۰ نفر
۲۸ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۱

ایسنا نوشت:رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک دیدار کم‌سابقه از واشنگتن از دولت اوباما خواست برای تسهیل مبادلات بانکی جهانی کشورش اقدامات بیشتری انجام دهد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در یک دیدار کم‌سابقه از واشنگتن از دولت اوباما خواست برای تسهیل مبادلات بانکی جهانی کشورش اقدامات بیشتری انجام دهد و هشدار داد اگر آمریکا اقدامی نکند توافق هسته‌ای که سال گذشته امضا شد ممکن است به خطر بیفتد.

 روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت‌: بانک‌های ایرانی از زمان اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ماه ژانویه قادر نبوده‌اند به راحتی نقل و انتقال بین‌المللی پول و فاینانس تجارت را انجام دهند. ایران همچنین برای بازگرداندن ده‌ها میلیارد دلار درآمد نفتی خود که به دلیل تحریم‌های آمریکا در حساب‌های خارجی بلوکه شده بودند، با موانعی روبه‌روست. بعضی از بانک‌های غربی اذعان کرده اند که به دلیل واهمه نسبت به نقض مقررات تحریم‌های آمریکا از همکاری با ایران اجتناب می‌کنند.

مشکلات مذکور دستاوردهای اقتصادی بزرگی که ایران امیدوار بود با توافق هسته‌ای ماه ژوییه به دست آورد به خطر انداخته است. تحت این توافق که در ژوییه گذشته میان ایران و شش قدرت بزرگ جهان توافق شد تهران موافقت کرد فعالیت هسته‌ای خود را در قبال برداشته شدن تحریم‌های بین‌المللی محدود نماید.

آمریکا به تعهداتش عمل کند

ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی ایران که برای شرکت در نشست بهاره صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی به واشنگتن سفر کرده است روز جمعه در یک سخنرانی 90 دقیقه‌ای در حاشیه این نشست اظهار کرد آمریکا‌یی‌ها باید برای عمل به تعهدات‌شان اقدامات لازم را انجام دهند در غیراینصورت مفاد توافق هسته‌ای نقض می‌شود.

اظهارات سیف یک روز پس از دیدار رو در رو با جیکوب لیو وزیر خزانه‌داری آمریکا صورت گرفت که به گفته مقامات آمریکایی و ایرانی، عمدتا به درخواست ایران برای تسهیل بیشتر تحریم‌ها پس از توافق هسته‌ای تاریخی متمرکز بود.

آمریکا و سایر قدرت‌های جهان موافقت کردند در راستای این توافق بیشتر تحریم‌ها علیه ایران را لغو کنند اما وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان مانع استفاده ایران از سیستم مالی آمریکا یا دلار آمریکا شده است.

به گفته مقامات آمریکایی، در هفته‌های اخیر در دولت اوباما بحث‌های داخلی درباره‌ تسهیل تجارت ایران مطرح بوده است. این بحث‌ها شامل یافتن راه‌هایی بوده تا به ایران امکان دهد بدون دسترسی مستقیم به سیستم مالی آمریکا تجارت به دلار را انجام دهد.

امکان بازگرداندن درآمدهای نفتی بدون امکان دسترسی به دلار برای ایران محدود شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد: شرکت‌های ایرانی بایستی بتوانند مبادلات دلار آمریکا را انجام دهند و اجازه پیدا کنند به سیستم مالی آمریکا دسترسی داشته باشند.

سیف اظهار کرد: ما خواهان این هستیم تا هر دو طرف این توافق به ویژه آمریکا تدابیر لازم را برای رفع موانع موجود انجام دهند.

کاخ سفید روز جمعه در واکنش به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی ایران گفت: آمریکا به توافق هسته‌ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند است.

از سوی دیگر دیدار رئیس کل بانک مرکزی ایران در حال حاضر بحث‌های داغی را در واشنگتن نسبت به آینده روابط ایران - آمریکا و گستردگی تحریم‌هایی که باید علیه ایران اعمال شوند برانگیخته است.

بر اساس این گزارش، تداوم مشکلات ایران برای دسترسی به سیستم مالی که امکان ارسال پول به سراسر جهان را برای بانک‌های ایرانی محدود کرده، نمونه ای است که نشان می‌دهد چگونه محدودیت‌های تحریم‌ها امید ایران برای رونق اقتصادی سریع حاصل از لغو تحریم‌ها را ضعیف کرده است.

یک مقام بانکی بلندپایه ایرانی که مایل نبود نامش افشا شود، به وال استریت ژورنال اظهار کرد: بانک‌های بین‌المللی حتی به وام‌دهندگان دیگر هشدار می‌دهند که در صورت همکاری با ایران ممکن است با مجازات آمریکا روبه‌رو شوند.

با این همه مقامات غربی این ایده را که آمریکا تلاش می‌کند مانع همکاریها با ایران شود را کم اهمیت جلوه دادند. کریس بکمایر، یکی از مقامات ارشد مسوول سیاست‌های تحریم در وزارت خارجه آمریکا اظهار کرد: رونق تجاری در دوران پساتحریم پیش‌بینی می‌شود و‌ آمریکا علیه آن اقدامی نمی‌کند با این همه سایر تحریم‌های آمریکایی علیه تهران همچنان به قوت خود باقی‌مانده است.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران در فوریه از آمریکا خواست: شفافیت بیشتری داشته باشد تا بانک‌ها بتوانند بدون نگرانی با ایران همکاری کنند و خاطرنشان کرده بود عدم انجام چنین کاری به مشکلات در اجرای برجام اضافه می‌کند.

در نبود چنین شفافیتی بسیاری از بانکها با وجود اتصال مجدد موسسات مالی ایرانی به سیستم مالی جهانی سوئیفت در حاشیه مانده‌اند. تاکنون اتحادیه اروپا کمک کرده است 33 بانک ایرانی به سوئیفت که سرویس ارتباطات بین بانکی بین‌المللی است و برای انجام نقل و انتقالات مالی ضروری محسوب می‌شود مجددا متصل شوند. اما بانک‌های بزرگ هنوز خاطره جریمه‌های سنگین دوران تحریمها را فراموش نکرده‌اند. بانکهای مستقر در کشورهای مختلف طی پنج سال گذشته بیش از 15 میلیارد دلار جریمه بابت نقض تحریم‌ها پرداخت کرده‌اند که بزرگ‌ترین جریمه صادره مبلغ 8.9 میلیارد دلار برای بانک بی ان پی پاریبای فرانسه در سال 2014 بود.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ارمین IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    14 1
    پول های بلوکه شده همون امریکا بمونه بهتره اونجاجاش امن تره.
  • بی نام A1 ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    هشدار داده یا گرفته