سخنگوی سازمان انرژی اتمی با تاکید براینکه محدودیت ها مانع پیشرفت اتمی ایران نمی شود گفت که راهبرد جدید کشورمان ساخت نیروگاههای کوچک هسته ای با قابلیت های خوب درمقایسه با نیروگاههای بزرگ است.

بهروز کمالوندی یکشنبه شب در گفت و گو با برنامه "من طهران" شبکه خبری العالم افزود: نیروگاههای کوچک سرمایه کمتری می خواهد، زودتر به تولید می رسد و حتی قابلیت جابجایی دارد به گونه ای که می تواند روی کشتی قرار گیرد.

وی گفت: به همین دلیل برای ساخت نیروگاههای کوچک درحد صد مگاوات درحال برنامه ریزی هستیم و دراین زمینه مذاکراتی با چین برای ایجاد دو نیروگاه کوچک در منطقه مکران داشته ایم که پیشرفت خوبی داشته است.
وی یادآورشد: استراتژی ما این است که درزمینه ایجاد نیروگاههای جدید متکی به خود باشیم اما تعامل و همکاری با دیگران هم داشته باشیم . درزمینه سوخت هم ما می خواهیم تعامل داشته باشیم و از تکنولوژی دیگران استفاده کنیم ولی مطمئن باشیم که اگر روزی سوخت به ما ندادند خودمان قادر هستیم سوخت مورد نیاز را تامین و تولید کنیم.
سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران افزود : این استراتژی متنوع متکی به دانش و توان و امکانات داخلی است و متضمن استقلال و موفقیت آن متخصصان ایرانی و منابع داخل کشور است. منابع داخلی ما هرچند برای بلند مدت و تعداد زیادی نیروگاه قابل اتکا نیست ، اما درزمانهای حساس برای پرکردن خلاء ها مورد استفاده قرار می گیرد.
وي تاکید کرد هدف اصلي آن است كه خودمان سازنده باشيم، در حوزه هايي مانند سوخت مي توانيم متكي به خود باشيم، ولي در ساخت نيروگاه هاي بزرگ، مولد هاي بزرگ يا ژنراتورهاي بزرگ هنوز مقداري كار داريم، به همين دليل به طرف نيروگاه هاي كوچك رفته ايم، چون دو خاصيت براي ما دارد مي تواند تخصص توليد و ساخت را به ما بدهد و همچنين خودمان آزمايش كنيم اين تجربه اي است كه مي تواند راحت تر به دست آيد و دوم آنكه اکنون رويكرد به طرف نيروگاه هاي كوچك است، زماني کاربا این نیروگاهها شروع شد، سپس نيروگاه هاي متوسط و پس از آن بزرگ آمد اما به تدريج دنيا متوجه شده كه نيروگاه هاي كوچك نيز اهميت دارد.
محدودیت ها مانع پیشرفت ما نیستند
کمالوندی دربخش دیگر از این گفت و گو تاکید کرد : سياست دولت در مذاكره و سياست ما در سازمان انرژی اتمی آن است كه اگر در جايي محدوديت مي پذيريم، مانع پيشرفت كار مان نشود به اين معنا كه محدوديت موقت و تعريف شده باشد. 
وی افزود، در بخش غني سازي محدوديت كاهش 3 هزار سانتريفيوژ مطرح شد، البته 6 هزار سانتريفيوژ با 9 هزار سانتريفيوژ تفاوت چنداني ندارد به ويژه وقتي طرح به گونه اي است كه حداقل 190 هزار سانتريفيوژ مورد نياز است.   
كمالوندي ادامه داد، ما بايد به سمت صنعتي شدن در اين زمينه حركت نماييم، اينكه اين شيب را مقداري كند كنيم و با زمان طولاني تري به هدف برسيم خيلي تغييري در كار ما ايجاد نمي كند.

وي خاطر نشان كرد، درباره تغيير و توسعه نيز همينطور مي باشد، ما پذيرفتم كه همين تعداد 6 – 7 هزار سانتريفيوژي داريم اورانيوم اضافه نكنيم اما راه ما در زمينه سانتريفيوژ هاي غير غني سازي، پزشكي و صنعتي باز است، اهميت اين چند سانتريفيوژ كمتر از سانتريفيوژ هايي كه غني سازي مي كنند، نيست.
كمالوندي گفت، فرق آن است كه سانتريفيوژ هايي كه غني سازي مي كنند، در سانتريفيوژ غني سازي اورانيوم  ذرات گاز جدا مي شود اما در اينها مايع جدا مي شود مانند اولترا با درجه حرارت بسيار بالا است، در حالي كه در زونال درجه حرارت پاييني دارد. اين به ما تنوع در تجربيات مي بخشد .
برنامه های اتمی ایران شتاب گرفته است
وي يادآور شد، انرژي اتمي را نمي توان به غني سازي يا نيروگاه اتمي محدود كرد چون گستره انرژي هسته اي بسيار زياد است ، مانند حوزه هاي كشاورزي، پزشكي و صنعت، همچنين برجام باعث مي شود تا علاوه بر برچيدن محدوديت هاي قبلي، همكاري با ايران در زمينه هاي متعدد صورت دهيم كه به ياري خداوند متعال در آينده نيز در حوزه هاي مختلف با كشورهاي مختلف رابطه خواهيم داشت. مي توانم بگويم برنامه هاي هسته اي ايران نه تنها متوقف نشده بلكه شتاب يافته و به حوزه هاي مختلف گسترش يافته است كه با جديت بيشتري بر روي آن كار مي كنيم.
اين مسئول اتمي ايراني گفت، غرب به خصوص آمريكا در گذشته كوشيد كه برنامه اتمي ايران و همچنين موشكي كشور را نظامي جلوه دهد، ايران هراسي ايجاد كند و دنيا و منطقه را از ايران بترساند تا آنان را وارد جرگه فشار بر جمهوري اسلامي ايران سازد لذا بحث موشكي را مطرح كرد در حالي كه موضوع موشكي، موضوع دفاعي بوده و صنايع موشكي ايران از موضوع هسته اي كاملا جداست و ارتباطي با يكديگر ندارند.
وي با اشاره به قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل متحدافزود، هيچ جايي كه بخواهد ارتباطي ميان اين دو را نشان دهد، وجود ندارد، آنان موضوع را در شوراي امنيت مطرح كردند اما نتيجه نگرفتند و حتي بيانيه اي صادر نشد.
كمالوندي خاطر نشان كرد، در سطح تبليغاتي شايد بتوانند هر از گاهي اين دو را با يكديگر مرتبط كنند تا بتوانند تصويري از ايران ترسيم كنند كه بايد از آن ترسيد، اما دوستانمان در منطقه در زمينه تعامل با چنين كشورهايي تجربه ما را ندارند، چون تجربه انقلابي ما را ندارند.
فضای گسترده همکاری با همسایه های خلیج فارس
سخنگوي سازمان انرژي اتمي به همسايگان ايران توصيه كرد كه گول سخنان آنان را نخورند چون هدفش تامين منافعشان است، اين مغاير با منافع همه ما و كشورهاي منطقه است، موشك هاي ايران به گفته مقام هاي سياسي و فرماندهان نظامي ايراني تهديدي براي هيچ كشور دوست نيست و فقط مي تواند تهديدي براي دشمنان باشد، پس تا وقتي دوست هستيم مشكلي وجود ندارد، همچنين ما بايد اين نوع فضا را هر چه زودتر پشت سر بگذاريم و بكوشيم روابطمان را حتي در زمينه اترژي اتمي صلح آميز گسترش دهيم به اين دليل كه در اين زمينه فضاي گسترده اي براي همكاري با همسايگانمان به ويژه در منطقه خليج فارس وجود دارد.                 
وي استفاده ازاين فرصت ها را خواستار شد و گفت، طرح هايي داريم كه در آينده مطرح خواهيم كرد تا بتوانيم همكاري در اين زمينه در منطقه را گسترش دهيم.
كمالوندي افزود، در قطعنامه 2231 برجام را تاييد كرده و اشاراتي به موارد سابق داشته است، برجام چيزي نبوده كه امضا شود بلكه توافقي ميان طرفين بوده است، بنا بر اين براي آنكه ضمانت اجرايي پيدا كند در توافق دو طرف قرار شد طرف ديگري نيز آن را تاييد كند. پس به شوراي امنيت رفت تا بتواند به قطعنامه هاي قبلي پايان دهد، چون در قطعنامه هاي قبلي موادي درباره امور موشكي را گنجانده بودند، اما نپذيرفتيم كه بخواهد موضوع اتمي و موشكي به يكديگر ارتباط داده شود.
تنها استثناء برجام درباره موشک های ایران
كمالوندي تاكيد كرد، فقط يك استثناء وجود دارد و آن درباره نوع موشك هايي است كه براي حمل كلاهك اتمي طراحي شده باشد، ما اعلام كرديم اين موشك هاي براي چنين هدفي طراحي نشده است، بنا بر اين خلاف توافقات و قطعنامه هاي شوراي امنيت نيست، پس نمي توانند در سطح حقوقي به آن استناد كنند، به همين دليل عمدتا تبليغات مي كنند تا آنهايي كه كم آگاه تر هستند را بترسانند و دور خود جمع كنند. 


کمالوندی : ایران برای گسترش همکاری های اتمی با کشورهای منطقه در آینده طرح هایی دارد


وي افزود، توصيه ما آن است كه اين قطعنامه را به خوبي مطالعه كنند به ويژه بند موشك هاي طراحي شده براي كلاهك اتمي، از ابتدا گفته ايم كه به دنبال بمب اتمي نيستيم و آن را غير انساني، غير اسلامي و غير اخلاقي مي دانيم، سخنان مقام معظم رهبري نيز مويد آن است، ما در ضويتمان در ام پي تي و به شكل هاي مختلف كتبا، شفاها و علنا اعلام كرديم كه مخالف بمب اتمي هستيم. اگر كشورهاي مختلف به اين تبليغات توجه نكنند غرب نيز از اين تبليغات دست بر خواهد داشت.
سند همکاری با اتحادیه اروپا در حال تهیه است
وي تصريح كرد، همكاری به صورت عملي آغاز شده است، تبادل هيات با اتحاديه اروپا، چين، كره، ژاپن، آسياي دور و كشورهاي داراي فناوري اتمي كه البته تعدادشان زياد نيست، به تدريج با همه آنان ارتباط برقرار خواهيم كرد، سندي كه قرار است با اتحاديه اروپا امضا شود در حال تهيه است.
كمالوندي يادآور شد، وقتي با اتحاديه اروپا توافقي امضا شود مانند آن است كه با تمام كشورهاي اروپايي همكاري شود، وقتي سند تهيه شد جزيياتش را اعلام خواهيم كرد. اين همكاري صرفا استفاده ايران از آنان نيست كما اينكه استفاده خواهيم كرد و به نفع ماست، اما ما نيز چيزهايي داريم كه به آنان ارائه دهيم. اين تعاملي است كه به نفع دو طرف مي باشد.
استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی با همکاری همسایه های ایران
سخنگوي سازمان انرژي اتمي به كشورهاي دوست ايران در منطقه به ويژه همسايگان مسلمان توصيه كرد كه به خاطر همسايگي با ايران تعامل بيشتري داشته باشند كه اين موضوع نيازمند، برنامه ريزي است، همچنين رفت و آمد ميان كشورهاي منطقه و ايران در اين حوزه بايد افزايش يابد تا از انرژي صلح آميز هسته اي استفاده كنيم.   
كمالوندي گفت، كشورهاي اسلامي نقشي در موضوع بمب اتمي نداشتند بلكه كشورهاي غربي بودند كه آن را توليد و حتي استفاده كردند، اگر اين را كنار بگذاريد دهها حوزه است كه مي تواند در خدمت سلامت، رفاه و آسايش ملت ها مانند پزشكي و كشاورزي باشد، ما در بخش كشاورزي مي توانيم بسيار به يكديگر كمك كنيم.
وي ادامه داد، همچنين در زمينه صنعت، منطقه ما منطقه نفت و گاز است، سانتريفيوژ هاي ما مي تواند با قيمت بسيار خوب به روند توسعه اين مناطق كمك كند، بايد ساز و كار گسترش همكاري ميان خود را طراحي كنيم.
نیروگاههای بوشهر 2 و 3 کلنگ زنی می شود
كمالوندي گفت، پس از تجربه خوب نيروگاه اول، مذاكراتي 3 ساله براي احداث نيروگاه هاي جديد داشتيم، به اين شكل نيروگاه هاي بوشهر 2 و 3 ساخته خواهد شد، بوشهر براي چهار نيروگاه پيش بيني شده بود، معمولا وقتي جايي تعيين مي شود براي يك نيروگاه نيست مانند امارات كه چهار نيروگاه 1400 مگاواتي در يك منطقه ايجاد مي شود، معمولا اين نوع مذاكره، زمان زيادي مي خواهد، مذاكره امارات كره نيز طولاني بود تا پس از آن وارد فاز عملياتي شدند.
وي ادامه داد، درباره ايران اينكه بخشي از كار را مهندسين ايراني انجام مي دهند مباحث مختلف فني مطرح شده است، ما به انتهاي كار رسيده ايم و مي توانيم با سرعت كار عملياتي ساخت و كلنگ زني را در بوشهر آغاز نماييم.
كمالوندي تصريح كرد، ما با روسها مذاكره كرديم كه بخش مهمي از كار بايد توسط ما انجام شود، بخش هاي ساختماني و اوليه صد در صد توسط ما و بخش هاي فني ديگر به طور مشترك انجام مي شود، البته منطقه مياني داراي فناوري كاملا روسي است اما به نحوي، داراي مشاركت طرفين است و انتقال فناوري به مهندسين ما خواهد شد.
وي افزود، با نيروي انساني خوبي كه داريم، مي توانيم كاري با هزينه هاتي كمتر به نفع دو طرف داشته باشيم، چون اگر قرار باشيد همه نيروي كار از خارج وارد شود بالطبع هزينه هاي بيشتري خواهد داشت و فناوري كمتر نصيب آن طرف مي شود. وقتي مهندسين درگير باشند تجربه كسب خواهند كرد، تعداد مهندسين ما بايد در بوشهر 2 و 3 دو برابر شود چون سرمايه خوبي براي آينده خواهد بود.

وي يادآور شد، صنعت اتمي از شاخه هاي مختلفي مانند فيزيك، شيمي، مكانيك و غيره   تشكيل شده است كه بايد تخصص آن را داشت، متخصصين فيزيك و مكانيك ماشين را درست مي كنند و براي جداسازي مواد متخصصين شيمي فعاليت مي نمايند.
وي به اين موضوع اشاره كرد كه در يك ماشين سانتريفيوژ چند رشته مختلف درگير است، نمي توان گفت كه صنعت هسته اي روسي يا آلماني است، امكان دارد صنعت روسي باشد اما از قطعات غربي نيز استفاده شود، مهم آن است كه درباره كشورهاي جهان بايد بالانسي را داشته باشيم، نمي توانيم همه تخم مرغ هايمان را در يك سبد بگذاريم، اگر قرار باشد 10 – 12 نيروگاه داشته باشيم، همه از فناوري يك كشور باشد.

۵۰۲۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 526084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =