در اسرائیل نیز فعالیت می‌کند به تل‌آویو رفت و با مدیر شعبه اروپا-آسیا در وزارت خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

وی در این دیدار یادداشت اعتراض شدید مقامات ارمنستان را به رژیم صهیونیستی تقدیم کرد و گفت: ما انتظار داریم اسرائیل آذربایجان را به سلاح‌هایی مجهز نکند که علیه ما به کار گرفته شود.

سفیر ارمنستان از دادن اطلاعات درباره مذاکراتش با طرف‌های اسرائیلی به روزنامه هاآرتص خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز گزارشی درباره این دیدارها نداد و حتی از ابراز موضع درباره درگیری‌های قره باغ خودداری کرد.

خبرنگار سیاسی هاآرتص گفت: سکوت آشکار اسرائیل درباره درگیری‌های قره باغ در سایه مجهز کردن ارتش آذربایجان به سلاح کاملا واضح است.

با وجود اعتراض ارمنستان دولت باکو نیز به سکوت رژیم صهیونیستی و عدم اتخاذ موضع اعتراض کرده است.

علی حسانوف، مشاور سیاسی رئیس‌جمهور آذربایجان هفته گذشته به روزنامه اورشلیم پست گفت که کشورش انتظار دارد اسرائیل موضعی در قبال درگیری‌های قره‌ باغ اتخاذ و از روابط خود با آمریکا برای فشار بر ارمنستان جهت توقف درگیری‌ها استفاده کند.

به گفته منابع، ائتلاف استراتژیک قدیمی میان اسرائیل و آذربایجان وجود دارد.

به نوشته هاآرتص، دلایل این ائتلاف این است که آذربایجان یک کشور سکولار مذهبی است و از نظر جغرافیایی در همسایگی ایران قرار دارد و این مساله برای اسرائیلی‌ها اهمیت زیادی دارد. همچنین آذربایجان یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت به اسرائیل است.

براساس گزارشات، اسرائیل طی چهار سال گذشته سلاح‌هایی به ارزش پنج میلیارد دلار به آذربایجان فروخته است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =