روایتی از همدردی ایرانی ها با خانواده ستایش، دختر ۶ساله افغانستانی که به شکل فجیعی در ایران کشته شد

تسنیم نوشت: خبر تلخ بود و تصور اینکه این اتفاق در ایران، رخ داده است تلخ‌تر. دختر ۶ ساله افغانستانی کشته شده است ودو جامعه را در بهت فرو برده.

خبر هولناک قتل یک دختر 6 ساله افغانستانی دل‌ها و قلب‌های دو ملت ایران و افغانستان را به درد آورده است. ماجرا چند روز قبل مشخص شده است و موجی از تاسف و تاثر را در بین دو ملت به بار آورده است. ابعاد باورنکردنی ماجرا، این اتفاق را تبدیل به یک شوک کرده و ایرانی‌ها و افغانستانی‌ها، این حامیان تاریخی انسانیت و راستی، همچنان در بهت به سر می‌بردند.

چیزی در حدود 5 روز قبل، دختر گم می‌شود و گم‌ شدن دختران در سنت مردمان این منطقه از کره خاکی، یادآور یک داغ بزرگ تاریخی است و عجیب دلهره آور است. خبر چند روز بعد به خانواده می‌رسد. «ستایشی» دیگر روی کره خاکی وجود ندارد و همه آرزوهای 6 ساله او مثل زندگی‌ کوتاهش برای همیشه ناتمام مانده است.دخترک به طرز فجیعی به قتل رسیده است، اتفاقی مهیب رخ داده است و داغی بزرگ و باورنکردنی بر دل‌ها گذاشته شده است.

**

ماجرا به شدت مستعد برخاستن دوباره دشمنی‌هاست. کمین‌کرده‌های دشمنی میان دو ملت، انتقام‌گیران تاریخی روزگار شیرین یکدلی، منتظر فرصت‌اند تا جرم ضدانسانی یک شخص ایرانی را به ملیت‌ها ربط دهند و بازار شایعه‌ها داغ شود و فرصت‌طلبان افسار امور را به دست گیرند. اما این اتفاق رخ نمی‌دهد. ماجرا تغییر کرده است و اتفاقا در اتفاقی حیرت‌انگیز اما آشنا تبدیل به مانور یکدکی و همدلی ایرانی‌ها و افغانستانی می‌شود.

ماجرا از همان ابتدا با همراهی ایرانی‌ها فاش می‌شود، داستان قتل دختر افغانستانی، اساسا با دخالت و افشای مساله توسط ایرانی‌ها فاش می‌شود. دوست ایرانی قاتل وقتی متوجه ماجرا می‌شود به پدرش خبر می‌دهد و پدر سریعا امام جمعه شهر را خبر می‌کند و به فاصله چند ساعت با ابتکار عمل قابل‌تحسین نیروی انتظامی، قاتل دستگیر می‌شود و هم اکنون در بازداشتگاه است.

بالافاصله بعد از این اتفاق، همدلی‌ها و یکدلی‌ها با شدت هر چه تمام‌تر آغاز می‌شود. جمع زیادی از ایرانی‌های محل با ابراز همدری به سراغ خانواده ستایش می‌روند و اعلام می‌کنند که در کنار آنها خواهند ایستاد. بلافاصله در اقدامی قابل‌تحسین نمایند‌ه‌هایی از اداره اتباع، فرماندهی، نیروی انتظامی، وزارت کشور و... دیگر نهادهای مسئول به جهت تسلیت و همدری به سراغ خانواده قریشی می‌روند و به پدر داغ‌دیده او اطمینان می‌دهند که تا پایان احقاق حق در کنار او هستند.

ایرانی‌های محل جمع می‌شوند و پلاکارد تسلیت می‌زنند و افغانستانی‌ها داغدار را دلداری می‌دهند که سرنوشت این ملت آنچنان به هم گره خورده است که انگار دختر خودشان را از دست داده‌اند.

فضای ایرانی‌ها و افغانستانی مملو از ابراز انزجار از این جنایت می‌شود و این بار نوبت ایرانی‌هاست که افغانستانی‌ها را دلگرمی بدهند. تاریخ پر از غم این منطقه، نیاز به دلداری‌دهنده‌هایی از جنس خود دارد و چه غم‌انگیز است این روزهای تلخ.

افغانستانی‌ها، در کنار یکدیگر جمع شده‌اند، دیگر تفاوت‌ها رنگ باخته است و سرانجام عصر روز گذشته ختم ستایش قریشی این فرزند افغانستانی و شاید حالا ایرانی افغانستانی برگزار می‌شود و این گزارشی از یک زن افغانستانی حاضر در این مراسم است.

"ایرانی‌ها می‌گفتند اگر نیاز باشد النگوهایمان را میفروشیم تاحق ستایش گرفته شود و خون آن پایمال نشود "

"امروز ختم دخترکی معصوم بود که خونش جامعه ی مهاجر را در کنار هم قرار داد فارغ از هر رنگ و نژاد و فرقه و مذهب، یادم می آید وقتی مسجد محل خبرگم شدن دختربچه ای را داد مثل همه ی گم شدن های دوران کودکی فکر میکردیم ساعتی دیگر به خانه برمیگردد....بماند که بازگشت به قیامت شد و بماند که چه گذشت برستایش قصه ی ما که قلب هر انسانی را به درد میاورد اینکه چگونه پسر نوجوانی چنین فجیع قتل انجام میدهد باید جامعه شناسان و روانشناسان نظر بدهند اما امروز یکی از زیباترین همبستگی های عالم مهاجرت به وقوع پیوست مجلس ختم در دو محله ی جداگانه و دو بخش زنانه و مردانه برگزارشد. صبح مراسم سری به دفتر امام جمعه ی منطقه که از انسان های بسیار شریف هستند ورابطه ی تنگاتنگی بامهاجرین دارند زدم ایشان هم ضمن اظهار همدردی و اندوه فراوان باخانواده ی قریشی ضمن تقبیح این عمل خاطر نشان کردند این حادثه ارتباطی با فرقه و مذهب و ملیت ندارد و قلوب آحاد جامعه به درد آمده است و خواستار اجرای حکم قانونی در این باره شدند.

ظهر طبق برنامه به مهدیه میروم مقدمات رافراهم می‌کنیم. بانوان یکی یکی می‌آیند. ایرانی، افغانستانی، از هر قومی و تو از این همدلی و همنوایی به وجد می‌آیی. ایرانی‌های زیادی از همان اول با چشمان اشکبار در مجلس بودند و ستایش را دختر خود می‌دانستند. همگی تقاضای اشدمجازات را از مراجع قانونی داشتند و از همه جالبتر اینکه زنان ایرانی در این بین اظهار داشتند که "اگر لازم باشد النگوهایمان را می‌فروشیم تا حق ستایش گرفته شود و خون او پایمال نشود" زنان افغانستانی جمع نیز می‌گفتند هرگونه کمکی مادی و معنوی نیاز باشد ما تا اخر هستیم... همگی آمده بودند تا باری بردارند نه باری باشند بر گرده خانواده ی ستایش و چقدر نگاه خانواده ی ستایش برق امید داشت با این همه همدلی و همدردی. راستی رفتن دیروز پرسنل استانداری و امام جمعه چقدر برخانواده تاثیر مثبت گذاشته بود.

مداح افغانستانی برنامه با ذکر مصیبت حضرت رقیه و با نوای دلنشین خود بغض های فروخورده ی مردم عزادار راشکست و مجلس یکسره صدای شیون و گریه برخون به ناحق ریخته ی نوگل پرپرشده گشت. امروز ستایش تنها نبود شما مهربان مردمان زیر بازوی پدر و مادر او را گرفته بودید. امروز خانواده ستایش برمهربانیتان تکیه زده بود و نشان دادید چه نیک مردمانی هستید از نقاط مختلف تهران پرسان پرسان همگی ستایش شده بودید تا به دریای مهربانی و همدلی بپیوندید"

ماجرا به دور از شبکه‌های اجتماعی و فضاهای غیرواقعی این چنین است. زنان ایرانی‌، می‌‌گویند النگوهایمان را می‌فروشیم تا اگر خرجی باید شود،برای وکیل و پیگیری پرونده تامین شود و در بیرون از این فضای واقعی، پشت صفحات مجازی بازار شایعات همچنان داغ است، همچنان گفته می‌شود که خانواده مقتول حق عزاداری ندارند و دیروز مجلسی ختمی باشکوه برگزار می‌شود و مجلس زنانه و مردانه پرو خالی می‌شود و امام جمعه شهر سخنران مراسم ختم است و مسئولین فرمانداری و نیروی انتظامی برای تسلیت به پدر خانواده به مجلس ختم آمده‌اند، می‌گویند ماجرا رسانه‌ای نشده است و رسانه‌ها یک به یک در حال انتشار هستند، به دروغ می‌گویند رسیدگی پرونده دچار اختلال شده است، قاتل رها شده است و... می‌گویند و می‌گویند و می‌خواهند انتقام تاریخی‌شان از پیوندهای ناگسستنی این دو ملت را بگیرند و موفق نمی‌شوند که " ما شاخه‌های توأم سیبیم و دور نیست/ باری دگر شکوفه بیاریم توأمان‌"

۴۵۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 527736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 63
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    اون قاتل بی رحم باید هر چه سریعتر اعدام بشه، به شرطی که دوستان ریشه یاب سنگ اندازی نکنند
    • بی نام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      هزاران زن ودختر وحتی پسر ایرانی طی این سالها مورد تجاوز این مهمانهای ناخوانده قرار گرفتند که ایکاش به انعکاس انها هم با این ابعاد پرداخته میشد.
    • حقوق دان IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      30 55
      اگه ملت لطف کنند و فحاشی به بنده نکنند، باید بگم به احتمال زیاد متهم به قتل، اعدام نخواهد شد. علاوه بر احتمال گذشت توسط خانواده مرحومه ؛ به دلیل سن متهم 17 سال در صورت اثبات عدم درک کامل از قتل توسط متهم ، حکم به حبس و پرداخت دیه صادر خواهد شد. احتمال ادعای جنون هم وجود دارد.
    • نادر A1 ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      76 90
      یک سال توی زندان کتک بخوره تا 18 ساله بشه بعد اعدامش کنید توی ترکیه فردیکه سال قبل چنین کاری کرده بود به 27 سال زندان محکوم شد ولی چند روز قبل توسط چند زندانی با همکاری چند مامور پلیس توی زندان با اسلحه کشته شد چون مردم ترکیه اعتقاد داشتند این طور افراد باید اعدام شوند و از حکم زندان وی خشمگین بودند
    • بی نام A1 ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      76 9
      در تمام دنیا نوجوانان روانپریش حاد که در این سن مرتکب قتل میشن در بزرگسالی هم جنایات خود را تکرار میکنن. چون چند سال بعد آزاد میشن
    • بی نام A1 ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      53 2
      نوجوان بوده قاتل واقعا ترسناكه
    • بی نام RO ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      8 5
      طرف ۱۹ سالش بوده نه ۱۷ سال، به نظر میاد وکیل قاتل می خواهد اینجوری قاتل را از اعدام نجات بده
  • بدون نام ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    اين همه توضيح دادين خوب توضيح ميدادين قاتل رو چرا ول كردن فقط حاشيه رفتين.
    • بی نام US ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      7 20
      و هیچ کس از دل قاتل خبر نداره قاتل تا چه حد از نداشتن رابطه جنسی در عذاب بوده که حاضر شده دست به جنایتی این چنین بزنه؟ چه کسی مقصره؟ قاتل یا کسایی که باعث سرکوب نیازهای جنسی مردم شدن؟
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      3 2
      منظور اینه که در شبکه های اجتماعی شایعه شده قاتل را ول کردند
    • بی نام RO ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      25 1
      یعنی هر کسی میل جنسی داشت تجاوز کنه، جنگله اینجا دیگه، پس من که ۳۴ سالمه چه کار کنم
  • بی نام AT ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    مسئولان به جای اینکه به جامعه تلقین کنند که احساسات جنس مردان خیلی قویه باید توان خود را روی تربیت درست پسرها بگذارند تا یاد بگیرند با این احساسات قوی چگونه باید مقابله کنند.
    • امیر RO ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      44 4
      با این احساس نباید مقابله بشه بلکه باید هدایت بشه هر مسجدی دستشویی هم لازم داره
    • عباس A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      0 1
      دوست عزیز زندگی زناشویی و رابطه ی جنسی را در حد دستشویی پایین نیاورید. این جمله ی شما هم از راسل است البته، شما با معیارهای ایرانی اسلامی مطابقتش دادی.
  • نام A1 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    14 2
    چه روزگاری شده...
  • بی نام A1 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    90 64
    واقعا مردم افغانستان مظلوم اند،ما ایرانی ها هم که ادعای برادری و فرهنگمون گوش دنیا رو کر کرده با برادرامون که حتی هم زبون هستیم و اونا هم فارسی صحبت میکنند بد رفتاری می کنیم و مشکلات کشور رو به اینا ربط می دیم در حالی که خیلیاشون مالیات میدن طبق قانون کشور،یارانه نمیگیرن...ما فقط بلدیم به صعیف ها زور بگیم ولی در مقابل کشورهایی مثل عربستان جرات نداریم چیزی بگیم واقعا چرا ما اینجوری شدیم...با تمام بدیهایی که این نسل دارن امیدوارم نسل آینده بیشتر حس برادری نسبت به بقیه داشته باشن
    • بی نام DE ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      10 15
      هزاران زن ودختر وحتی پسر ایرانی طی این سالها مورد تجاوز این مهمانهای ناخوانده قرار گرفتند که ایکاش به انعکاس انها هم با این ابعاد پرداخته میشد همین چند ماه پیش بود پسر 13 ساله اس توسط چند افغانی انقدر بهش تجاوز کرده بودن که مرد
  • ناشناس A1 ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    80 5
    دوست عزیز این چه طرز نوشتن یک خبر است، معلوم نیست انشاست، خبر رسمیه، سوگ نامه هست. لطفا رعایت کنید. هر متنی ادبیات خاص خودشو داره. این چه متنی است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    69 5
    نويسنده محترم متاسفانه نوشتار شمابيشتر به رمان نويسي ابتدايي شباهت داره تا روايت يك جرم و حادثه.....
  • گریان A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    5 34
    قانون نمی زاره پسر اعدام بشه چون اولا باید دیه مرده خانواده دختره بدن دوما پسره زیر 18 ساله نهایتا بدون دیه رضایت خانواده دختر و میگیرن متاسفانه.
    • ایرانی A1 ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      25 0
      عزیزم یادت رفته قاتل مرحوم داداشی هم ۱۷ سالش بود
  • سارا A1 ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    37 3
    رسانه ای نشد خوب چرا خبر انلاین یا خبرگزاریهای معتبر دیگر خبر رو منتشر نکردند؟ از اونجایی که ماجرا برمیگرده به چندین روز قبل؟ باید حتمن تو فضای مجازی بهش واکنش نشون داده بشه تا مجبور بشید موضع بگیرید در باره ی به واقع؟
    • بی نام IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      6 14
      ملت جو گیر ایران؟اینهمه به ناموس شما هم وطنان همین مقتول تجاوز کردند صدایتان در نیامد اما حالا چه شده
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    77 5
    من از اقوام نزديك ستايش هستم و خدا شاهده هنوز در شوك هستم و از تمامى افراد اعم از هموطنان و دوستان ايرانى و بالاخص مسولين كه ما رو تو اين چند روز تسلى دادند تشكر ميكنم و از هموطنانم ميخوام احساساتشون رو توى فضاهاى مجازى كنترل كنند و به همه اعم از ايرانى و افغانى اعلام ميكنم كه امثال اين قبيل جرمها فقط و فقط جنبه شخصى داره و بهيچوجه حتى اقوام درجه يك قاتل رو هم دربرنميگيره و بماند كه اونو به مليت و قوميت فرد ارتباط بديم
    • بی نام A1 ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
      39 5
      من از نظر شما درس گرفتم. درس اخلاق و درک و شعور. ممنونم
  • زهرا A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    12 2
    تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.. در ورامین چه اتفاقاتی افتاده که در فضای مجازی اعتراض ها بالا گرفته است....لطفا صادق باشید. یک شهروند تهرانی ضمنا عمیقا از این اتفاق متاسفم.....
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    51 12
    این افرادی که در این چند ساله حتی کامنت ضد افغانی ها میگذاشتند در تحریک این فرد به ارتکاب جنایت سهیم هستند. نژاد پرستی یعنی همین یعنی خود را برتر دیدن و مستحق دانستن خود در انجام هر کاری علیه فردی دیگر که نژاد خاصی دارد.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    53 14
    فقط اعدام.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    49 0
    این همه نوشتید اقلا تو دوخط شرح ماجرا رو مینوشتید ماکه سه بار خوندیم جز مدح و ثنا از مداح و مردم و... چیزی نفهمیدیم
  • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    41 6
    فقط اعدام
  • بی نام GB ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    44 13
    اعدام در ملع عام
  • بی نام A1 ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    46 8
    بعنوان یک ایرانی بخاطر این اتفاق شرمسارم.بر هیچکس پوشیده نیس که برادران افغان نقش بسزایی در عمران مملکت ما داشتند.روانش شاد،بامید برخورد قاطع و سریع با متجاوزان
  • 22 A1 ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    38 6
    مهم نیست قاتل کجایی باشه فقط باید مجازات بشه چون فرقی نمیکنه چه ایرانی تویه کشور بیگانه کشته بشه ویا یه خارجی تو کشورما
  • ابوالفضل A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    24 1
    واقعا قتل خیلی دردناک بوده از اون بد تر که برای نابود کردن جنازه رو توی وان اسید انداخته
  • بی نام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    23 10
    تو محل کار من ک محل نیمه صنعتی هست ایرانی و افغانستانی با هم زندگی می کنند خیلی هم رابطه خوبی دارند منتها همیشه آدم مریض همیشه هست و آزار می رسونه به هر دو طرف محوطه زندگیشون بخاطر محصور بودن در زمین های کشاورزی و اتوبان و صعنتی بسیار خطرناکه برای کودکان من چندین مورد کودک دزدی تو اون منطقه دیدم ک چند تاش ختم بخیر شد و چند تاش هیچ وقت پیدا نشدند و جالبه خانواده های افغان اصلا پگیر نمی شدند چون غیر قانونی بودند یکبار با موتور حدود 5 ساعت دنبال بچه گشتم پیداش کردم ک تو کانال در حال بازی بود ک یک قدم بر می داشت مرده بود
  • کامیاب IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    45 7
    واقعا ایرانیو افغانی نداره
  • مصطفی DE ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    83 5
    یک درصد فکر کنید ملیت قاتل و مقتول عوض می‌شد . . .
  • بی نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    14 0
    قلب انسان ها از هر ظلم و ستمی که بر مظلومی می رود بدرد می آید و این ربطی به قومیت ندارد و ما خواستار اشد مجازات اعدام‌ برای این فرد جنایتکار هستیم ولی متاسفانه ما ندیدیم در جامعه عربستان بایت ظلمی که به دو نوجوان ایرانی رفت واکنشی صورت گیرد
  • سید EU ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    55 10
    هزاران هزار از این وقایع در حق این بدبختا تو ایران اتفاق میفته. حالا اگه یه افغانی اینکار رو کرده بود افغانیا و مثل چن سال قبل میکشتن خبرآنلاین به رسالت خبریت که دفاع از واقعیتهاست بپرداز
  • بی نام A1 ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    42 5
    من خودم قربانی تجاوز هستم هنوز بعد از سالها از نظر روحی خوب نشدم و دیگه نتونستم هزینه های درمان رونپزشکیمو بدم
  • بی نام RO ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    46 4
    به نحو شایسته باید از خانواده اش دلجویی شود .مجازات هرچه سریعتر مجرم .
  • بی نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    31 5
    سلام به نظر من ایرانی یا غیر ایراتی بودن هیچ تفاوتی نمی کند باید با خشونت و غوامل آ ن با قاطعیت و برنامه ریزی مبارزه کرد. اما یک پرسش اساسی همیشه ذهنم را مشغول کرده است آن اینکه قانون می گوید بکار گیری اتباع بیگانه ازحمله افغان ها ممنوع است. قانون گزار محترم نمی داند با این قانون سه میلیون افغانی از گرسنگی نخواهند مرد بلکه از طریق .... و ... و... امرار معاش خواهند کرد. اگر می خواهیم افغان ها رقیب نیروی کار ایرانی نباشند بهتر است مرزها را کنترل کنیم تا مجبور بنباشیم از این نوع قوانین غیر منطقی که عواقب جبران ناپذیر دارد، تصویب کنیم
  • بی نام A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    44 2
    به جای داستان سرایی احساسی ماجرا رو شرح میدادین
  • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    42 18
    وای اگه قاتل افغان بود و مقتول ایرانی اونوقت کل افغانستان میشد جنایتکار
  • ایرانی US ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    58 4
    به عنوان یک ایرانی خیلی ناراحت شدم، تسلیت می گم به خانوادش، اشکم در اومد ...
  • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    6 0
    جنایت بزرگی است....وحشتناک. به خانواده داغدار این دخترک معصوم تیلیت عرض می کنم.
  • بی نام A1 ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    7 0
    سلام کاش روزی برسد که چنین وقایع تلخی را دیگر نه ببینم نه بشنویم.
  • صدای مردم DE ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    7 1
    بعدازدیدن عکس دخترکوچولو حالم خیلی خرابه...حیوان هم با هم نوعش اینکاررا نمیکنه...
  • بی نام IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    6 8
    این همه جنایات مختلف را برداران افغان مرتکب شدند کسی چیزی نگفت حالا این حرفا چیه. اتفاق ناخوشایندی بوده که مرتبط به ملت خاصی نیست برای همه ملل چنین جنایت های آزار دهنده است. یک جوری تیتر زدن که انگار هر روز ما یکی از مهاجرین افغان را می کشیم. این همه مهاجر افغان در ایران هستند و در حد بضاعت کشور از آنها پذیرایی می شه. کشورهای اروپایی را ببینید که حتی بخاطر منافع ملی شون حاضر نیستند مهاجرینی که ناشی از جنگ های مورد حمایت خودشان را پذیرش بدهند. همانطوری که دوستان گفتند نویسنده این متن در تمام ابعاد غیر حرفه ای عمل نموده .
  • بی نام A1 ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۸
    4 8
    بابا بیخیال اینهمه ایرانی توسط افغانی ها به فنا رفتن کسی آخ نگفت حالا جی شده همه هواخواه اینا شدن
  • مریم A1 ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    4 0
    این متن بسیار احساسی نوشته شده است. همدردی با کسی که عزیزی را از دست داده بعدی از انسانیت است و ربطی به تابعیت ندارد. برای ابراز همدردی خود و اطلاع رسانی راجع به واکنش مردم لازم نبود تا این حد دو واژه ایرانی و افغانستانی را در متن تکرار کنید.
  • فرهان DE ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    3 11
    بیچاره اون نوجوانان پسر که حجم هورمون تستسترونشان بسیار بالاست . یه خاطره میگم تا متوجه شید که چقدر تستسترون میتونه خطرناک باشه . خوده من ، بله ، خوده من در سنین نوجوانی که بودم بقدری هورمون در بدنم زیاد شد که به راحتی میتونستم بخاطر خواسته جنسبم زنان رو بکشم خیلی از مردان مثل من بودند . عقل تعطیل میشه در نوجوانی. اینجاست میگن پسر رو زود زنش بدین.
    • بی نام A1 ۰۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۳۱
      4 0
      اونوقت این شد دلیل جنایت؟ یه دارویی چیزی مصرف کنید تستسترونتون کم شه توی این مواقع راه نیفتید تو خیابون به ملت تعرض کنید
  • یک افغانی A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    7 1
    اخه ما چه بدی کردیم که این همه بد بختی رو باید ببینیم چرا
  • بی نام IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    5 3
    هر انسانی در مکانی که بدنیا میآید آنجا وطن اوست.اکثریت افغان هایی که در ایران اجازه اقامت قانونی دارند زاده ی ایرانند.هرزمان ما یاد گرفتیم که بگوییم "هموطن افغان" همانطور که می گوییم هموطن ارمنی ،هموطن گرجی و....آنوقت درک کردیم انسانیت را.
  • عباس A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    6 2
    اول به خانواده ی مرحوم ستایش قریشی تسلیت عرض میکنم ان شالله غم اخرتون باشه و بعد از این باید این قاتل به فجیح بمیرد
  • بی نام DE ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    7 1
    فرق نمی کند که ملیت فاتل چه باشد چه ایرانی چه افغانی قانون مجارات را اعدام می داند
  • زهره A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    4 8
    براي ما مرگ يك كودك باورش سخت است اما اي كاش وقتي بسياري از اين افغان هم وطنان ما را كشتند و به انها تجاوز ميكردن مانند الان اعتراض ميكرديم كه شاهد اين اتفاقات نيفتيم.
  • بی نام IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    1 3
    توی اعلامیه نوشتن مرحوم به جای مرحومه
  • بی نام AT ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    7 8
    البته ما طی سالهای طولانی شاهد قتل و تجاوزهای زیادی از مهمانان افغانی بوده ایم چند سال پیش تعدادی کودک در کوره ی آجر پزی در قیام دشت توسط این مهمانان ناخوانده سوزانده شده بودند که رسانه ای نشد البته من امیدوارم که این عزیزان به کشور خود بازگشته و ان پسر روانی اعدام یا برای همیشه در تیمارستان دیوانگان نگه داری شود
    • بی نام RO ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
      4 4
      مگر میشه همچین خبری رسانه ای نشه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    0 0
    ما نفهمیدیم چی شد .یک کلام راست و خوب روضه وبقیه وووووویک کلام چی شده کی بوده قاتل کیه ایرانی وافغانی کیه
  • بی نام A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۹
    2 1
    بی عقلی تا کجا؟؟؟؟ هر مطلبی که نباید وارد سایتت بشه دادا