اقتصاد نیوز به نقل از جانشین ولیعهد عربستان با اشاره به عدم نیاز این کشور به قیمت‌های بالای نفت اعلام کرد: اگر دیگر تولیدکنندگان نظیر ایران با طرح فریز نفتی موافقت نکنند، عربستان سعودی تولیدات نفت خود را محدود نخواهد کرد.

محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان اعلام کرد: «بزرگترین صادرکننده نفت دنیا، در صورت توافق دیگر تولیدکنندگان در خصوص ثابت نگهداشتن میزان تولید، تولیدات خود را در سقف 10.3 میلیون بشکه در روز متوقف خواهد کرد. اگر تمامی تولیدکنندگان بزرگ تولیدات خود را فریز نکنند ما نیز میزان محصولات خود را ثابت نگه نخواهیم داشت. اگر ما تولیدات خود را ثابت نگاه نداریم، آن گاه در هر فرصتی که به دست آوریم اقدام به فروش خواهیم کرد.»

دست‌کم 15 کشور شامل عربستان و روسیه، دو تولید کننده نفت بزرگ دنیا، هفدهم آوریل (فردا)‌ در دوحه دور هم جمع خواهد شد تا در خصوص ثابت نگهداشتن میزان تولید به منظور ایجاد ثبات در بازار درگیر با عرضه بازاد به بحث و تبادل نظر بپردازند. شاهزاده عربستانی اعلام کرده که تعهد عربستان برای توقف میزان تولید در سطوح کنونی به شرکت ایران در این طرح بستگی دارد. این در حالی است که در شرایط کنونی وزیر نفت ایران پیوستن این کشور را به این توافق مضحک خوانده بود.

شاهزاده محمد اعلام کرد: «اگر قیمت هر بشکه تا 60 یا 70 دلار بالا برود، یک عامل مثبت برای حرکت رو به جلوی چرخ‌های توسعه خواهد بود. ولی این نبرد، نبرد من نیست. نبرد کشورهای دیگری است که از قیمت‌های پایین نفت رنج می‌برند.» 

شاهزاده محمد که پیش‌تر نیز چنین موضعی اتخاذ کرده بود، اعلام کرد که عربستان از قیمت‌های پایین نفت نگران نیست؛ چرا که برنامه‌های این کشور نیازی به قیمت‌های بالای نفت ندارد. 

قیمت هر بشکه نفت برنت در پایان هفته 43 دلار و 10 سنت بود که نسبت به پایین‌ترین قیمت 12 ساله خود در ژانویه رشدی 50 درصدی را نشان می‌دهد. از زمانی که سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نوامبر 2014 با اتخاذ به سیاست حفظ سهم بازار، تلاش‌های خود را برای تقویت قیمت نفت در نوامبر 2014 نیمه‌کاره رها کرد، عربستان سعودی تولیدات خود را به 10.5 میلیون بشکه در روز افزایش داده است. 

22439

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =