ایسنا نوشت: فرمانده سابق نیروهای انگلیسی در لیبی هشدار داد، طرح پیشنهادی ارتش انگلیس برای مداخله در لیبی با همان خطرات و مشکلاتی روبروست که ائتلاف خونین افغانستان به همراه داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، طرح‌ انگلیس برای اعزام نیرو و آموزش لیبیایی‌ها به همراه ایتالیا است که هدف از آن تقویت نیروهای لیبیایی علیه داعش اعلام شده اما گفته می‌شود این طرح ممکن است به همان تغییر تدریجی اهداف عملیات نظامی بینجامد که نیروهای بین‌المللی پس از سقوط طالبان در افغانستان شاهد آن بودند.

اکنون گفته می‌شود سربازان بدون وجود طرحی جامع و محتاطانه ممکن است دوباره و ناخواسته وارد جنگ قدرت محلی شوند و حتی شاهد آن باشند که شبه‌نظامیان علیه آنها متحد شوند.

کلنل روپرت ویلوچ که تا سال 2012 فرمانده ارشد انگلیس در لیبی بود، می‌گوید که که هرگونه عملیات نظامی در این کشور شمال آفریقا با "خطر بزرگ تغییر ماموریت" روبروست. منظور از این اصطلاح تغییر تدریجی اهداف یک روند در کمپین نظامی است که غالبا به تعهدات بلند مدت غیر برنامه‌ریزی شده ختم می‌شود.

وزیران و فرماندهای ارشد انگلیس پیشنهاد داده‌اند که اگر لیبی درخواست کمک کند اعزام حدود 1000 سرباز برای مقابله با داعش درنظر گرفته شود. علاوه بر سربازان انگلیسی هزان هیات بین‌المللی قدرتمند نیز برای آموزش نیروهای امنیتی لیبی اعزام می‌شوند.

به گفته کلنل ویلچ چنین عملیاتی باید کاملا شفاف باشد، در غیر این صورت درگیری‌ها در لیبی را تشدید می‌کنند.

وی می‌گوید: بسیار وسوسه‌انگیزاست که علاوه بر برنامه آموزش نیروها، به عنوان مثال در برنامه واکنش بحران و یا شکست خود داعش مشارکت شود. ما در عملیات‌های پیشین شاهد چنین اتفاقی بودیم. ممکن است مردم نفهمند که جامعه بین‌الملل تلاش دارد چه کاری انجام دهد و نیروها به صورت غیر عمدی به مناقشات سیاسی کشیده شوند که درک اندکی از آن را دارند.

کشور لیبی از سال 2014 شاهد دو دولت رقیب است و دولت وحدت جدید که با میانجیگری سازمان ملل متحد تشکیل شد، با مخالفت تندرویان دو طرف قرار گرفت.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526076

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =