مراحلی که طرح فریز نفتی در این چند ماه گذراند/عربستان از چه موضعی شروع کرد؟

طرح فریز نفتی مراحلی را طی کرد تا به جلسه دوحه ختم شود و عربستان و ایران به توافقاتی برسند.

متین دخت والی نژاد

طرح فریز از ابتدای سال 2016 با گفت و گو دو کشور عربستان و روسیه به دلیل کاهش بیش از اندازه قیمت نفت آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،تولیدکنندگان نفت طرح فریز نفتی را مطرح کردند که میزان تولیدات خود را به اندازه ژانویه توقف دهند.

اوپک اعلام کرده است ایران در ماه فوریه تولیدات نفتی خود را 187 هزار بشکه در روز افزایش داده است.

قیمت نفت پس از افزایش ۳ ماه با اعلام افزایش تولیدات نفتی  ایران کاهش یافت. ایران برنامه دارد قبل از این که به نوسانات قیمت نفت فکر کند، تولیدات خود را به ۴ میلیون بشکه در روز برساند. ایران ماه فوریه تولیدات نفتی خود را به بیش از 187 هزار بشکه در روز افزایش داده است. این بیشترین افزایش ماهانه از سال ۱۹۹۷ داشته است.( اینجا)

اما ایران اعلام کرده است که قبل از اینکه به طرح فریز نفتی بپیوندد تولیدات خود را باید به سطح قبل از تحریم ها برساند. عربستان نیز در اعتراض به این گفته ایران شرطی را مطرح کرد که در صورتی عربستان در این طرح شرکت می کند که ایران نیز شرکت کند.

جانشین ولی‌عهد عربستان، محمد بن سلمان تاکید کرد که بی تردید ایران باید با این طرح همکاری کند. کشورش تنها زمانی به ثابت نگه داشتن سطح تولید نفت می اندیشد که ایران و دیگر کشورهای اصلی تولیدکننده نفت، تولید خود را ثابت نگه دارند.(اینجا)

جدید ترین آمارهای بازار نفتی نشان می دهد که دو کشور روسیه و عربستان سعودی برخلاف بحث های توقف تولیدات نفتی، تولید خود را در ماه فوریه افزایش داده اند.

تولید نفت روسیه به بالاترین حد خود، یعنی 11.08 میلیون بشکه در روز در ماه فوریه رسید که در واقع این کشور 10 هزار بشکه به تولید ژانویه خود اضافه کرده است.

عربستان سعودی تولیدات روزانه خود را 14 هزار بشکه افزایش داده و به 10.14 بشکه در روز رسانده است. (اینجا)

ایران قصد دارد تا قبل از پیوستن به فریز نفتی تولیدات خود را به 4 میلیون بشکه در روز برساند که در این صورت بالاترین تولید این کشور از سال 2008 خواهد بود. ایران دومین کشور تولیدکننده نفت عضو اوپک قبل از تحریم های سال ۲۰۱۲ بوده است.

گفتنی است صادرات تولیدات نفت خام ایران نیز به 3.37 میلیون بشکه در روز رسیده است که به بیشترین مقدار خود نسبت به فوریه سال ۲۰۱۴ رسیده است. (اینجا)

 نوال الفضیع معاون وزیر نفت کویت روز سه شنبه با اشاره به جلسه تولیدکنندگان نفت در قطر گفت:« به توافق مثبتی خواهیم رسید.»

بانک ANZ گفت:«نفت افزایش قیمت داشته است که این افزایش به دلیل اظهارات معاون وزیر کویت و اشاره مثبت وی به طرح فریز نفتی است. ولی باید انتظار داشته باشیم که تولید کنندگان در جلسه 17 آوریل با احتیاط بیشتری شرکت کنند.» (اینجا)

در این رابطه هیئت رییسه بزرگترین انجمن تاجران نفت نیز گفتند که به احتمال زیاد بدترین وضعیت بازار نفت به اتمام رسیده است و پیش بینی می کنند که در سال آینده هر بشکه نفت بیش از ۵۰ دلار شود.

 یکی از تاجران نفت اظهارنظر کرد که دیگر کاهش قیمت نفت تمام شده و شروع پایان دوره کاهش قیمت است.
قیمت نفت پس از کاهش بی سابقه در ۱۲ سال گذشته، بعد از افزایش تولید نفت آمریکا به روند صعودی خود بازگشت. بزرگترین تجار نفتی در سوییس جلسه ای در این باره خواهند داشت؛ در حالی که اعضای اوپک در ۱۷ آوریل در دوحه درباره فریز نفتی بحث خواهند کرد.

تا جایی که اتفاق خاص سیاسی یا اقتصادی در جهان رخ ندهد، تاجران نفت عقیده دارند پس از توافق در طرح فریز نفتی و توقف تولیدات، در ۳ ماه سوم سال قیمت نفت روندی صعودی طی خواهد کرد و شاهد رونق بازار نفت خواهیم بود. (اینجا)

اما در این حال,  استخراج نفت خام روسیه به بیشترین میزان بعد از فروپاشی شوروی رسیده اما این درحالی است که تولیدکنندگان در اجرای طرح فریز نفتی شک دارند و طرح فریز نفتی در ابهام به سر می برد.

تولید نفت خام و سبک با افزایش ۲.۱ درصدی از مارچ سال گذشته به تولید ۱۰.۹۱۲ میلیون بشکه در روز رسید که بیشترین میزان تولید نفت روسیه در امسال برای ماه ژانویه ۱۰.۹۱۰ میلیون بشکه در روز بود.

اعضای اوپک با کشورهای غیر عضو مانند روسیه قرار جلسه در دوحه گذاشته اند ولی در جواب به این طرح محمد بن سلمان از عربستان سعودی گفت اگر کشوری تولیدات خود را افزایش دهد ما نیز افزایش خواهیم داد. ایران از قبل گفته است که تولید خود را پس از برداشته شدن تحریم ها افزایش خواهد داد. (اینجا)

وزیر امور خارجه اکوادور به نمایندگی آمریکای لاتین پس از نشستشان در کیتو اعلام کرد که کشورهای تولیدکننده نفتی باید مراحل لازم برای ایجاد ثبات در قیمت جهانی نفت را طی کنند.

قبل از نشست کیتو، وزیر امور خارجه اکوادور گفت که انتظار کشیدن برای تعادل در بازار نفت، بدون هیچ عملی کار فاجعه انگیزی است.(اینجا)

در آخر، سه روز قبل از نشست دوحه, بزرگترین تولیدکننده نفتی روسیه و عربستان در روز پنجشنبه به توافق رسیدند که بدون حضور ایران در جلسه دوحه و همکاری در طرح فریز نفتی، خودشان توقف تولیدات نفتی اجرا کنند.

عربستان كه پیش از این حضور خود در طرح فریز نفتی را به توقف افزایش تولید نفت ایران مشروط كرده بود، از موضع خود عقب نشینی كرد و برای محدود كردن عرضه نفت با روسیه به توافق رسید. (اینجا)

نماینده ایران در هیات عامل اوپک به جای وزیر نفت در نشست تولیدکنندگان بزرگ نفت اوپک و غیراوپک به دوحه سفر می کند.

پس از چند روز کش و قوس درباره سفر احتمالی بیژن زنگنه وزیر نفت ایران به دوحه به منظور حضور در نشست کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک، در نهایت وزیر نفت ایران از حضور در این نشست انصراف داد.

قرار است حسین کاظم پور اردبیلی به عنوان نماینده ایران در هیات عامل اوپک در نشست نفتی دوحه حضور یابد و از منافع نفتی جمهوری اسلامی ایران دفاع کند. (اینجا)

22439

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
    0 1
    قدرتمند ترین وزیر نفت ایران و بهترین وزیر اقای روحانی